Hallo,
ik had eerder op het forum de vraag gesteld waar de aansluitingen zitten om de vacuum meters aan te sluiten. Ik had ze inmiddels al gevonden. Ben daarna gaan stellen. In eerste instantie kreeg ik hem niet goed afgeregeld. Bleek dat cil. 3 en 4 nagenoeg niet meewerkten. Ik had nl. de hele carburateur uit elkaar gehaald en voorzien van nieuwe menbraantjes, sproeiertjes enz.
Na wat regelwerk hoorde ik dat bij het indraaien op een bepaalde stand van de balansschroef, de cilinders 3 en 4 mee begonnen te werken.
Vanuit deze positie weer opnieuw met de basisafstelling van de gasklepschroef, de balansschroef en de luchtmengselschroeven begonnen. Thans heb ik hem zo geregeld dat alle vier de cil. meewerken.
Momenteel heb ik hem zodanig afgesteld dat hij bij stationaire draaien van de motor (ongeveer 800 toeren) er af een toe een licht knetterend geluid uit de uitlaat komt.
Door het licht knetterende geluid uit de uitlaat ben ik bang dat de motor misschien te zuinig afgesteld staat of is dit misschien een indikatie dat de motor juist afgesteld is. Ik ben nl. bang dat doordat de motor te zuining is afgesteld hij te warm wordt en de kleppen verbranden.
En als dat het geval is kan ik het mengsel dan rijker maken ? Want naar mijn gevoel ben ik helemaal uitgeregeld. Want bij het keer op keer stellen van het maximaal bereiken van het toerental door aan een van de vier luchtmengsepschroeven te draaien en daarna weer omlaagdraaien van het toerental en synchroon stellen door aan de balanschroef te draaien, etc etc ben ik uitgereld en denk dat alles goed staat.
Ik weet wat er in de carbs gebeurt als je een bepaalde schroef bediend, maar toch ben ik een beetje onzeker ?
Misschien dat iemand mij hierop antwoord kan geven.
Trouwens met welk spul kan ik de afdichtschroefjes, alwaar de aansluitnippels in geschroefd worden, weer luchtdicht krijgen, nadat ik de aansluitnippels verwijdert heb ?
Groetjes Ron.
Synchronisatie carbs
Re: Synchronisatie carbs
Ron,
Rij langs een bevriende garage en steek een CO tester in de uitlaat en je weet het antwoord
Alternatief
Koop een Gunsons Colortune Bougie
Dit is een soort bougie met een kwartsglazen venster waarmee je naar de verbranding in je cilinders kan kijken
(wel een beetje schroefwerk 4 keer in en uit maar voor pakweg 29 Euro heb je hem
probeer Limora in Almere, die hebben hem meestal op voorraad
Limora Oldtimer GmbH & Co KG
Palmpolstraat 64
1327CH, Almere
Flevoland
Nederland
Telefoonnr.: +31 36 5218000
Fax: +31 36 5218009
E-mail: Almere@limora.com
Bert
Rij langs een bevriende garage en steek een CO tester in de uitlaat en je weet het antwoord
Alternatief
Koop een Gunsons Colortune Bougie
Dit is een soort bougie met een kwartsglazen venster waarmee je naar de verbranding in je cilinders kan kijken
(wel een beetje schroefwerk 4 keer in en uit maar voor pakweg 29 Euro heb je hem
probeer Limora in Almere, die hebben hem meestal op voorraad
Limora Oldtimer GmbH & Co KG
Palmpolstraat 64
1327CH, Almere
Flevoland
Nederland
Telefoonnr.: +31 36 5218000
Fax: +31 36 5218009
E-mail: Almere@limora.com
Bert
Werkt dat met die laag liggende bougies? Je kan ze nu al haast niet zien .
Bedankt voor jullie reactie. Een Co meter heb ik. Deze moet alleen opnieuw geijkt worden. Ik kan dan de luchtmengselschroeven zodanig draaien dat, indien hij te arm staat, een rijker mengsel krijgt.
De laatste stap en ter voorkoming van een te arm mengsel, doe ik in combinatie met de co tester.
Met vriendelijke groet Ron Linssen.
De laatste stap en ter voorkoming van een te arm mengsel, doe ik in combinatie met de co tester.
Met vriendelijke groet Ron Linssen.
Er zit een opzetstukje bij met een klapspiegeltje er op
dus je kunt zelfs om een hoekje kijken.
moet dus lukken
Bert
dus je kunt zelfs om een hoekje kijken.
moet dus lukken
Bert
Goed idee, Ik heb hem direct besteld.
Bedankt voor de tip.
Groeten.
Bedankt voor de tip.
Groeten.
Gister heb ik de colortune bougie getest.
Ik moet zeggen het werkt perfect. Daar ik de carbs helemaal uitelkaar heb gehaald en daarna weer inelkaar gezet met nieuwe onderdelen, moest ik voor wat betreft de instellingen geheel opnieuw beginnen. Daarvoor had ik synchroonmeters gekocht. Na de meters en de reacties van het schroeven aan de instelschroeven van de carbs eigen te hebben gemaakt, had ik uiteindelijk de carbs synchroon afgesteld. Was alleen een beetje onzeker voor wat betreft het mengsel. Derhalve mijn beginvraag over dit onderwerp. Bert kwam met een goede tip. Na de colortune bouge een voor een op de afzonderlijke cilinders te hebben gemonteerd en de kleur te hebben afgelezen, bleek bij een cilinder de verbranding geel te zijn. Geel is een slechte verbranding met een arm mengsle en blauw is een goede verbranding met het goede mengsel. Vervolgens een beetje aan de luchtmenselschroef van deze cilinder gedraaid en waarempel vervolgens kleurde ook hier de verbranding blauw. Hierdoor was de synchronisatie iets ontregeld. Daarna weer middels combinatie tussen de balansschroef van de carbs en de luchtmengselschreoefen alle cilinders fijner afgeregeld, totdat de verbranding van alle cilinders weer blauw waren in combinatie met de juiste synchronisatie.
Momenteel loopt de motor goed en ben ik tevereden. Het kost alleen wat regelwerk.
Kortom een mooi stukje gereedschap.
Groetjes Ron.
Nu de rest van de auto nog in gereedheid brengen en ik kan ook ooit eens een keer meedoen aan een Lanciarit in den lande. Ik denk dat ik nog ongeveer 2 jaar bezig ben voordat de Fulvia definitief klaar is.
Ik moet zeggen het werkt perfect. Daar ik de carbs helemaal uitelkaar heb gehaald en daarna weer inelkaar gezet met nieuwe onderdelen, moest ik voor wat betreft de instellingen geheel opnieuw beginnen. Daarvoor had ik synchroonmeters gekocht. Na de meters en de reacties van het schroeven aan de instelschroeven van de carbs eigen te hebben gemaakt, had ik uiteindelijk de carbs synchroon afgesteld. Was alleen een beetje onzeker voor wat betreft het mengsel. Derhalve mijn beginvraag over dit onderwerp. Bert kwam met een goede tip. Na de colortune bouge een voor een op de afzonderlijke cilinders te hebben gemonteerd en de kleur te hebben afgelezen, bleek bij een cilinder de verbranding geel te zijn. Geel is een slechte verbranding met een arm mengsle en blauw is een goede verbranding met het goede mengsel. Vervolgens een beetje aan de luchtmenselschroef van deze cilinder gedraaid en waarempel vervolgens kleurde ook hier de verbranding blauw. Hierdoor was de synchronisatie iets ontregeld. Daarna weer middels combinatie tussen de balansschroef van de carbs en de luchtmengselschreoefen alle cilinders fijner afgeregeld, totdat de verbranding van alle cilinders weer blauw waren in combinatie met de juiste synchronisatie.
Momenteel loopt de motor goed en ben ik tevereden. Het kost alleen wat regelwerk.
Kortom een mooi stukje gereedschap.
Groetjes Ron.
Nu de rest van de auto nog in gereedheid brengen en ik kan ook ooit eens een keer meedoen aan een Lanciarit in den lande. Ik denk dat ik nog ongeveer 2 jaar bezig ben voordat de Fulvia definitief klaar is.