Hallo lui,
Onlangs een tweede koepee (1966) aangeschaft, deze is reeds uit elkaar getrokken. Koets is redelijk strak maar zeker hard, met enkele kleine nog niet afgewerkte lasplekken. Verder voor zover het oog reikt alleen oppervlakkige roest....
Mijn dilemma: laten stralen met als gevolg dat dan ook het e.e.a. aan orgineel strak plamuurwerk verdwijnt, of zelf schuren c.q. roestvrij maken m.b.v. afbijt en krabber (denk dan aan de bodem b.v.).
Wie heeft goede dan wel slechte ervaringen met beide methodes?
Groet,
Marco
STRALEN OF SCHUREN ?
Re: STRALEN OF SCHUREN ?
Probeer het te kombineren ,alleen stralen levert meestal als gebrek aan vakkundigheid een golfplaat op om dat men dan ook de vlake delen (deuren,dak,motorkap enz) ook mee straalt. Tracht dus iemand te vinden die kan stralen maar ook ervaring heeft met het strak maken van auto's.
De dorpels en bodem (hoewel lastig als je er heel veul tectiel op hebt zitten) en diverse randen kunnen wel gestraald worden ,de rest zou ik kaal tollen/schuren.
Als je de body helemaal kaal maakt zal je waarschijnlijk toch schrikken wat er onder het "orgineel strak plamuurwerk" vandaan komt.
De dorpels en bodem (hoewel lastig als je er heel veul tectiel op hebt zitten) en diverse randen kunnen wel gestraald worden ,de rest zou ik kaal tollen/schuren.
Als je de body helemaal kaal maakt zal je waarschijnlijk toch schrikken wat er onder het "orgineel strak plamuurwerk" vandaan komt.
Stralen heeft toch altijd mijn voorkeur. Het reinigt prima, geeft een goed oppervlak om primer op te laten hechten en het blaast dwars door plaat heen die van achteraf bijna is doorgeroest.
Maar ik ben het met Jojo eens. De vlakke stukken als dak, schermen, deuren, kleppen met verafbijt en krabben eerst kaal maken zodat ze maar licht aan hoeven te stralen. Met stralen loop je altijd risico, hoe goed de straler ook is.
Ik boor hier en daar gaten met als uitganspunt:
1. hoe gaat het water er uit
2. hoe krijg ik de tectyl er in
3. als je laat stralen: hoe haal ik het grit er uit. Is soms wel twee kliko's
Plamuur gaat er bij mij altijd af.
1. Zoals Jojo zegt, er komen aardig wat verrassingen achter de plamuur vandaan.
2. Als je restaureert wil dat zeggen dat de auto minstens in dezelfde staat wordt gebracht als toen ie nieuw was. De oude plamuur bleef kennelijk 40 jaar zitten. Maar doet die dat dan nog 40 jaar?
3. De originele plamuur werkte samen met een cellulose laksysteem. Dat was een veel zachter laksysteem waar je niet zomaar moderne laksystemen overheen kunt zetten. Ik verwijder voor het zeker dus alles uit het cellulose tijdperk, ook de plamuur.
Maar ik ben het met Jojo eens. De vlakke stukken als dak, schermen, deuren, kleppen met verafbijt en krabben eerst kaal maken zodat ze maar licht aan hoeven te stralen. Met stralen loop je altijd risico, hoe goed de straler ook is.
Ik boor hier en daar gaten met als uitganspunt:
1. hoe gaat het water er uit
2. hoe krijg ik de tectyl er in
3. als je laat stralen: hoe haal ik het grit er uit. Is soms wel twee kliko's
Plamuur gaat er bij mij altijd af.
1. Zoals Jojo zegt, er komen aardig wat verrassingen achter de plamuur vandaan.
2. Als je restaureert wil dat zeggen dat de auto minstens in dezelfde staat wordt gebracht als toen ie nieuw was. De oude plamuur bleef kennelijk 40 jaar zitten. Maar doet die dat dan nog 40 jaar?
3. De originele plamuur werkte samen met een cellulose laksysteem. Dat was een veel zachter laksysteem waar je niet zomaar moderne laksystemen overheen kunt zetten. Ik verwijder voor het zeker dus alles uit het cellulose tijdperk, ook de plamuur.
Stralen ,stralen, stralen.
Huib heeft gelijk.
Dan weet je wat je in huis hebt!
Mijn wagen leek compleet strak geplamuurd en in de lak ...
Had ik toen maar geweten dat al het laswerk en plamuurwerk
door een prutskabouter waren gedaan.
Nu heb ik een lappenpop-auto.
succes Chris
Huib heeft gelijk.
Dan weet je wat je in huis hebt!
Mijn wagen leek compleet strak geplamuurd en in de lak ...
Had ik toen maar geweten dat al het laswerk en plamuurwerk
door een prutskabouter waren gedaan.
Nu heb ik een lappenpop-auto.
succes Chris
Nee, nee, niet stralen. Stralen kan alleen bij sponningen, maar nooit vlakke plaatwerkdelen laten stralen. De ouderwetse manier, afbijtmiddel en daarna schuren, al of niet met een machine, en dan nog oppassen niet te lang op één plaats.
Tenminste als je later een strakke auto wilt hebben. Ik heb ervaring met stralen en ik heb mij laatst nog laten verleiden tot stralen van iemand die het goed zou kunnen. Helaas, mijn (dure) leergeld betaald. Het klopt alle verf en roest is er af, maar dat is het enige voordeel, maar het plaatwerk is verziekt. Daken, deuren en spatborden zijn helaas NIET te stralen en iemand zegt dat het wel te doen is, of dat hij het heeft gedaan, of heeft laten doen, ga dan eerst naar zijn auto kijken. Je kan de plaatdelen alleen maar strak krijgen met veel plamuur of iemand die daarna goed is in krimpen. Je betaalt het later terug met de nabewerking (=strak maken).
Er blijft altijd met stralen één probleem, je brengt warmte in, de plaat gaat uitzetten en dan krijg je golfplaat. Dus de ouderwetse manier, schuren, afbijten, schuren enz.
Tenminste als je later een strakke auto wilt hebben. Ik heb ervaring met stralen en ik heb mij laatst nog laten verleiden tot stralen van iemand die het goed zou kunnen. Helaas, mijn (dure) leergeld betaald. Het klopt alle verf en roest is er af, maar dat is het enige voordeel, maar het plaatwerk is verziekt. Daken, deuren en spatborden zijn helaas NIET te stralen en iemand zegt dat het wel te doen is, of dat hij het heeft gedaan, of heeft laten doen, ga dan eerst naar zijn auto kijken. Je kan de plaatdelen alleen maar strak krijgen met veel plamuur of iemand die daarna goed is in krimpen. Je betaalt het later terug met de nabewerking (=strak maken).
Er blijft altijd met stralen één probleem, je brengt warmte in, de plaat gaat uitzetten en dan krijg je golfplaat. Dus de ouderwetse manier, schuren, afbijten, schuren enz.
Leuk om jullie reacties te zien! Maar vooral verwarrend, want ieder heeft z'n/haar eigen ervaring wat dat betreft.
Gevoelsmatig denk ik aan Michiel's (Grol) methode, ook vanwege het feit dat er meer "eigen werk" in zit dan wanneer een straler er op los wordt gelaten. Vind ik dan toch leuker (en goedkoper natuurlijk).
Nog even afwachten wat voor reacties er nog meer loskomen!
Tot zover bedankt!
Marco
Gevoelsmatig denk ik aan Michiel's (Grol) methode, ook vanwege het feit dat er meer "eigen werk" in zit dan wanneer een straler er op los wordt gelaten. Vind ik dan toch leuker (en goedkoper natuurlijk).
Nog even afwachten wat voor reacties er nog meer loskomen!
Tot zover bedankt!
Marco