Vandaag het volgende fenomeen waargenomen:
Tijdens het remmen kwam het pedaal niet helemaal naar boven terug. Ook meende ik dan boven het lawaai van de motor de schijven te horen aanlopen. Met de neus van mijn schoen heb ik een aantal keren het pedaal weer omhoog gekregen. Na een minuut of 5 (en verschillende remacties) was het probleem over en kon ik weer met een gerust hart (hard) remmen.
De voorgeschiedenis: afgelopen week trok de auto ineens enorm naar rechts. Remklauw LV losgehaald en schoongemaakt; er zou enige vettigheid opgekomen kunnen zijn door een andere oorzaak. Daarna trok de auto nog steeds naar rechts. Omdat ik in de veronderstelling verkeerde dat dit eruit geremd zou kunnen worden heb ik een kwartiertje lang als een achterlijke het industrieterrein in Amersfoort geteisterd met een aantal flink blokkerende en rokende remacties. Het karretje remde inmiddels weer als vanouds, totdat ik dit vandaag meemaakte.
Moet ik me ergens zorgen over maken, of herkent iemand dit vreemde probleem?
Groeten,
Marco
REMMEN
Re: REMMEN
wat ik bij hoge buiten temperaturen wel eens gehad heb is dat het pedaal gaat klemmen in zijn schanierpunt dit is een nylonlagerbus .
los halen en de as goed gladschuren en met wat vet weer monteren.
tijdelijke oplossing is een elastiek aan het pedaal.
Gr Koos uit Tuk
los halen en de as goed gladschuren en met wat vet weer monteren.
tijdelijke oplossing is een elastiek aan het pedaal.
Gr Koos uit Tuk
Komt best veel voor. Het nylon uit die tijd is lang niet zo stabiel als de moderne kunststoffen. Door vochtopname zet het uit. Als het dan door hoge temperatuur verder uit zet, zitten de pedalen vast. Gas- en koppelingspedaal scharnieren op bussen van hetzelfde materiaal.
Ook kan de spiraalveer die het pedaal terug trekt gebroken zijn.
Het is belangrijk dat het rempedaal wat vrije slag heeft om zeker te zijn dat de bekrachtiger uitschakelt en het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder open gaat.
Ook kan de spiraalveer die het pedaal terug trekt gebroken zijn.
Het is belangrijk dat het rempedaal wat vrije slag heeft om zeker te zijn dat de bekrachtiger uitschakelt en het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder open gaat.
inderdaad ik heb het ook meegemaakt met mijn Flavia berlina, bij warm weer bleef het gaspedaal hangen, dus bij overschaskelen loeiende motor etc.
bleek inderdaad het pedaal te zijn, glijmiddel werkte niet.
bleek inderdaad het pedaal te zijn, glijmiddel werkte niet.
Hartelijk dank voor jullie vlotte reacties. Ik ga op Hemelvaartsdag het spulletje wel even los halen.
Groeten,
Marco
Groeten,
Marco
Succes.
Wat ik altijd doe is:
Bij reparatie de bussen ruimen op 0,2 overmaat. Op zich is er geen reden dat de asjes er met weinig speling in scharnieren.
Bij restauratie: nieuwe bussen draaien van POM
Wat ik altijd doe is:
Bij reparatie de bussen ruimen op 0,2 overmaat. Op zich is er geen reden dat de asjes er met weinig speling in scharnieren.
Bij restauratie: nieuwe bussen draaien van POM
Vergeten
Is al weer een tijdje geleden dat ik het bij S2/3 heb gedaan.
Laatste keren bij S1 en daar zitten de pedalen op de asjes met een conische passing met spie.
De pedalen krijg je er af met de kogelwipper. Dan eerst het spietje er uit halen voordat je de asjes er uit kunt halen.
Koppelingspedaal is misschien aluminium. In dat geval voorzichtig aan.
Laatste keren bij S1 en daar zitten de pedalen op de asjes met een conische passing met spie.
De pedalen krijg je er af met de kogelwipper. Dan eerst het spietje er uit halen voordat je de asjes er uit kunt halen.
Koppelingspedaal is misschien aluminium. In dat geval voorzichtig aan.
Hoi Marco,
Ik heb regelmatig last van dit euvel , als Fulvia een half uurtje of langer in de zon staat dan is bij
mij zowel koppelings pedaal als rempedaal onderin als je ze indrukt
is vervelend rijden ,maar zoals hier wordt beschreven is de remedie gelukig heel simpel.
Groeten,
Joop
Ik heb regelmatig last van dit euvel , als Fulvia een half uurtje of langer in de zon staat dan is bij
mij zowel koppelings pedaal als rempedaal onderin als je ze indrukt
is vervelend rijden ,maar zoals hier wordt beschreven is de remedie gelukig heel simpel.
Groeten,
Joop
..ik heb 2 jaar met tent elastieken gereden!
..mijn rechterbeen is nog steeds dikker dan mijn linker
gr,
Ramon
..mijn rechterbeen is nog steeds dikker dan mijn linker

gr,
Ramon