Oorzaak ingelopen lagerschalen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Ron Linssen

Oorzaak ingelopen lagerschalen

Unread post by Ron Linssen »

De oorzaak van de ingelopen lagerschaal was ijzervijlsel in het oliekanaal van de krukas naar de lagerschaal.

Ik heb de indruk dat het een maandagmorgen revisie betrof.
Het vertrouwen in een goede revisie is bij deze geheel teniet gedaan.

Morgen laat ik het revisiebedrijf de ingelopenlagerschaal zien, incl. het ijzervijlsel wat ik uit het kanaaltje heb gehaald.
Waarschijnlijk zit er nog meer ijzervijlsel in op diverse plaatsen.

Ben benieuwd hoe men hierop reageert.

Wordt vervolgd.
Bob Mesman

Re: Oorzaak ingelopen lagerschalen

Unread post by Bob Mesman »

Heeft dit revisiebedrijf eigenlijk ervaring met Fulvia-motoren?
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Op zich is dat niet strict nodig, Bob.
Echter, dan moeten ze wel de gegevens hebben. Dwz de sectie over de motor van het DT. En ze moeten kunnen lezen. Dat klinkt wat raar, maar het percentage nederlanders wat zo een boek met technische gegevens kan lezen, begrijpen wat er staat en er een beeld bij krijgen schat ik op hooguit 5%. Dat geldt in z'n algemeenheid. Dwz handleidingen voor breimachines, motorrevisie etc etc op een hoop. Als het specifiek over motorrevisie gaat is het percentage natuurlijk een fractie.
Bij moderne motoren zijn de toleranties een stuk kleiner. Bij motoren uit de tijd van de Fulvia een stuk groter. De Fulvia was zijn tijd vooruit. Zit er tussen. Een revisiebedrijf wat aan de gang gaat zonder DT is al verdacht.

Zelf moet ik alles ook wegbrengen om te boren, slijpen, honen etc. Ik heb heel veel leergeld betaald, maar heb nu een aantal goede. Die hebben gemeen dat ze me belden om nog wat dingen uit de DT na te vragen. Als je niet alle types Fulvia kent is er wat verwarring mogelijk.

Daarnaast is een goed gebruik van de neo-cortex van belang. In blijvende nieuwsgierigheid dus en alles als nieuw zien. De ogen open houden dus in simpel nederlands.

Maar het is natuurlijk altijd het beste om een bedrijf te hebben die ook de Fulvia motoren goed kent
Ron Linssen

Unread post by Ron Linssen »

Nee Bob,

Men had nog nooit van het type gehoord. En vonden de V opstelling van de cilinders heel apart.
Men is ook aan de revisie begonnen zonder het raadplegen van technische data uit een technische handleiding welke ik had.
Men zei dat men alle gegevens had. begin er ook aan te twijfelen. Wel heb ik destijds de onderdelen aan hun geleverd via M Willems.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”