Zwarte op en kleppendeksel

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
yvo

Zwarte op en kleppendeksel

Unread post by yvo »

Is een zwarte kop en kleppendeksel van een andere dan standaard motor? ik zag deze laatst in een 1eS Rallye zitten. Dat was en 1,3 S rallye inclusief oliekoeler... Heb eens een 1e serie gehad met zwarte kleppendeksel, maar zonder oliekoeler, het was wel een rallye S uit 68. (met schijnbaar 103 PK).
Moeten deze blokken perse een olie koeler hebben? Nu zit in mijn 2eS een standaard blok welke overigens wel goed loopt, alleen er lekt ergens een pakking bij de waterpomp ofzo, ik wil er dus een wisselblok inzetten voor de time being. Past een 1e serie blok in een 2e Serie?

Groeten Yvo, Haarlem
yvo

Re: Zwarte op en kleppendeksel

Unread post by yvo »

op=kop!
Thomas

Unread post by Thomas »

vraag 1: bij mijn weten waren alle klepdeksels zwart ongeacht type (op HF na dan). Soms hebben eigenaren de zwarte krimpverf weggehaald, of alleen `Lancia` schrift vrijgemaakt van verf, hetgeen ook niet origineel is.

vraag 2: pas vanaf 1,3 S hebben coupe´s een oliekoeler. Kan kennelijk op eerdere modellen gemonteerd worden maar is niet origineel, en volgens velen overbodig. Die 103 PK heeft denk ik meer te maken met in SAE pk´s uitgedrukte DIN pk´s, hetgeen waarschijnlijk als verkoop lokkertje is bedoeld. 1,3S heeft ruim 90 pk en da´s al heel wat voor een serie-productie 1,3 liter blok. Als het 103 DIN PK zijn zal je het gelijk merken, waarschijnlijk niet zozeer aan het extra vermogen, dan wel de sterk verminderde soepelheid van de motor.

vraag 3: kan wel maar erg lastig, je moet een en ander aanpassen aan startmotor, dynamo (ipv alternator), koppelingshuis van S1 motor is voor 4-versnellingsbak en niet 5 van de 2e serie, ventilator etc.
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

Kun je niet beter gewoon de betreffende pakking vervangen cq de hele waterpomp?

Zwarte kleppendeksels horen bij de eerste serie, blanke bij de tweede. Sommige vroege tweede series hadden ook het zwarte deksel, kwestie van voorraad opmaken.
Ron Linssen

Unread post by Ron Linssen »

Hele waterpomp, is het niet mogelijk om die te reviseren.

Ron.
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

kan vast ook, maar zo duur is een nieuwe niet.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”