Hoi,
M'n accu lampje is vandaag spontaan gaan branden.
Volgens mij laadt de accu gewoon bij, want er is verder niets aan de hand.
De auto start gewoon, de accu is circa 1 jaar oud weet zo 't merk niet maar
't is geen flut ding heb er destijds zo'n € 60,-- voor betaald.
Komt iemand dit probleem bekend voor dan hoor ik 't natuurlijk graag.
Cuno
Accu lampje gaat branden
Re: Accu lampje gaat branden
toch wel je dynamo / v-snaar den k ik Cuno
1ste of 2de serie?
groets
Bob
1ste of 2de serie?
groets
Bob
of de stroomregulaar.
Als je een goede accu hebt merk je in eerste instantie niets en kun je gewoon door rijden. Na een paar honder km gaan de lampen minder doen, begint de motor te stotteren (ontsteking gaat minder werken) en het rode lampje wordt feller. Daarna gaat alles langzaam uit...
Dit is mij overkomen na een schitterende verblijf in Italië tijdens de Mille Miglia. 22 km voor de stal staakte mijn Fulvia er mee na ongeveer 800 km met een steeds roder wordend acculampje te hebben gereden.
Gewoonlijk levert de dynamo +/- 14,2 Volt bij lopende motor.
Als dit niet het geval is óf de dynamo, óf de stroomregelaar niet goed.
Bij mijn 1e serie (gelijkstroomdynamo) was én de dynamo (wikkelingen verrot) én de stroomregelaar stuk.
Ik heb een nieuwe stroomregelaar gekocht en de dynamo laten maken en deze 2 op elkaar laten afstemmen. Probleem verholpen, € 175,= lichter.
Dus door (laten) meten of de het de dynamo of regelaar is of beide...
Succes!
Groet,
Henri
Als je een goede accu hebt merk je in eerste instantie niets en kun je gewoon door rijden. Na een paar honder km gaan de lampen minder doen, begint de motor te stotteren (ontsteking gaat minder werken) en het rode lampje wordt feller. Daarna gaat alles langzaam uit...
Dit is mij overkomen na een schitterende verblijf in Italië tijdens de Mille Miglia. 22 km voor de stal staakte mijn Fulvia er mee na ongeveer 800 km met een steeds roder wordend acculampje te hebben gereden.
Gewoonlijk levert de dynamo +/- 14,2 Volt bij lopende motor.
Als dit niet het geval is óf de dynamo, óf de stroomregelaar niet goed.
Bij mijn 1e serie (gelijkstroomdynamo) was én de dynamo (wikkelingen verrot) én de stroomregelaar stuk.
Ik heb een nieuwe stroomregelaar gekocht en de dynamo laten maken en deze 2 op elkaar laten afstemmen. Probleem verholpen, € 175,= lichter.
Dus door (laten) meten of de het de dynamo of regelaar is of beide...
Succes!
Groet,
Henri
Je kunt precies uitrekenen hoe lang je accu het blijft doen.
Als het een 44Ah (44 ampere-uur) ding is, kan ie 44 uur 1 ampere leveren of 1 uur 44 ampere of 2 uur 22 ampere.
Als het een 44Ah (44 ampere-uur) ding is, kan ie 44 uur 1 ampere leveren of 1 uur 44 ampere of 2 uur 22 ampere.
Als het een gelijkstroomdynamo is kun je de volgende tests uitvoeren
1) bij lopende motor over de accupolen meten, spanning moet oplopen tot minimaal 13.6 volt en dan bij stijgend toerental boven de 2000 toeren nauwelijks oplopen.
Gaat dat niet goed kun je de volgende test doen
2) maak de stekers DF en D+ allebei los van de spanningsregelaar en verbind ze met elkaar
Sluit je voltmeter aan tussen deze verbinding en de massa.
(maak de draden beslist los en verbind ze niet door terwijl ze op de regelaar zijn aangesloten, als je dan start brandt je regelaar door)
3) Start de motor
Bij 1000 toeren moet de spanning die je meet ruim boven de 12 volt zitten, bij 1500 toeren boven de 20 volt (daarom zit die regelaar er normaal tussen)
Is dat ok en laadt je niet goed dan is je dynamo goed en je regelaar stuk
Meet je ca 4-5 volt dan zijn de veldwikkelingen van de dynamo stuk
Meet je 0.5 tot 1 volt dan zijn de armatuurwikkelingen stuk
Vroeger waren er apparaatjes in de handel die je in de sigaren aansteker op je dashboard kon steken en je precies vertelden wat er aan de hand was middels een 3 tal lampjes
Ik heb nog zo'n ding , dat ik regelmatig gebruik voor de Flamninia
Mischien nog te koop bij de onderdelenboer
Succes
Bert
1) bij lopende motor over de accupolen meten, spanning moet oplopen tot minimaal 13.6 volt en dan bij stijgend toerental boven de 2000 toeren nauwelijks oplopen.
Gaat dat niet goed kun je de volgende test doen
2) maak de stekers DF en D+ allebei los van de spanningsregelaar en verbind ze met elkaar
Sluit je voltmeter aan tussen deze verbinding en de massa.
(maak de draden beslist los en verbind ze niet door terwijl ze op de regelaar zijn aangesloten, als je dan start brandt je regelaar door)
3) Start de motor
Bij 1000 toeren moet de spanning die je meet ruim boven de 12 volt zitten, bij 1500 toeren boven de 20 volt (daarom zit die regelaar er normaal tussen)
Is dat ok en laadt je niet goed dan is je dynamo goed en je regelaar stuk
Meet je ca 4-5 volt dan zijn de veldwikkelingen van de dynamo stuk
Meet je 0.5 tot 1 volt dan zijn de armatuurwikkelingen stuk
Vroeger waren er apparaatjes in de handel die je in de sigaren aansteker op je dashboard kon steken en je precies vertelden wat er aan de hand was middels een 3 tal lampjes
Ik heb nog zo'n ding , dat ik regelmatig gebruik voor de Flamninia
Mischien nog te koop bij de onderdelenboer
Succes
Bert
Bedankt voor jullie reacties.
Denk (hoop) dat 't de V-snaar is want deze slipt een beetje sinds een paar dagen.
Zal 'em ff stellen, als het euvel dan nog niet verholpen is zal ik 't zaakje ff doormeten
volgens de intructies van Bert.
Cuno
Denk (hoop) dat 't de V-snaar is want deze slipt een beetje sinds een paar dagen.
Zal 'em ff stellen, als het euvel dan nog niet verholpen is zal ik 't zaakje ff doormeten
volgens de intructies van Bert.
Cuno
't is dus overduidelijk de V-snaar.
Deze ligt namelijk helemaal af, heb maar een nieuwe gekocht
want de oude dat was niet veel meer.
Cuno
Deze ligt namelijk helemaal af, heb maar een nieuwe gekocht
want de oude dat was niet veel meer.
Cuno