Hallo,
Mijn fulvia begint steeds meer olie te lekken en ik vermoed dat de achterste krukas keerring zijn beste tijd gehad heeft. Is dit een bekend lekkagepunt voor fulvia´s? Ik weet dat het voor veel andere auto´s wel een zwakke plek is. Zoja, wat kan ik dan het beste demonteren om hier iets aan te doen, de versnellingsbak of de motor? Is er nog makkelijk aan een keerring van het juiste formaat te komen? En hoe zit het vliegwiel vast?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen...
groeten Michiel
bak of motor?
Re: bak of motor?
Het is maar wat je zwakke plek noemt als ie na 30 jaar of daaromtrent eens gaat lekken.
Bak er af is eigenlijk alleen een optie als je een brug hebt. Dan meteen ook de keerringen van de bak vernieuwen.
Als je geen brug hebt is de beste optie de motor er uit. Kun je meteen de voorste keerring ook makkelijk vervangen. Poelie dan wel laten slijpen en polijsten cq verbussen.
De keerringen zijn standaard maten, maar beter toch geen standaard keerringen gebruiken. Ik heb altijd de viton keerringen met draairichting. Ik dacht nog wel dat er een voorraadje ligt.
Vliegwiel zit met M10 bouten vast. Het kan er maar op een manier op.
Bak er af is eigenlijk alleen een optie als je een brug hebt. Dan meteen ook de keerringen van de bak vernieuwen.
Als je geen brug hebt is de beste optie de motor er uit. Kun je meteen de voorste keerring ook makkelijk vervangen. Poelie dan wel laten slijpen en polijsten cq verbussen.
De keerringen zijn standaard maten, maar beter toch geen standaard keerringen gebruiken. Ik heb altijd de viton keerringen met draairichting. Ik dacht nog wel dat er een voorraadje ligt.
Vliegwiel zit met M10 bouten vast. Het kan er maar op een manier op.
Een hefbrug is het probleem niet, die heb ik, maar is de bak eraf dan ook de snelste manier, of is dat toch de motor uitbouwen? De motor uitbouwen zie ik ook vooral niet zo zitten vanwege alles wat er dan los moet, radiateur, bedrading, branstoftoevoer en noem maar op. Heb de indruk dat daar al veel meer gerommeld is en aangezien ik de auto maar een paar dagen kan missen heb ik geen tijd om dat ook nog allemaal uit te zoeken..
Het is allebei werk.
Het werk inzake scheiden van motor en bak is identiek.
Bij motor eruit moet de radiator eruit, uitlaatspruitstuk los, wat leidingen los.
Bij bak er uit moet een stuk uitlaat eraf, alle subframebalkjes er af, pook eraf, homokineten los.
Het werk inzake scheiden van motor en bak is identiek.
Bij motor eruit moet de radiator eruit, uitlaatspruitstuk los, wat leidingen los.
Bij bak er uit moet een stuk uitlaat eraf, alle subframebalkjes er af, pook eraf, homokineten los.
Hoi Michiel,
Ik heb de motor in 2 dagen in en uit gebouwd, onder auspiciene van Huib: 17 uur werk inclusief Huib's exclusieve coffiecorner anex snackbar. Dat er wat leidingen, kabeltjes boutjes en moertjes los moeten dat heeft ook z'n voordelen. Dan leer je goed en snel je auto kennen. Bovendien kun je dan een lijstje aanleggen van wat je nog verbeteren/vervangen wilt. Leuk voor Sinterklaas/Kerstman én om die geweldige interessante dagen door te brengen
Groet en veel succes,
Henri
Ik heb de motor in 2 dagen in en uit gebouwd, onder auspiciene van Huib: 17 uur werk inclusief Huib's exclusieve coffiecorner anex snackbar. Dat er wat leidingen, kabeltjes boutjes en moertjes los moeten dat heeft ook z'n voordelen. Dan leer je goed en snel je auto kennen. Bovendien kun je dan een lijstje aanleggen van wat je nog verbeteren/vervangen wilt. Leuk voor Sinterklaas/Kerstman én om die geweldige interessante dagen door te brengen

Groet en veel succes,
Henri
Ik heb het alleen bij een Flavia gedaan, maar de constructie is nagenoeg hetzelfde
Bak uitgebouwd
We begonnen om 9 uur , hebben een uur middagpauze gehad en om 4 uur zat de bak er weer in
wel met z'n tweeen, een brug, en een versnellingsbak krik bij de plaatselijke Toyota dealer gelleend
Koppeling gewisseld en krukaskeerring voor de zekerheid ook maar gedaan
heb daar een artikeltje over geschreven voor het Lancia Club journaal, eind vorig jaar
heb desnoods wel een PDF file voor je
Bert
Bak uitgebouwd
We begonnen om 9 uur , hebben een uur middagpauze gehad en om 4 uur zat de bak er weer in
wel met z'n tweeen, een brug, en een versnellingsbak krik bij de plaatselijke Toyota dealer gelleend
Koppeling gewisseld en krukaskeerring voor de zekerheid ook maar gedaan
heb daar een artikeltje over geschreven voor het Lancia Club journaal, eind vorig jaar
heb desnoods wel een PDF file voor je
Bert