klingeling

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Johan De Meester

klingeling

Unread post by Johan De Meester »

Dit weekend is de electro schroef van de verwarming naar beneden gedonderd (je kon er niet naast horen) ik veronderstel dat dat ding nu ergens beneden in de verwarminskast ligt te niksen.
Nu de vraag : moet gans de verwarming er uit gehaald worden en zo ja waarschijnlijk een hele klus ?
Is die schroef nog te krijgen ? Het betreft een fulvia 3 serie.
Met dank
Johan
Arno Elert

Re: klingeling

Unread post by Arno Elert »

Verwarming verarming, ben bang dat je deze rotklus moet gaan doen al is het voor je eigen gemoedrust, want kan je het loslaten dat je weet dat daar een schroefje ligt te niksen en jouw zelfs irriteert door daar te gaan rammelen. Ik heb dat kreng ook al drie los en er weer in mogen zetten, de eerste keer ook door zo’n boutje en nadat ik dat ding eindelijk opnieuw op zijn plaats had gescholden en met een pijnlijke rug uit het autootje kwam, liep ik naar de werkbank om er eventjes tegen aan te hangen en uit te rusten om enigszins voldaan van mijn welverdiende biertje te genieten “Het was tenslotte het laatste wat ik die dag zou doen” tot mijn oog viel op het kapje voor over het rotor’tje in de verwarming unit zelf. Dat was de uitnodiging om alles nog een keer over te doen…..
Johan De Meester

Was het maar dat Arno ! (Vlaams en Nederlands liggen toch iets uit elkaar) het is de plastiek ventilator die ik heb horen wegvliegen (geen boutje) bij het aanzetten om de voorruit helder te maken. Nu .. onder de motorkap zit een grote zwarte kast voor de luchtaanzuiging van de verwarming als ik deze demonteer kom ik dan bij de electromotor of moet de komplete verwarming er uit gehaald worden, zo ja moet ook het dashboard eruit ? Zit dat plastieken (schroef) dan niet vast op de as van dat electromotortje of zou het opnieuw kunnen gemonteerd worden. Heeft iemand al zoiets meegemaak ?
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Arno heeft het over een eerste serie kachel. Die gaat er heel simpel uit, vergeleken met een tweede serie kachel dan.

Als enkel de ventilator van het asje af is, kun je volstaan met het verwijderen van de zwarte kast. De ventilator zit met een speciale moer vast. Bij de latere S2/3 was dat een plastic moer. Bij de vroege zat er een metalen moer.

Die plastic moeren zou ik niet meer gebruiken. Die breken allemaal want het plastic is in de loop der tijd bros geworden. Ik weet niet of er nog aan een stalen te komen is maar je kunt simpel zo'n moer zelf draaien of laten draaien.

Als het electromotortje er uit moet, dan moet de kachel er uit en dat is een flinke klus. eerst de accu los om kortsluiting te voorkomen. Als de kachel er dan uit ligt kun je volgden werkzaamheden overwegen:
- vervanging van het verwarmingsblok. Is identiek aan een blok van een Fordje.
- vervanging van het kraantje. Dit gaat zelden langer mee dan 5 jaar. Op een aantal Beta's zat een kraantje wat er sterk op lijkt. Die passen ook maar je moet wel opletten dat ie licht gaat.
- restauratie van de schakelaar voor de ventilator. De plastic ringen die er tussen zitten zijn ook gaar. Nieuwe kun je zo in de handel krijgen
Peter

Unread post by Peter »

Huib, ik heb van een tweede serie een ventilatormotorvervangen en dat was zeer eenvoudig:
- 'zwarte kast' in motorruimte verwijderen
- ventilator van asje af. Inderdaad plastic schroef die je dan kapot draait
- ventilatormotor draden los
- ventilatormotor eruit pakken
- monteren in omgekeerde volgorde.
Was een HF2e serie, maar dat lijkt me identiek aan andere s2/3 kachels.
Johan De Meester

He Peter, dat lijkt me goed nieuws. Ik ben er nog niet toe gekomen om die kachel eruit te halen maar nu probeer ik het toch langs de zwarte kast !!
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”