cardan
cardan
Bij onderhoud coupeke op de brug en wat zie ik !! rubberen mof van de cardanas kant van het wiel is stuk en het zwarte vet slingert lekker in het rond. Wat een ellende kan die mof vervangen worden of wordt dat een as ? De laatste keer dat ze omhoog was was die rubber nog niet stuk, het gewricht is nog OK want er is niets te horen in bochten of al parkerend. Als ze te vervangen is moet dan dat gewricht uiteen gehaalt worden of kan die mof er over gesleept worden wat niet simpel lijkt ?
Is er nog hoop
Is er nog hoop
Re: cardan
Cardan as er af
Homokineet helemaal uit elkaar halen en inspecteren.
Indien goed, dan weer in elkaar zetten met nieuwe mof (de meeste universele moffen passen) en nieuw vet.
Let op bij het terug zetten van de as, dat het aanlegvlak van de binnenste homokineet en de flens goed vetvrij zijn alsmede de schroefdraden. Goed vastzetten. Als je een latere S2 of S3 hebt met de zes imbus bouten heeft de rechter de neiging zichzelf los te draaien. Heb je een S1 of vroege S2 die met 6 M8 boutjes met 13mm zeskant kop van de achterkant vast zit dan heeft de linker de neiging zichzelf los te draaien.
De as er af halen en uit elkaar halen is best wat werk. Aan te bevelen is om binnenste hoes ook maar meteen te vervangen
Homokineet helemaal uit elkaar halen en inspecteren.
Indien goed, dan weer in elkaar zetten met nieuwe mof (de meeste universele moffen passen) en nieuw vet.
Let op bij het terug zetten van de as, dat het aanlegvlak van de binnenste homokineet en de flens goed vetvrij zijn alsmede de schroefdraden. Goed vastzetten. Als je een latere S2 of S3 hebt met de zes imbus bouten heeft de rechter de neiging zichzelf los te draaien. Heb je een S1 of vroege S2 die met 6 M8 boutjes met 13mm zeskant kop van de achterkant vast zit dan heeft de linker de neiging zichzelf los te draaien.
De as er af halen en uit elkaar halen is best wat werk. Aan te bevelen is om binnenste hoes ook maar meteen te vervangen
Ik heb een tijd terug mijn voorwielophanging volledig gereviseerd. En twee problemen: (zie andere thread) fuseekogels onder moervast. Zijn warmgestookt en bij verschillende mannetjes met persen geweest. Drama. Een tweede probleem de nieuwe aandrijfashoezen aan de wielzijde stuk. Nieuw gemonteerd. Na een paar weken garagewerk weer kapot. Waren de orginele hoezen. Blijkt dat als je wielen helemaal naar onderen hangen op een brug de hoezen in de homokineet komen en stuk gaan bij draaien van de wielen.
Ik heb ze vervangen door universeelhoezen. Dat zijn harmonica dingen en hebben het euvel niet. Is wat mij betreft altijd aan te raden. Vervangen was een eitje:
- as alleen los aan de buitenzijde
- naar automaterialen zaak voor twee universeelhoezen plus aandrijfhoesomlegapparaat (geleend). Dit is een apparaat dat de hoezen zo ver spreidt dat ie in zijn geheel over de buitenste homikineet gaat. Werkt op perslucht.
- hoes vastzetten met soort metalen tie-wrap klaar.
Ik had gehoord van een ander apparaat: een konus met een maximale diameter ter grootte van de homokineet. Veel vaseline en hoes met kleine kant eerst erop persen en dan over de homikeet 'ploepen'. Tijdens het beschrijven van deze konus kreeg ik met een grijns het perslucht apparaat mee.
Wellicht ook bij andere automateriaalzaken te leen, of: pak een pilon en zaag hem op de juiste dikte af.
Ik heb ze vervangen door universeelhoezen. Dat zijn harmonica dingen en hebben het euvel niet. Is wat mij betreft altijd aan te raden. Vervangen was een eitje:
- as alleen los aan de buitenzijde
- naar automaterialen zaak voor twee universeelhoezen plus aandrijfhoesomlegapparaat (geleend). Dit is een apparaat dat de hoezen zo ver spreidt dat ie in zijn geheel over de buitenste homikineet gaat. Werkt op perslucht.
- hoes vastzetten met soort metalen tie-wrap klaar.
Ik had gehoord van een ander apparaat: een konus met een maximale diameter ter grootte van de homokineet. Veel vaseline en hoes met kleine kant eerst erop persen en dan over de homikeet 'ploepen'. Tijdens het beschrijven van deze konus kreeg ik met een grijns het perslucht apparaat mee.
Wellicht ook bij andere automateriaalzaken te leen, of: pak een pilon en zaag hem op de juiste dikte af.
Is een prima oplossing.
Ik geef er toch de voorkeur aan om na 30 jaar de homokineet helemaal uit elkaar te halen voor inspectie, schoonmaken en nieuw vet. Dan kan ie er weer 30 jaar tegen
Ik geef er toch de voorkeur aan om na 30 jaar de homokineet helemaal uit elkaar te halen voor inspectie, schoonmaken en nieuw vet. Dan kan ie er weer 30 jaar tegen
Mee eens! Altijd doen. Maar o,o wat is het zuur om na dat werkje te zien dat je nieuwe hoezen van martin M. weer kapot zijn. 1 dag voor de geplande APK!
Eigenlijk is de boodschap aan een ieder: NIET de orginele hoezen gebruiken, maar de harmonica-variant die van de plank beschikbaar is bij iedere brezan.
Eigenlijk is de boodschap aan een ieder: NIET de orginele hoezen gebruiken, maar de harmonica-variant die van de plank beschikbaar is bij iedere brezan.
Had je wel de luchtdruk binnen en buiten de hoes gelijk gemaakt?
Is bij de originele een stuk belangrijker dan bij de universele.
Ik gebruik trouwens ook altijd de universele van siliconenrubber
Is bij de originele een stuk belangrijker dan bij de universele.
Ik gebruik trouwens ook altijd de universele van siliconenrubber
Luchtdruk binnen en buiten de mof gelijk maken by God hoe doe je dat !!
Schroevedraaiertje tussen de as en de mof steken voordat je de klem vast zet
Nooit op gelet, Huib. Dat zou het kunnen zijn. Toen ik w. belde voor nieuwe hoezen zij hij: Zeker je wielen rond gedraaid op de brug.....
Ik blijf het redelijk onbegrijpelijk vinden hoe die homohoezen nou precies kapot gaan.
Nog even on m'n voorraad gedoken. Heb daar een flinke doos originele homo hoezen gevonden met daarin o.a. 3 types voor de buitenste waaronder een met flinke plooien. Was het er zo een?
Nog even on m'n voorraad gedoken. Heb daar een flinke doos originele homo hoezen gevonden met daarin o.a. 3 types voor de buitenste waaronder een met flinke plooien. Was het er zo een?