Mazzeltje

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Carlo

Mazzeltje

Unread post by Carlo »

Tijdens de APK keuring bleek dat mijn 'achteruitrijverlichting'
alleen werkt als ik mijn dimlicht aanzet.
De APKmeester had hier geen problemen mee....

Eigenaardig niet?
Het mag ook wel eens meezitten!

Saluti!
Carlo
Arno Elert

Re: Mazzeltje

Unread post by Arno Elert »

Carlo, Je had deze persoon niet moeten bedanken van "Gohh ben blij dat je er geen problemen mee hebt" Maar je had hem ook erop kunnen wijzen dat hij paar bladzijdes van zijn cursus boek heeft overgeslagen.
Carlo

Unread post by Carlo »

Beste Arno,

Ik weet niet of de beste man deze opmerking had kunnen waarderen...
Tuurlijk heb je gelijk, ook i.v.m. de eigen veiligheid. Ga er natuurlijk
ook wel wat aan doen. Maar het gebeurt wel!
Huib Geurink

achteruitrijlichten

Unread post by Huib Geurink »

Bij de S1 en S2 gaan de achteruitrijlichten enkel aan als ook het licht aan is. Was in die tijd normaal. Waren bedoeld om wat te kunnen zien bij het achteruitrijden. Bij de S3 gaan ze ook aan als de verlichting niet aan is.
Carlo

Re: achteruitrijlichten

Unread post by Carlo »

Dank je Huib, scheelt weer een hoop werk!

C.
Peter Coolsma

Wat mij irriteert...

Unread post by Peter Coolsma »

Wonderlijk is het ook dat motorruimte/kofferbak-lichten ook alleen werken met licht aan. Nou ja, ook dat schijnt zo te horen...
koos

Unread post by koos »

Je hebt zeker een masseltje dat je auto op dit punt niet is afgekeurd,nl.de achteruitrijverlichting is pas van toepassing voor auto`s van na 1998.
Gr. Koos
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Ik denk er wel eens over om het te veranderen. Het moet niet zo moeilijk zijn. De stroom komt uit een wit draadje samen met de stroom voor de motorruimte verlichting. Het witte circuit is het circuit van de stadslichten, achterlichten, dashboard verlichting. Je zou het moeten omprikken naar het gele circuit of en gezekerde rode draad. Ik zal wel eens kijken. Even over denken of je de motorruimte verlichting mee wilt verhuizen of niet.

Origineel houden is een ding maar ondertussen is men zo gewend aan de signaalfunctie van de achteruitrijlichten dat je haast kunt zeggen "moedwillig in elkaar laten rijden is een andere zaak"
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Bij de Flaminia en Flavia takt dit spul af na de zekering voor een kant van de stadslichten, je zou het hele spul dus moeten omzetten op een groep die direct achter het contactslot zit.
Omdat je het contact niet wil laten aanstaan als je s'avonds onder de motorkap kijkt, komen dan alleen zekeringen in aanmerking die gevoed worden vanuit de accesoirestand van het contactslot.
Bij de Flaminia zijn dat twee zekeringen nummertje 10 en 11
Bij de Flavia Coupe 1ste serie is het er maar eentje nr 8
Fulvia zal niet veel afwijken, als je de zekering van de ruitenwissermotor te pakken hebt heb je in elk geval de juiste
vincent

APK, gewoon goedgekeurd zonder achteruitrijlicht.

Unread post by vincent »

Heren,

Mijn '72 Fulvia is net vorige week gekeurd en de keurmeester vroeg nog naar de achteruitrijverlichting. Zover ik weet doet die het niet (wist niet van de lichtschakeling zoals beschreven) en hij heeft zonder ook maar één opmerling te maken de auto goedgekeurd!!

Wat overigens ook handig is dat hij geen remmentestbank heeft en daardoor aleen bij de proefrit gekeken heeft of de auto goed remt. Ik weet dat de waardes perfect waren (ben daarvoor nog over een testbak gereden), maar vor sommige onder ons kan het nuttige info zijn, dat als er geen remmenbak is, de remmentest "los" uitgevoerd mag worden.

Gr. Vincent
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”