Heeft niets met elkaar te maken, maar zijn twee problemen die ik tegenkwam.
Vandaag, heerlijk binnendoor in m'n Fulvia 3 van Utrecht naar Zandvoort (Italia) rijdend, maar 1 keer de wissers nodig gehad. Maar toen ik ze uitzette, gingen ze niet in de ruststand terug. En eigenlijk heeft 't coupeetje dat altijd gedaan. Ik mik altijd om op t goede moment de scahkelaar uit te zetten. Maar ik denk toch dat ie dat wel hoort te doen. Kwestie van eerst veel WD40 en anders de veelbesproken schakelaar uit elkaar halen en de zaak goed schoonmaken, opschuren de de boel weer in elkaar?
Tweede probleem deed zich ook vandaag voor: Een bonkgeest (kloppen was het niet meer) voorin de auto. 't Kwam niet uit de motor of bak, en deed 't meer stilstaand dan rijdend. Dus ook geen aandrijfassen, wielen of remmen, denk ik dan. Eerst eens goed onder de wagen gelegen of 't de uitlaat was, waar ik eerder op 't forum over las. Die gaat wel vlak langs de voorwielophanging. Maar natuurlijk, als je onder de auto ligt, doet 'ie 't niet. Nu waren we wel zwaar beladen. Ik, m'n broer en een neefje op de achterbank. Samen toch goed voor zo'n 200 kilo. Maar 't geluid kwam van voor, en was er soms wel en dan weer hele tijden niet.
Ik kreeg 't gevoel dat 't vooral met gas loslaten te maken had, en soms ook met gas geven. Kan 't een motor- of subframesteun zijn, of gescheurde of harde subrubbers? Maar ja, aan de motor sjorren leverde 't geluid ook niet op. Iemand ideeen?
Marc
bonkgeesten en stilstaande wissers
Re: bonkgeesten en stilstaande wissers
Voor de ruitenwissers: schakelaartje gewoon even openmaken en schoonmaken. Wel voorzichtig, want er zitten een paar priegelonderdeeltjes in die op spanning staan met een veertje, dus als je niet uitkijkt krijg je hetzelfde effect als met een balpen die je opendraait...
Wielbouten zijn ook okee, ik denk dat het toch de uitlaat is die ergens tegenaan komt. Inmiddels weer een paar keer alleen in de auto gereden, en dan bonkt 'ie 'n stuk minder.
Maar zo af en toe toch nog. Ik zal eens tegen de pijp schoppen om te kijken of 'ie iets raakt.
Misschien is er wel een uitlaatrubber gescheurd of uitgerekt ofzo..
Marc
Maar zo af en toe toch nog. Ik zal eens tegen de pijp schoppen om te kijken of 'ie iets raakt.
Misschien is er wel een uitlaatrubber gescheurd of uitgerekt ofzo..
Marc
Voor de ruitevegers:
Een veel voorkomende ziekte bij de de Dedra's en aanverwanten: de sleepkontaktjes in de ruitevegermotor durven vergeten wat hun functie is. Oplossing: vet er uit halen; alles proper maken en nieuw vet er in doen. Vraag je plaatselijke Lancia-dealer om dit vet. Hij heeft dit zeker in huis; is een bijwerkingsoperatie geweest op de Lybra.
Of beter nog: breng het binnen bij je Lancia dealer en laat een mecanicien het even uitvoeren.
groetjes
Bart Verbeek
Turnhout
Een veel voorkomende ziekte bij de de Dedra's en aanverwanten: de sleepkontaktjes in de ruitevegermotor durven vergeten wat hun functie is. Oplossing: vet er uit halen; alles proper maken en nieuw vet er in doen. Vraag je plaatselijke Lancia-dealer om dit vet. Hij heeft dit zeker in huis; is een bijwerkingsoperatie geweest op de Lybra.
Of beter nog: breng het binnen bij je Lancia dealer en laat een mecanicien het even uitvoeren.
groetjes
Bart Verbeek
Turnhout
Oei... Een Fulvia naar een Lancia-dealer brengen? Die weigeren aan de auto te werken en/of weten niet eens wat een Fulvia is (ervaringen van mezelf en van mede-forummers). Beter een plaatselijk "mannetje" opzoeken of zelf proberen. De Dedra-schakeling/relais is ongetwijfeld ook heel anders dan die bij een Fulvia.
Inderdaad niet zo voor de hand liggend om een antieke (ouder dan 10 jaar) Lancia bij een Lanciadealer binnen te wringen. Maar als je de mechaniek onder je voorruit onderuit sloopt en daar even mee binnen springt bij de erkende dealer; sta je toch al een stapje dichter niet?
Was zelf 2 jaar receptionist/naverkoop bij een groot dealership in het Antwerpse (voor Lancia) en daar was ik toch voor te vinden hoor. Een leuk gesprekje aanknopen en ja hoor, even later was er een liefhebber geholpen.
Ik weet het, het is niet vanzelfsprekend een oldtimer-vriendelijke dealer te vinden; maar als je met je dag-dagelijkse auto ook Fiat-Alfa-Lancia rijdt, moet die dealer toch wel een extraatje kunnen doen zeker?
Was zelf 2 jaar receptionist/naverkoop bij een groot dealership in het Antwerpse (voor Lancia) en daar was ik toch voor te vinden hoor. Een leuk gesprekje aanknopen en ja hoor, even later was er een liefhebber geholpen.
Ik weet het, het is niet vanzelfsprekend een oldtimer-vriendelijke dealer te vinden; maar als je met je dag-dagelijkse auto ook Fiat-Alfa-Lancia rijdt, moet die dealer toch wel een extraatje kunnen doen zeker?
In mijn ogen zonde van je geld om het naar een dealer te brengen. Die weet hoogstwaarschijnlijk niet hoe zo\'n ding in elkaar zit, moet dan ook maar wat gaan prutsen, en kost daardoor nog meer dan normaal, terwijl je het zelf ook gewoon kan schoonmaken. Kwestie van een uur, maximaal, met eruit halen en erin zetten erbij. Weet je daarna ook meteen hoe het werkt, nog een voordeel.
Ik ga denk ik zelf maar eens aan de gang; 'k heb de boel al vol met WD40 laten lopen, maar dat haalt ook niets uit. Ach, en 't is toch vakantie.... tijd zat