Whoops - geklutste clutch?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Whoops - geklutste clutch?

Unread post by Peter Coolsma »

Ben net terug van een eindje doelloos maar aangenaam toeren, en trol de laatste paar km even lekker door (4-baansweg, soort niemandsland vrijwel zonder verkeer, langs Zestienhoven). Opeens de wonderlijke gewaarwording dat het toerental stijgt maar de auto niet accelereert. Iets gas terug en de boel "pakte" weer. Ik reed 120 in z'n 4 (ik geloof dat je er 70 mag - sorry hoor) en gaf bijna volgas toen het gebeurde.

Ik ben nog geen volleerd mechanicus maar dit riekt naar gare koppeling. Is voor het eerst dat ik het meemaak, ook onlangs in de bergen dit nooit meegemaakt (gelukkig!).

Zeg maar gewoon dat-ie gaar is, dan is het officieel... Moet ik eigenlijk ook meteen maar de bak laten reviseren, wel handig qua in- en uitbouwkosten dunkt me. De transmissie is bij mij inmiddels luider dan de motor.
Arno Elert

Re: Whoops - geklutste clutch?

Unread post by Arno Elert »

Peter, Het zou ook kunnen zijn dat juist je oliekering van je versnellingsbak het heeft begeven, dan wordt jouw droge koppelingsplaat ook binnen de kortste keren tot een vloeistofkoppeling omgetoverd, dit is dus bij mijn koepeke het geval geweest. Koppelingsplaat is nog dik en heeft nauwelijks geleden maar zat vol met de olie van de versnellingsbak die daar rond gecentrifugeerd is.
Als alles koud is, viel er nog net mee te rijden maar zogauw het geheel goed is opgewarmd wordt het een soort variomatic alleen je komt dan geen klap vooruit. Ik heb nog eventjes ontroerd naar rechts gekeken toen de konijntjes in de berm mij voorbij huppende….Mastbos, gelukkig dat is Breda….
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Klinkt niet zo gek. Kort voordat ik naar Menton afreisde onderwierp Huib de koppeling nog even aan een test - bij 80 p/u in z'n 3 koppeling in, laten razen tot tegen de 6000 toeren en met een klap koppeling op laten komen. Die greep acuut en venijnig aan, zonder een spoor van slip. "Die koppeling is goed" was het commentaar.

Grote beurt komt eraan - eigenlijk vooral kleppen stellen en een nieuwe toerentellerkeerring (daar kan-ie ook olie lekken ik meld het maar even!) - dus dan moet de grote baas er maar eens zijn licht over laten schijnen. Zal kijken of ik de auto nog eens tot het beschreven gedrag kan verleiden - het lijkt er op dat met name volgas in z'n 4, vanaf zo'n 3500 toeren, het probleem opwekt. Iets rustiger het gas indrukken levert vooralsnog geen problemen op.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

De oude truc om dit verschijnsel te testen was, niet zo milieubewust, om een litertje tri of thinner (pas op met je lak) voorzichtig via een gat in het vliegwielhuis (inspectieluikje voor onstrekingstijdstip te gieten.
Daardoor ontvet je koppelingsplaat en hij doet het weer een tijdje.
Het komt natuurlijk wel weer terug, maar dan weet je het zeker
Met een opvangbak eronder moet het ook wel op een verantwoordde manier lukken
Het hoeft niet de keerring van je versnellingsbak te zijn die het doet, meestal is het de krukaskeering van de motor, die zit aanzienlijk dichter bij de koppelingsplaat.
Als het zaakje uit elkaar ligt is het vervangen van beide een koud kunstje
Als je lid bent van de Lancia club kijk dan in het laatste clubjournaal daar staat een artikel over het vervangen van de koppeling bij de Flavia, de Fulvia is nagegenoeg gelijk

heb je overigens de meest voor de hand liggende reden voor dit verschijnsel eerst even bekeken, geen vrije slag meer op je koppelingspedaal ? dan krijg je ook dit verschijnsel
dan kun je kijken of je die vrije slag nog bij kunt stellen, ca 2cm gemeten op het pedaal, paar mm bij de afstelmoer.

Bert
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Er is altijd een moment van overgang tussen goed en gaar.
Het laatste is door slijtage of olielekkage. Keerringetje van een euro kaduuk.
In alle gevallen moet de handel er uit. Ik neem tenminste aan dat je de komende tig jaar nog wilt rondtoeren in Emmy. Dus maar geen tijdverspillen aan thinner e.d. er in gooien. Je zou dat wel kunnen proberen als je de auto binnenkort denkt in te ruilen bij Fiat Auto Nederland. Die mag je best een koekje van eigen deeg geven.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”