inbouwen elektrische brandstofpomp

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
vincent

inbouwen elektrische brandstofpomp

Unread post by vincent »

Ik blijf een beetje het probleem houden dat als de auto meer dan 1 week niet gebruikt wordt, de btrandstof is teruggezakt naar de tank. Om dit voor altijd op te lossen en om de auto beter te laten starten wil ik graag een elektrische brandstofpomp inbouwen. Een aantal vragen komen boven borrelen en ik hoop dat er mensen zijn dit dit al uitgevoerd hebben en wat antwoorden kunnen geven

a) waar kan ik universele brandstofpompen krijgen en maakt het type nog uit (voor carburateur of voor een injectieuitvoering
b) als de bestaande brandstofpomp buiten spel gezet wordt, gaat de lagerring dan door gebrek aan smering vastlopen en hoe voorkom ik dit
c) Op welk elektrisch deel wordt de pomp aangesloten, aangezien er stroom moet zijn én het op contact staan én bij het starten (of is dat laatste niet nodig omdat ,door een aantal seconden de auto op contact te zetten voor het starten, de vlotterkamers al gevuld zijn)
d) meest logische positie van de nieuwe brandstofpomp
e) moet er qua retourleidingen etc nog wat verlegt worden

Groet Vincent
Zwolle
Peter Coolsma

Re: inbouwen elektrische brandstofpomp

Unread post by Peter Coolsma »

Hm. Ik rijd ook vrijwel alleen in de weekends en vind het niet zo'n punt om 12 a 15 seconden bezig te zijn met starten: Wat is dat nu op een mensenleven...?

Hier ben je niet concreet mee geholpen, maar ik wil een beetje tegengas geven voordat je de originaliteit en veiligheid van je auto (Fulvia neem ik aan) toch in elk geval "verandert".
Thomas

Unread post by Thomas »

Vincent,
ik had hetzelfde euvel en ook al is 15 seconden (eerder 60 in mijn geval als de wagen 2 maanden had stilgestaan) niet veel, voor de motor is het niet lekker om ongesmeerd rond te draaien.
Ik heb geprobeerd een electrische pomp te monteren met als gevolg verzuipende motor want te hoge doorstroom. Er bestonden maar 2 modellen waar ik ze heb gekocht en het "lager" model had ten opzichte van de Fulvia 1,3 S specificaties te weinig doorstroom- dus geen oplossing. Nieuwe drukvaatje (die met geintegreerd filter gemonteerd in de binnenkant vleugel) hielp ook niet om de grotere pomp in te dammen.
Wat mij de perfecte uitkomst biedt is het monteren van een balg om benzine aan te zuigen en door te pompen. Idee kwam van iemand die zei zulks (standaard) in zijn diesel-auto te hebben; echter diesel is minder agressief dan benzine dus je moet er een nemen die voor (bv) buitenboordmotoren wordt gebruikt, te vinden bij nautische speciaalzaken. Ik heb de mijne gemonteerd tussen (mechanishe) pomp en carburateurs. Een paar kleine slagen totdat je benzine voelt stromen in de balg- de rest doet de motor. Slaat nu binnen enkele seconden aan.
vincent

Unread post by vincent »

Hoi Thomas,

Dit is een wel erg originele oplossing voor dit probleem. Ik vind het echter een beetje raar om wanneer de auto een dag op twee stilgestaan heeft, dat ik dat eerst onder de motorkap moet duiken om de balg te beroeren........ Tis voor mijn (a-technische) vriendin ook niet echt een makkelijke oplossing... zij heeft al;s moeite genoeg om de motorkap te openen.

Ik zou graag een oplossing maken die ook vrouwvriendelijk (oftewel in dit geval a-technisch) voldoet...... Lijkt een beetje op "starten, lopen"-idee.... Ik weet... tis geen hypermoderne auto met injectie etc en dat hoeft ook helemaal niet, maar ik heb nu het idee dat ik de akku soms bijna leegstart en een startmotor moet dit ook niet leuk vinden.

Gr.Vincent
Bob Mesman

Unread post by Bob Mesman »

ik wil me nergens mee bemoeien, maar je kunt het zaakje toch ook zo monteren dat de balg binnen in de auto zit, enige nadeel is dan een benzineleiding in het interieur, maar met een klein beetje creativiteit is dat ook wel op te lossen.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Heb er niet echt verstand van, maar is dit probleem niet grotendeels op te lossen door het monteren van een terugslagklepje in de toevoer vanaf de tank naar de benzinepomp?

Bert
Arno Elert

Unread post by Arno Elert »

Ik verbaasde me hier een beetjes over, Ik vond de 10 a 15 seconden al redelijk lang maar schrok van een kleine minuut, In dit verhaal ga ik dus helemaal mee met Bert en dan hoeft het nog niet eens een terugslagklep te zijn, een benzinefiltertje van een kleine 2 euro is afdoende. Plaats deze in de juiste stroomrichting in de flexibele slang vlak achter de stalen benzineleiding binnenkant wielkast. Controleer de bezinslangen en de slangenklemmen, of vervang deze desnoods.
Controleer anders ook nog je ontluchting slang in je kofferbak of deze “Lang genoeg is, en hoog genoeg is geplaatst en deze per ongeluk niet wordt samengeknepen doordat er misschien een reserveband bovenop licht”.

Succes.
Thomas

Unread post by Thomas »

de oplossing voor je probleem heet Opel Astra
Peter Coolsma

Unread post by Peter Coolsma »

Ruw hoor. Maar wel geestig...
vincent

Unread post by vincent »

Pestkop met je Astra!!!!!!!!!!!!!.... Maar tis wel een feit dat er op de oprit ook nog een Corsa 14si Joy Sport staat...(heel mond vol) met multi point injectie van '90 die inderdaad altijd direct start. Ik verbaas mij er altijd weer over dat daar een 1,4 8V inzit met 86 pk ook bij zo'n 6000 rpm inzit, maar die veel meer dan 7% koppelverschil heeft tussen de 2 en 3000 toeren. Het verschil voelt aan als een 40 tot 50%!! Toch wel het voordeel van injectie.

Okee, zo'n koekblik heeft geen karakter, wil zeker zo hard roesten als een Fulvia (nog wel sneller bij de wielkasten..) en zo'n Fulvia is vééél mooier.

Gr.Vincent
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”