Bericht voor Huib: Cibie koplampunits

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter de Wit

Bericht voor Huib: Cibie koplampunits

Unread post by Peter de Wit »

Huib, je schreef een tijdje geleden dat je ging proberen Cibie\'s te leveren. Is dat gelukt? Wil graag twee nieuwe koplampen hebben.

Gr. Peter
Bob Mesman

Re: Bericht voor Huib: Cibie koplampunits

Unread post by Bob Mesman »

op ebay worden vier carello's aangeboden, is wel een beetje duur, maar ook origineel....
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

De gewone Cibie units heb ik op voorraad a 40 euro per stuk. Met gewoon bedoel ik die met parabolische reflector net zoals de Carello's.

Ik heb 2 types:
type 1. H4 met stadslicht.
Op S1 Fulvia/Flavia kun je ze zo monteren. Ze schakelen dan mee om tussen dim en groot. Op S2/3 Fulvia dien je alleen de gloeidraad voor dimlicht aan te sluiten en de H1 fitting te vervangen door een H4 fitting.
Je kunt uiteraard ook een schakeling maken dat je ze ook op grootlicht schakelt als je het grootlicht aan doet.
Het dimlicht is prima. De grootlichtbundel is breed en dus niet zo ver.

type 2. H1 grootlicht voor montage op zowel S1 als S2/3.
Geeft een smalle, lange bundel

NBtjes:

Bij S1 Fulvia dien je een extra relais te monteren voor het grootlicht als je de oude duplo verlichting vervangt door halogeen. De halogeen lampen pakken meer stroom en hebben harder minimaal 13,2 volt nodig dan duplo lampen.

Als je de originele units van S1 en S2/3 bekijkt zie je een kapje zitten voor het lampje in het dimlicht. Dat kapje zit niet bij het grootlicht. Ook niet bij de S1 grootlicht units waar toch een duplo lamp in zit. De grootlicht units van zowel S2/3 (H1 units) als van de S1 (duplo units) zijn geoptimaliseerd voor een smalle lange bundel (relatief dan). Dat er in de S1 units toch een duplo lamp zit is (denk ik) omdat er gewoon geen hoog vermogen (45 watt) lampen waren met maar een gloeidraad.

De S1 dim/grootlicht units en de H4 dim/grootlicht units hebben gemeen dat de grootlichtbundel niet optimaal is. De bundel is vrij breed en in het midden donkerder dan aan de buitenklant van de cirkel. Bij de duplo units komt dat door het kapje voor de lamp en bij H4 units komt dat door de zwarte bovenkant van het lampje.
Men vervangt de middelste (grootlicht) koplampen van de S1 wel eens door H4. Dat geeft dus een beroerd stralingspatroon.

De H1 en duplo dimlichten gebruiken het door de gloeidraad naar beneden uitgestraalde licht niet. H4 is beter geschikt voor dimlicht omdat er vlak onder de dimlicht gloeidraad een spiegeltje zit dat het licht naar boven weerkaatst.

De lampen met de speciale reflectors die al het licht van de gloeidraad meteen om zetten in de juiste bundel zijn een probleem. Ik moet die per type per pallet van 180 stuks laten maken om de prijs niet boven de 100 euro te laten komen. Dat is te veel. Lukt me wel om er aan te komen als het moet maar dan ligt de prijs toch dik boven de 100 euro per unit. Om een idee te geven: de parabolische reflectors hebben een rendement van 27%. De speciale reflectors hebben een rendement van 45%.

Maar met de bovengenoemde types 1 en 2 gaat het zeer behoorlijk. Immers met een inclinatie van 1% en een koplamphoogte van zo'n 60cm hoeft het dimlicht maar 60 meter ver te schijnen. Je kunt dan meteen uitrekenen trouwens hoe hard je kunt rijden met dimlicht aan de hand van de in de Data Tecnici gegeven tabellen van remweg.

Het grootlicht is ook zeer behoorlijk en als je de schakeling zo maakt dat de buitenste lichten ook naar groot schakelen (zoals op de S1 al standaard gebeurt) combineer je slim een lang smal met kort breed patroon.

Cibie units hebben het nadeel dat ze niet origineel zijn. Daar tegenover staat dat de ontwerpers toch iets effectiever met het stralingspatroon omspringen en dat ze hagelnieuw zijn.
Peter de Wit

Dank voor de info, Huib. Over die spanning aan de lampen maak ik me geen zorgen. Daar zitten relaistjes en moderne zekeringen tussen. (Op basis van je eerdere verhalen). Wel over de perfecte lampunit.

Zijn paraboolreflectoren een achterhaald principe? Is er een naam voor die nieuwere reflectoren? Ik heb op mijn S2 moderne hella units. Kosten geen drol, maar geven waanzinnig licht. Zou dit voor de S1 ook wel willen, maar dan een iets authentieker alternatief. Dat hadden dus die nieuwe cibie units waar je mee bezig was kunnen zijn? Weet jij wat bi-focus (h4) lampen zijn van hella? Dit lijkt ook redelijk period.

Bottom line, wat zou jou advies zijn in acht nemend dat goed licht belangrijker is dan een carello embleempje?

Thanks! Peter
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

De top drie lampenboeren zijn Carello, Hella en Cibie. Cibie steekt net iets boven de anderen uit. Maken ook wel eens een foutje maar in de regel als je 100 units bij ze koopt en je sluit ze aan zijn ze alle 100 exact hetzelfde en bovendien is het Cibie stralingspatroon net iets slimmer.

Zelf heb ik op Tina (S1 coupe, 1967) nog de originele Carello's maar de duplo lampen zijn vervangen door de Philips 45/40 watt halogeen equivalenten. Mijn chauffeur heeft tijdens de nachttrajecten van de SLS nooit geklaagd over het licht. Hij vond het perfect.

Op Elena (de andere S1 coupe uit 67) zitten Carello H1 units die er door de vorige eigenaar begin jaren 70 op gezet zijn. Geven veel licht maar staan op de nominatie vervangen te worden door Cibie's vanwege het betere stralingspatroon.

Op de S1 coupe van Peter Coolsma heb ik Cibie duplo units gemonteerd voor de buitenste lampen met de Philips 45/40 watt halogeen equivalent. Prima dimlicht en er zit zelfs een schuifje op om ze om te schakelen naar de engelse stand.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van heel veel dimlicht. Die speciale reflector lampen zijn wel spectaculair wat betreft lichtopbrengst en stralinsgpatroon maar je wordt gestraft met een scherpe overgang tussen licht en donker.

Behalve een stelletje koplampen zijn er ook nog een paar menselijke ogen in het spel. De pupillen stellen zich in op de lichtste plek. Dus een slim stralingspatroon vind ik effectiever dan veel dom licht.

Op Jet, m'n 3e serie coupe uit 76, heb ik vier Hella H4 units zitten. De middelste heb ik in Engeland besteld. Die dippen naar links. Bij rally rijden heb ik dan 4 dimlicht, twee linksdippend en 2 rechtsdippend. Tegenliggers zijn er nauwelijks en je voorganger verblind je er niet mee. Leek slim toen ik het een aantal jaren gelden monteerde, maar als ik vandaag er nieuwe verlichting op zou moeten monteren, monteerde ik 2 Cibie H4 units and de buitenkant en 2 Cibie H1 units voor de middelste. Twee Cibie dimlichten zijn effectiever dan het dimlicht van de 4 Hella's. Bovendien geven H4 units niet een echt goed groot licht. H1 units wel.
Peter de Wit

Kijk! Daar kan je wat mee. Superidee van die engelse linksstralers. Mooi te horen dat binnen de H1 units moeten. Ga dit zeker dus doen. Dank je!!
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”