olie hoeveelheid
olie hoeveelheid
Geachte lancisti,
Ik heb mijn olie ververst, volgens het boekje, dus met warme motor de olie laten weglopen, nieuw filter geïnstalleerd, etc. Volgens het boekje moet er 5,3 liter olie (ik heb een fulvia rallye 1.3 S, dus met een oliekoeler) ingegoten worden. Nu heb ik een 20W50 olie aangeschaft, na zo'n 3 liter erin gegoten te hebben staat de olie tot aan de max markering op de peilstok.
De vraag is nu wat is er aan de hand:
Blijft er nog een aardige hoeveelheid restolie over dat zowieso achterblijft en niet uit het carter kan lopen?
Klopt mijn peilstok wel? Afstand einde stok tot max streepje is 4,2 centimeter. Zou iemand dat kunnen vergelijken met zijn/haar peilstok?
Alvast bedankt,
Frans Weersing, Rotterdam
Ik heb mijn olie ververst, volgens het boekje, dus met warme motor de olie laten weglopen, nieuw filter geïnstalleerd, etc. Volgens het boekje moet er 5,3 liter olie (ik heb een fulvia rallye 1.3 S, dus met een oliekoeler) ingegoten worden. Nu heb ik een 20W50 olie aangeschaft, na zo'n 3 liter erin gegoten te hebben staat de olie tot aan de max markering op de peilstok.
De vraag is nu wat is er aan de hand:
Blijft er nog een aardige hoeveelheid restolie over dat zowieso achterblijft en niet uit het carter kan lopen?
Klopt mijn peilstok wel? Afstand einde stok tot max streepje is 4,2 centimeter. Zou iemand dat kunnen vergelijken met zijn/haar peilstok?
Alvast bedankt,
Frans Weersing, Rotterdam
Re: olie hoeveelheid
Heb je de motor al laten draaien tot je oliedruk hebt om filter en koeler te vullen?
Als je carter horizontaal staat blijft er weinig in zitten.
Als je carter horizontaal staat blijft er weinig in zitten.
Re: olie hoeveelheid
Hoi Huib,
Bedankt voor de snelle reactie.
Nee, ik heb de motor nog niet laten draaien (ik had het kunnen weten dat ik iets over het hoofd zie), dus dat zal ik als eerste doen en dan weer peilen (en dus ongetwijfeld bijvullen).
Het carter stond inderdaad horizontaal.
Groet,
Frans
Bedankt voor de snelle reactie.
Nee, ik heb de motor nog niet laten draaien (ik had het kunnen weten dat ik iets over het hoofd zie), dus dat zal ik als eerste doen en dan weer peilen (en dus ongetwijfeld bijvullen).
Het carter stond inderdaad horizontaal.
Groet,
Frans
oplossing!
Hallo Frans
Ik heb laatst exact hetzelfde gehad, wel zonder oliekoeler.
Na zo'n 3 liter erin zei de oliepeilstok: vol!
Heb me wezenloos gezocht naar het mankement, en kon niets vinden.
Maar wat bleek nu en is lastig te zien:
- het plastieke dingetje dat op de oliepeilstok zit was verschoven!!
- heel lastig om te zien, maar de stok geeft dan dus verkeerde informatie!
- door het op zijn plek duwen van de oliepeilstok schuift het plastieke dingetje omhoog, oliepeilstok wordt langer, geeft dus verkeerde waarde aan
Op de stok zit een soort uitstulping die aangeeft waar het plastieke dingetje moet eindigen
Het zou me niet verbazen als dit de oplossing is, was het bij mij in ieder geval wel.
groet
Bob, Delft
Ik heb laatst exact hetzelfde gehad, wel zonder oliekoeler.
Na zo'n 3 liter erin zei de oliepeilstok: vol!
Heb me wezenloos gezocht naar het mankement, en kon niets vinden.
Maar wat bleek nu en is lastig te zien:
- het plastieke dingetje dat op de oliepeilstok zit was verschoven!!
- heel lastig om te zien, maar de stok geeft dan dus verkeerde informatie!
- door het op zijn plek duwen van de oliepeilstok schuift het plastieke dingetje omhoog, oliepeilstok wordt langer, geeft dus verkeerde waarde aan
Op de stok zit een soort uitstulping die aangeeft waar het plastieke dingetje moet eindigen
Het zou me niet verbazen als dit de oplossing is, was het bij mij in ieder geval wel.
groet
Bob, Delft
Re: oplossing!
Hallo Bob,
Ik heb mijn peilstok eens nader bestudeerd, ook naar aanleiding van foto's op het fulvia register en de afbeeldingen in de spare parts catalogue. Het plastieken dingetje waarover je het hebt zit er niet aan, ook de uitstulping ontbreekt.
Hierbij geef ik een gedetaileerde omschrijving van de peilstok.
Totale lengte 55,5 cm.
Handvat(rood gelakt) 13 cm lang dat uitmond in het afsluitkapje, hierin zit een aan het eind taps toelopend zwart stukje kunstof met 2 groefen, deze is 2,3 cm lang. Het is niet te verschuiven, want geperst in het deksel(afsluitkapje) van het handvat.
Uit het zwarte stuk kunstof ontspruit dan het metalen blad van de peilstok. Dit stuk is 40,2 cm lang. De Max markering zit op 4,2 cm van het eind.
Nu weet ik niet of er voor elk type fulvia een andere peilstok inzit.
Mijn verzoek ook aan ander ralley 1.3 S bezitters om te kijken of hun peilstok aan mijn omschrijving voldoet.
Groet ,
Frans Weersing , Rotterdam
Ik heb mijn peilstok eens nader bestudeerd, ook naar aanleiding van foto's op het fulvia register en de afbeeldingen in de spare parts catalogue. Het plastieken dingetje waarover je het hebt zit er niet aan, ook de uitstulping ontbreekt.
Hierbij geef ik een gedetaileerde omschrijving van de peilstok.
Totale lengte 55,5 cm.
Handvat(rood gelakt) 13 cm lang dat uitmond in het afsluitkapje, hierin zit een aan het eind taps toelopend zwart stukje kunstof met 2 groefen, deze is 2,3 cm lang. Het is niet te verschuiven, want geperst in het deksel(afsluitkapje) van het handvat.
Uit het zwarte stuk kunstof ontspruit dan het metalen blad van de peilstok. Dit stuk is 40,2 cm lang. De Max markering zit op 4,2 cm van het eind.
Nu weet ik niet of er voor elk type fulvia een andere peilstok inzit.
Mijn verzoek ook aan ander ralley 1.3 S bezitters om te kijken of hun peilstok aan mijn omschrijving voldoet.
Groet ,
Frans Weersing , Rotterdam
Ik heb ook een 1.3S serie 1 en heb het type peilstok wat Bob ook heeft. Bij mij wil het afsluitkapje - van roodgelakt metaal, net als de rest van de peilstok voorzover deze boven het afsluitkapje zit - ook graag verschuiven. In het metalen kapje zit een rubber dop ter afsluiting. Ik heb helemaal geen kunststof aan de peilstok. Het knikje/uitstulpinkje waar de afsluitkap op aansluit, als bij Bob, zit er bij mij ook. Je hebt wellicht dus niet de originele peilstok - hoeft geen ramp te zijn als-ie verder maar correct weergeeft. Mijn auto staat drie kilometer verderop dus ik kan nu even niet de lengte checken.
Hoi Peter,
Ik nog maar weer even gecheckt, maar ik kan niets verschuiven het metalen afdekkapje zit vast aan het handvat dat eindigt in de krul. In het afdekkapje zit de rubberen/kunstof stop geperst, dus ook niet te verschuiven.
Ik begin te geloven dat ik inderdaad een verkeerde peilstok heb, wat zou betekenen dat ik structureel met te weinig olie heb gereden.
Zou jij je peilstok kunnen checken en het me laten weten.
Groet,
Frans
Ik nog maar weer even gecheckt, maar ik kan niets verschuiven het metalen afdekkapje zit vast aan het handvat dat eindigt in de krul. In het afdekkapje zit de rubberen/kunstof stop geperst, dus ook niet te verschuiven.
Ik begin te geloven dat ik inderdaad een verkeerde peilstok heb, wat zou betekenen dat ik structureel met te weinig olie heb gereden.
Zou jij je peilstok kunnen checken en het me laten weten.
Groet,
Frans
Zal ik doen, Frans. Heb Bob's omschrijving nog eens gelezen en nou weet ik het ook niet meer.

Als ik eraan denk om morgen langs de garage te rijden meet ik de peilstok op.

Als ik eraan denk om morgen langs de garage te rijden meet ik de peilstok op.