Valentijnsdag

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Valentijnsdag

Unread post by Huib Geurink »

Hoi mensen

Afgelopen zaterdag was het Valentijnsdag!

Een prima aanleiding om Annabelle (m'n vrouw) en Elena (m'n donkerblauwe 1967 Fulvia coupe rallye 1.3) te tracteren op een weekendje Frankrijk. In Chablis had ik voor vrijdag nacht een hotelletje geboekt met prima kamers, een afgesloten parking en een uitgelezen restaurant, door Michelin voorzien van sterren.

De 145R14 Michelin MX banden (op de originele velgen) waren zowat gladiaal banden geworden. Helaas maakt Michelin die maat niet meer, dus afgelopen maandag de knoop maar doorgehakt en 5,5J13 aluminium velgen gemonteerd met 165/80R13 Michelin E3B Energy banden.

Prima banden moet ik zeggen. Bij deze spiksplinternieuwe generatie energy banden zijn de problemen met viscoplanen opgelost, aquaplanen doen ze ook niet meer en door de asymetrische constructie blijven ze bij veel hogere bochtsnelheden strak sturen.

Bij het vervangen van de remblokken voor spoot de remolie uit de wielcilinders. Voor het zeker ook maar nieuwe wielremcilinders gemonteerd.

Autootje keurig in de was gezegd.

Route uitgezet over witte en gele weggetjes van de Michelin 1:200.000 kaarten

Vrijdag morgen vroeg van start. Mensen, mensen wat een genot om zo'n hele dag over landweggetjes te pezen met een koepeke. Vooral In Frankrijk kom je geen kip tegen. Of liever gezegd, kippen zijn het enige wat je tegen komt.

Annabelle doet het navigeren best heel goed. Af en toe zegt ze rechts ipv links of omgekeerd. Dan kan ik haar mooi een kusje geven als ik moet stoppen om te keren. Volgens mij doet ze het er om. Heel lief van haar.

Het ging met die E3B banden heel hard. We kwamen ruim een uur eerder aan dan volgens de planning. Met als gevolgd dat ik tegen bedtijd ladderzat was. In de vroege morgen maaide ik met m'n zatte kop m'n bril van het nachtkastje waardoor er een glas uit viel. Normaal heb ik zelden een reserve bril bij me, maar deze keer had ik heel toevallig een oude bril in de barang gestopt. De wereld zag er wel wat raar mee uit. Het stuur was wat ovaal en de namen op de borden zag ik allemaal dubbel.

Ik vond in een van alles verlaten dorpje in de Bourgogne nog 22 Fulvia's onder een afdakje. De meeste in verregaande staat van demontage. Ik kon er 4 stuks Campagnolo 5,5Jx13 velgen met werk op de kop tikken en een Stilauto 5,5J13. Moest helaas tot in de middag wachten om de banden gedemonteerd te krijgen, want 5 velgen met banden plus bagage ging er helaas niet in.

Liep dus allemaal flink uit de hand qua tijd. Zaterdag avond hadden we een diner op het franse prive landgoed van een nederlandse horeca ondernemer met op het menu o.a. kalfswangetjes met rode kool. Niet te versmaden. Die ruim 300 kilometer hebben we in recorde tempo afgelegd.

Fulviaatje heeft het weer keurig gedaan.

Ik zag een oproep om met z'n allen naar Spa te gaan. Ik gun iedereen z'n dagje op het circuit maar kunnen we niet beter een route van 2 dagen uitzetten door Frankrijk???
Peter Coolsma

Re: Valentijnsdag

Unread post by Peter Coolsma »

Wat?!? Je hebt Elena gewassen en gepoetst? Wat voor kleur kwam er onder de klei en vogelmest vandaan?

:-)

Je hebt overigens inderdaad schrijftalent, zoals iemand al eens eerder zei hier.

En Spa is een leuk idee, maar er zijn meer van dat soort activiteiten waar ik toch nog over aarzel. Het is in ieder geval glorieuzer dan Assen.
Arno Elert

Frankrijk !!

Unread post by Arno Elert »

Dat is het land toch, met het goede eten..en..redelijke wijnen......

je kent me voorkeur....
Joop Stevens

Re: Frankrijk !!

Unread post by Joop Stevens »

Tja het land van al het goede des levens,
Kan ik meteen mijn nieuwe aanwinst uitlaten over de mooie route nationale.
Ik ga graag mee naar frankrijk, echter die nieuwe aanwinst is wel frans!!!!!
zo'n heerlijke CX 2500 GTI automaat, tja ik weet het ik ga vreemd, maar het rijdt
ook zo heerlijk.
Overigens gaat er geen weekend voorbij of de Fulvia wordt ook uitgelaten over de
Bredase wegen.

Groet,
Joop
Arno Elert

Franse Auto..??

Joop, dat zijn best wel waanzinnige auto’s ik krijg ook best wel een warmgevoel bij het zien van een mooie zwarte CX, en zeker bij de Turbo versie maar die zijn praktisch onvindbaar.

Ik heb het wel eens aan het thuisfront laten zien, maar ik kreeg niet de Enthousiasme en de handen op elkaar waarvan ik gehoopt had. Maar zo’n CX lijkt me wel een Dame, die de benodigde aandacht opeist en dat je dan een geweldige auto hebt. Maar zo gauw je haar niet de juiste aandacht geeft veranderd ze in een kreng.

Leuke Auto..Joop.. succes ermee
Pieter

Re: Franse Auto..??

Unread post by Pieter »

Ahum, als er dan toch vreemdgegaan wordt, waarom dan niet met ongeveer hetzelfde concept?

Saab 900 turbo 16, vanaf 1985 tot circa 1992 gemaakt. Starre as achter, driehoeksdraagarmen met afzonderlijke veren en dempers aan de voorzijde.

Een heerlijke winterauto, al zeg ik het zelf. Vrijwel nooit mankementen, en een dosis uitstraling en karakter waar je u tegen zegt.

Je kan er nog overal prima mee voor de dag komen. En de uitlaatburbel is niet te versmaden.

De stoelen zijn uitmuntend, de prijzen gematigd.

Grijp uw kans nu ze er nog zijn ...
Joop

Unread post by Joop »

Tja leuke auto,

Rijdt inderdaad waanzinnig, zoeft door de bredase lanen, echter wel met een verbruik van 1:6,8 liter.
Alleen vandaag is de betreffende franse Dame door de politie van de weg geplukt voor een steekproef,
tja wat zal ik vertellen, laat ik het zo zegen "het kost een boel tijd en geld" oa kokerbalken, bodem en de
achterste chassisbalken zijn redelijk aangetast door het overbekende roest monster.
Over de techniek was de politie tevreden!!!

Dat wordt flink lassen en een aantal andere dingen verhelpen, dan staat deze Dame weer te stralen.
en gaat ze mee naar Italy en Zuidfrankrijk.

Groeten,
Joop
Arno Elert

Joop ik heb zo’n goede verstandhouding met de politie dat ik hun nooit naar hun mening zal vragen over de staat van mijn auto, maar graag die tijd neem om mijn mening te ventileren over hun staat.
Heb me dan ook stellig voorgenomen om mijn kinderen te leren bukken, zo gauw ik het woord “Politie” roep.
Arno Elert

SaaB

Pieter,

Volmondig mee eens, dit is voor mij ook zo'n auto die haar glorie ondanks haar leeftijd heeft behouden.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”