rubbers

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Edward Tuinman

rubbers

Unread post by Edward Tuinman »

dag allemaal,
De rubbers van de Lancia Fulvia coupé die ik nu aan het restaureren ben ( of repareren ,want het schijnt dat je niet zomaar alles restaureren mag noemen : ik zal wel aan het retaureren zijn, of respareren), zijn zacht. Nu zijn ze bij lancia al niet zo hard, maar hoe weet ik nu wat de grens is, wat voor verschil maakt het bij het rijden? Een paar motorblokrubbers kost je de kop niet, maar de versnellingsbakrubbers zijn weer aardig aan de prijs, en waar kun je ze allemaal krijgen? ( ook de rubberklossen onder de bladveer) Bij de één heb je dat wel en dat niet, en bij de ander net andersom. Onze Italiaanse leveranciers hebben alles ( zeggen ze), maar daar loopt het contact weer zeer meizaam mee. Omicron zal ook wel weer alles hebben, maar in Ponden.
Heeft iemand een goeie tip? Alvast bedankt. Edward.
Peter Coolsma

Re: rubbers

Unread post by Peter Coolsma »

Huib is zeer inventief in het vinden van de juiste rubbers. Bij mij zijn ongeveer alle rubbers van de voorste helft van de auto vervangen, de keuze die Huib gemaakt heeft bevalt in elk geval erg goed. Ik krijg de indruk dat Huib een paar dagen weg is, maar hij weet van de hoed en de rand qua rubbers. En nog het een en ander... Hij heeft waarschijnlijk wel de adressen van leveranciers, waaronder enkele uit de VS en ik geloof zelfs uit Australie.
Frans Weersing

Unread post by Frans Weersing »

Hallo Edward,

Op deze site is onder newly produced parts e.e.a te vinden over rubbers. Ik heb nog geen prijslijst opgevraagd bij het bedrijf in Almere. Maar ale rubbers zijn daar nieuw te krijgen.

Groet,

Frans Weersing
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

Als je het bedrijf bedoelt dat de rubbers in polyurethaan namaakt: beter niet aan beginnen, ik heb er helaas geen goede ervaring mee; er ontstonden snel scheuren. Heeft me een hoop extra werk opgeleverd. (Vooral bij de bladveren achter!)
Martin Willems kan ook bijna alles leveren, als al niet alles.
Groet van Hein.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Hoi Edward

Is inderdaad niet zo simpel een keuze te maken.

Er zijn er een aantal die rubbers in de "keuken" maken. Hoe goed zijn ze? Ik weet het niet. Lukt me soms om originele rubbers te pakken te krijgen voor niet al te veel.

In principe zouden polyurethaan rubbers beter moeten zijn. Maar je weet niet wie wel en wie niet de juiste samenstelling heeft.

Hoe harder hoe beter zeg ik altijd maar. Soms denk ik erover om de subframe rubbers zelfs van POM te draaien. Dat is dan zo hard als staal maar het dempt nog steeds. Ik ben er alleen niet uit hoe ik de toleranties opvang. Die dingen zouden dan praktisch per auto op maat gemaakt moeten worden.

De motor en bak rubbers zou ik niet van POM maken omdat de motor een bron van trilling is.

De silent blocs die achter in de bladveren achter zitten, zijn tijden niet te koop geweest of zeer duur. Nu zijn er weer te koop voor een paar euro. Ik had daar al m'n bedenkingen over.
Bij de originele Lancia onderdelen was het rubber gevulcaniseerd aan zowel de binnen als de buiten bus. Bij de altijd al veel goedkoper Alfa Romeo silent blocs was er niks gevulcaniseerd. Het rubber was er gewoon tussen geperst. Alfa mensen klagen dan ook dat bij zowat iedere hoek van de straat de silent blocs er uit vliegen.
Vorige week heb ik op een van m'n coupe's nog zo'n silent bloc moeten vervangen omdat het eruit was gekomen. Dat bevestigde m'n vermoeden dat die goekope silentblocs geperst en niet gevulcaniseerd waren.

En daarmee is ook nog steeds niet gezegd dat dure silent blocs en rubbers per definitie goed zijn.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”