wiellager en fuseekogel Flavia vervangen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Art

wiellager en fuseekogel Flavia vervangen

Unread post by Art »

ik ben bezig met het vervangen van een wiellager en de bovenste fuseekogel in het linker voorwiel van mijn Lancia Flavia 2000 LX.
Ik heb wel een werkplaatsboek, maar die is in het duits, en mijn duits is niet zo best. (ik ben een beginnend sleutelaar)

Ik ben begonnen met het losmaken van de bovenste fuseekogel, maar die krijg ik er al niet uit. Ik heb de bladveer gestut op de balk waardoor de spanning van de bladveer er af is. De fuseekogel is nu aan de bovenkant vrij, maar ik krijg hem er niet uit. Heb ik hier echt een fuseekogeltrekker voor nodig? Alles zit redelijk vast geroest, en ik heb inmiddels wd-40 op de verbinding gespoten. Is dit een goede manier om dit een beetje losser te maken?

Aan de lager ben ik nog niet toegekomen, maar ik weet dat die in de ausschenkel(?) zit. Om hierbij te komen moet het volledige huis eraf. Het is mij niet duidelijk wat een logische volgorde is om alles uit te bouwen. Kan iemand mij aub tips geven mbt de uitbouwvolgorde? Is het bijv wel handig dat ik begonnen ben met het losmaken van de bovenste fuseekogel, of had ik beter kunnen beginnen met het losmaken van de remschijf?

ik hoop dat iemand wat nuttige tips kan geven, want de flavia staat nu op assteunen te wachten op het vierde wiel.

bvd.
Huib Geurink

Re: wiellager en fuseekogel Flavia vervangen

Unread post by Huib Geurink »

Eerst de remschijf er maar af. Die moet je met een hamer er af meppen. Als het fusee huis dan nog goed aan de auto vast zit is dat heel handig.

Als de steekas uit de naaf is, kun je na de stuurkogel te hebben losgemaakt het fusee huis achterste voren draaien. Haal de borging uit de lager opsluitmoer en draai die moer los. Met het juiste gereedschap kun je nu het lager er uit meppen en een nieuw er in. Het fuseehuis hoeft dus niet los.

Let op: de meeste lagerschade is het gevolg van foute of onzorgvuldige montage.
Bij het verwijderen van het oude lager maakt het niet uit waar je ramt. Die gooi je toch weg. Bij het nieuwe lager alleen op de buitenste schaal meppen middels een tussenring. Beter is om gereedschap te maken waar bij je met een dikke bout door het gat het lager er in trekt. Maar nogmaals: let op, niet aan de binnenschaal trekken.

Als je eea onder de pers wilt doen, moet je de fusees even loswippen. Daarvoor moet je een kogelwipper hebben. Fusee en stuurkogels zitten vast met een konische passing. Die gaan zo maar niet los.

Als de veer niet echt helemaal horizontaal is opgekrikt kan het zijn dat je toch te weinig slag hebt om fuseekogels uit het gat te trekken. Los maken van de schokbreker kan dan helpen

Je hebt speciaal gereedschap nodig voor de asmoer en de lageropsluitmoer.
Art

Unread post by Art »

Hallo Huib,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb nu wel een beter beeld van hoe ik te werk moet gaan.
Ik ga eerst maar eens een FACOM kogeltrekker kopen voordat ik verder ga. Is deze trekker ook geschikt om de stuurkogel los te trekken?

Het lijkt me verstandig, gezien de prijs van de lager, om die er bij een garage erin te laten persen. Kan ik hiervoor terecht bij een gewone garage of zou ik daarvoor naar een Lancia garage moeten?

Wat bedoel je precies met een asmoer en een lagermoer? Zitten die aan de voorkant of aan de achterkant bij de lager?

Groetjes,
Art.
Huib Geurink

Ik heb zelf een kogelwipper van Beta. Die kun je voor zowel de stuurkogels als de fuseekogels gebruiken. Let op dat die dingen met een harde klap los komen.

Wat ik van moderne autoos heb gezien (en dat is niet al te veel) zitten tegenwoordig de wiellagers in een huis dat in zijn geheel wordt vast / los geschroefd. Dat is dus weinig persen. Bovendien moet je de juiste maat ring hebben om het lager er in te persen. Het ligt niet voor de hand om een Lancia garage op te zoeken. Die zullen voor Fulvia geen gereedschap hebben.

Met de asmoer zit de aandrijfas vast aan de wielnaaf. Ik ben niet zo thuis in de Flavia, maar het kunnen er twee zijn met een borgring plus pin er tussen. Die moeren moeten met 30kgm worden vastgezet anders gaat het lager weer snel kapot.

De lageropsluitmoer zit aan de achterkant. Is een groot ding en verrekt moelijk los te krijgen.

Je zou de aandrijfas bij de bak los kunnen maken en dan met het hele zootje (fusee + naaf +aandrijfas) naar hier (Breda) kunnen komen,
Huib Geurink

lager

Heb je al een lager?

De originele lagers beschadigen makkelijk bij montage door de gedeelde binnenschaal. De lagers die ik hier op voorraad heb, hebben geen gedeelde binnenring
Art

Unread post by Art »

Dus als ik het goed begrijp zit de asmoer aan de voorkant. Is dit een gewone moer of is het een ronde ring met hapjes eruit? Ik dacht zelf dat de ronde ring met de hapjes was om de remschijf vast te zetten. Ik heb wel een momentsleutel, maar geen speciaal gereedschap voor die ronde moer. Ik was van plan die los te maken door met een drevel in de hapjes te tikken, maar ik kan dat natuurlijk niet precies weer vastzetten op 30kgm.

Mijn idee is nu als volgt:
1 eerst de remschijf verwijderen,
2 met de nog aan te schaffen kogeltrekker de fusee's en stuurkogel los trekken
3 wielnaaf eraf halen
4 naaf meenemen naar een plek waar de lagers verwisseld kunnen worden

Nog een vraagje over die trekker: moet ik die kopen bij een speciaalzaak, of is dat een univerzele trekker die bij een autogereedschapwinkel te koop is? Ik had ook al gehoord over een FACOM trekker die wel overal te koop is - weet jij of deze ook geschikt is voor beide kogels?

De hele as loshalen lijkt me meer werk dan de naaf eraf halen, en de auto staat nu in een schuur waar volgende week schapen in komen, dus dan moet de auto wel weer kunnen rijden.

De lager heb ik al bij martin willems gekocht, is het mogelijk dat ik voor of op zaterdag as. bij u langskom
om hem erin te laten persen?

Nogmaals bedankt voor de tips!
Huib Geurink

De asmoer is dat ronde ding met die hapjes er uit. Het kan zijn dat er nog een onder zit. Die moet je niet met een drijfpen los maken maar met speciaal gereedschap en hem daarmee zoals je zelf al zegt ook weer vast zetten.

De remschijf kun je het beste gewoon aan de naaf laten zitten. Of bedoel je soms de remklauw?

De wielnaaf krijg je er niet af als je de asmoer er niet af hebt schapen of geen schapen.

Ik ken de Facom trekker niet.
Art

Unread post by Art »

Er zitten er inderdaad twee.
Ik neem aan dat er dan een dop bestaat die ik op een momentsleutel kan doen zodat ik het los en vast kan maken. Weet je misschien hoe groot die dop is en waar ik die kan kopen?
Huib Geurink

Martin Willems heeft het eea aan gereedschap. Je hebt een zo'n speciale dop nodig voor de asmoer en een voor de lageropsluitmoer.

Als er per kant twee asmoeren op zitten, is dat een dop met 6 pinnen.
Daarvan zijn er twee uitvoeringen. Een heeft een 3/4 aansluiting. Daar kun je dan een wringijzer op zetten en een paal van twee meter of een 3/4 slagmoersleutel en bij het vast zetten een moment sleutel.

De andere uitvoering heeft een aangelaste hendel en die kun je met een bout vastzetten op de steekas. Om hem vast te zetten moet je afhankelijk van je eigen gewicht een verlengstuk maken en daar aan gaan hangen.

Eigenlijk zijn er voor die asmoeren twee verschillende gereedschappen in de twee uitvoeringen. Als je heel goed kijkt zie je dat het gereedschap voor de binnenste en de buitenste asmoer iets verschillend moet zijn. In de regel lukt het wel met hetzelfde gereedschap maar er is een theoretische kans dat de pennen afbreken. Alhoewel... theoretisch ..... Ik heb er toch een stel liggen met afgebroken pinnen.

Je kunt het beste de boel al lossen als de auto er nog aan zit anders heb je 5 man nodig.
2 man om de tafel met de bankschroef vast te houden
1 man om het gereedschap in de moer te drukken
1 man om aan de paal van 2 meter te hangen
1 man om met de voorhamer er op te meppen
Als de boel nog aan de auto zit heb je aan twee man genoeg.
Peter de Wit

Unread post by Peter de Wit »

Art,

Ik heb in januari hetzelfde gedaan met professionele hulp en middelen. Heb in het verleden wel meer lagers vervangen (van non-lancia's), maar dit is toch wel erg lastig voor de zelfklusser. Ik vind Huib's aanbod om het even in Breda te doen zeer goed klinken. Kun je gelijk zien hoe het werkt en welke spullen je voor de volgende keer moet hebben (als je mag meekijken van huib.....).

Weet alleen niet of ie nog rolt... Anders inderdaad de compete fusee naar huib (met aandrijfas). Hij zal namelijk je lager en as ook weer even vast moeten zetten als ie was. Menig verhaal daarover op dit forum wat er gebeurt als je dat weer na laat. Met die voorhamer en beitel dingen loshalen lukt menigeen wel, maar het lef hebben om je nieuwe spulletjes weer met hetzelfde geweld vast te meppen....

Gr. Peter
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”