Historie van mijn Fulvia en veel vragen

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Marc de Jong

Historie van mijn Fulvia en veel vragen

Unread post by Marc de Jong »

Mijn eerste -en hopelijk niet laatste- bijdrage aan dit forum.
Ik ben sinds 2000 de trotse bezitter van een Lancia Fulvia 3 coupe (818.630 079321)
Het is een donkerblauwe (Bleu Lancia heet dat, geloof ik) met een cognac kunstleer interieur met groen tapijt. Na drie jaar werk (dorpels vervangen, subframe vervangen, remmen gereviseerd) rijd ik sinds augustus dit jaar vrolijk rond.

De auto is in april 1980 in Nederland op kenteken gezet, met op het kentekenbewijs de toevoeging 'bouwjaar 1976' Meer weet ik er eigenlijk niet van. Is er een manier om de bouwdatum precieser te weten te komen? Het serienummer en bouwjaar suggereren dat het een van de laatsten is, maar is daar achter te komen? Bij Alfa's kun je geloof ik een e-mail sturen naar een historische stichting in Italie, en daar kunnen ze je dan vertellen wanneer de auto is gebouwd, in welk land 'ie is geleverd, wat voor kleur (ook interieur) 'ie oorspronkelijk was, en wat het motornummer was. Bestaat zoiets voor Lancia's ook?

Verder denk ik dat de originele motor er niet meer in zit. Mijn motornummer is 818.302 228 66 49. Voor wat ik in het werkplaatshandboek en de verschillende aanvullingen kan vinden zijn de 302 motoren in 2c berlina's gebouwd en niet in coupe's. Is dat zo, en zijn die 302 motoren gelijk aan de originele (303 geloof ik) voor de coupe's? Ik las ergens dat die 302's 85 in plaats van 90 PK hebben. En ik vraag me af of de carburateurs hetzelfde zijn. Ik heb Solex, maar een typenummer heb ik nog niet gevonden.

Over die carburateurs: als ik afrem voor bv een stoplicht, en ik houd de rem in, gaat de motor sissen en steeds lager lopen. Als je geen 'tussengas' geeft, slaat de motor uiteindelijk af. Is dat het gevolg van versleten gaskleppen, waarover ik elders op dit forum las, en is daar iets aan te doen?

Verder heb ik nog een probleempje met de verwarming. Als ik een tijdje stilsta, komt er daarna lekker warme lucht uit. Maar die lucht wordt steeds kouder als ik rij, terwijl de morortemperatuur keurig op de 80 graden blijft. Nou las ik op het forum dat kachelkranen van Fulvia's zo'n 5 jaar meegaan. Is die kraan defect -er hangt wel regelmatig een druppel aan- of kan het zijn dat de kachelradiateur niet goed doorstroomt?

Zo, dat lijken me voldoende vragen voor de eerste keer. Ben benieuwd naar de antwoorden.

Groeten,
Marc de Jong
Utrecht
Peter Coolsma

Re: Historie van mijn Fulvia en veel vragen

Unread post by Peter Coolsma »

Welkom Marc!

Dapper dat je zoveel dingen zelf hebt aangepakt. Je kleur is bovendien een van de mooiste die een Fulvia kan hebben. Het lijkt er het meest op dat je een serie 1 motor, en wel uit een Rallye 1.3 (niet de 1.3 S), in je auto hebt liggen. In dat geval zou je 87 PK hebben. Zowel Wim Oude Weernink's boek als mijn originele, en tot 1973 aangevulde, werkplaatshandboek geven 808302 op voor zowel de Berlina GTE als de Coupe 1.3 - motoren. Huib weet vast wel exact hoe het zit. De kans dat je blok uit een Berlina komt lijkt me niet zo groot maar zeker weten doe ik het niet. Kan ook best zijn trouwens dat in de laatste maanden van productie alle beschikbare Fulvia-motoren die men nog kon vinden, een weg vonden in de laatste paar honderd exemplaren. Zo heb ik een heel "late" serie 1 met al een serie 2 subframe en, bijvoorbeeld, niet-verchroomde ventilatiekleppen in het dashboard. Dat zijn van die -niet-rampzalige overigens- dingen die kunnen gebeuren in een overgangsfase.

Je carburateurs zijn gewoon gaar vrees ik. Ik heb maandenlang gevochten tegen de bierkaai - hetzelfde probleem wat jij hebt - maar toen het te erg werd heb ik maar gewoon Dell'Orto's besteld. Je Solexen zijn te reviseren maar reken dan op een bedrag dat de prijs van een stel "new old stock" Dell'Orto's benadert; en die zijn gewoon inherent beter. De problemen met stationair-loop en blijven hangen zullen Dell'Orto's niet gauw onwikkelen - niet gauw, maar ook niet over twintig jaar. Zelf een revisie-setje kopen voor de Solexen is niet zo zinvol - het schijnt van de windrichting en planetaire configuratie af te hangen wat voor onderdelen MW in je zakje revisie-onderdelen laat waaien. Er is in Antwerpen een bedrijf dat het echt kan, maar da's dus bepaald niet gratis. Bovendien zit je over tien, vijftien, twintig jaar dan toch met hetzelfde probleem. Koop gewoon die Dell'Orto's - de prijs is even een flinke knal voor je kop maar het is het behoud van je rijplezier. Op=op want ze worden nooit meer bijgemaakt.

Je kachelkraanrubber zit, als-ie een beetje lekt, op het randje van uitscheuren. Ik maakte dat mee, goddank niet op de snelweg maar vlak voordat ik de auto in de stalling zette. Een flinke plas groen water vormde zich al. Het kan je al je koelvloeistof kosten en onderweg wil je dat niet meemaken. Serie 2 kachelkraanrubbers zijn probleemloos te koop, serie 1 is een stuk lastiger en ik had mazzel dat Huib nog wat had liggen. Koop er gewoon een voor een paar euro-dubbeltjes. Mijn verwarming is ook niet geweldig en zou baat hebben bij een ontkalking. De kachel-unit uitbouwen is echter geen sinecure en ik laat het bij mijn auto maar even zo. Anderen hebben wellicht meer suggesties voor je.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Hoi Marc

Gefleciteerd met je goede smaak.

Dat 302 nurmmer zou wel eens het gietnummer van het clinderblok kunnen wezen. Bij 302 en 303 motor zijn boring en slag gelijk, dus de blokken zijn identiek. Het blok heeft dan een 302 nummer omdat de 302 motor er eerder was dan de 303 motor.

De S2 303 motor zat in de S2 berlina. Is dus voor het laatst gemaakt in 1972 .

Het juiste motornummer staat op de rand van het vliegwielhuis waar de startermotor aan het vliegwielhuis zit. Het is ingeslagen en niet meegegoten.

Je gebruikt de uitdrukking 2c om 2e serie aan te duiden. Dat is niet correct. 2c is de aanduiding voor 2 carburateurs. De allereerste Fulvia (een berlina, 1963) had een enkele carburateur (en wordt achteraf de berlina 1C genoemd). In 1964 kwam er al de 2C. Nog steeds 1100 cc, maar met hogere compressie en 2 dubbele carburateurs.

Bij dat gesis met je voet op de rem zou ik het eerst denken aan een lek in het vacuum deel (of de vacuum slang / aansluiting) van je rembekrachtiger.

Kachelkraantje van S2/3 coupe is totaal anders dan van de S1. Je kunt geen rubbertje in het kraantje vervangen. Het hele kraantje dient vervangen te worden.
Ook je kachelradiateur zelf kan (deels) verstopt zijn. De matrix zelf heeft dezelfde maat als van een Fordje of Opeltje. De radiator shop kan het dus zo vervangen. Het is wel een ^%(& klus om de kachel van een S2 te demonteren.
Bart

Unread post by Bart »

Wat betreft het gesis en afslaan van de motor bij stationair: zuigt ie niet ergens valse lucht aan? Bijvoorbeeld via scheuren in het rubber? Als de carburateurs niet (mechanisch, speling op de as) versleten zijn is het niet zo'n heel grote klus om alle rubber en papieren onderdelen uit het zakje van MW te verwisselen, en meteen de rest schoon te maken. Bij mij waren blijkbaar de aardstralen gunstig en ook de trekschuit uit het Oosten lag op schema, want alle onderdelen (goede maat!) zaten in het zakje en alles kwam binnen een maand op de deurmat. Maar het was een wereld van verschil met rijden dus wel de moeite waard en niet zo duur.

Bart
Marc de Jong

Dank voor jullie tips en opmerkingen.

Na het lostrekken van de voorverwarmingsslang kwam ik inderdaad het echte motornummer tegen:
818.303 56 119 Dat lijkt dus redelijk in orde. Het is dus of de originele motor, of hij komt uit de incomplete S2 coupe (818.303 005952) die ik er voor onderdelen bijkreeg (iemand nog iets nodig?) Iemand nog nieuws over het opvragen van de verdere historie?

Kachelkraantje ga ik maar gewoon vervangen, en dan kijk ik wel of de kachelradiateur het trekt. Anders haal ik die er ook maar een keer uit.

De carburateurs liggen wat ingewikkelder. Op de ene kwam ik Solex C35 PHH19 tegen, op de ander Solex C35 PHH16. Is dat normaal? Het rubber tussen het luchtfilter en de carburateurs is al vervangen, en het sissen doet 'ie ook als je de choke er behoorlijk op hebt. Het gesis komt echt uit de carburateurs zelf. Bij stationair lopen de rem intrappen, levert eerst een verhoogd toerental op, en daarna dus dalen tot afslaan. Ik dacht ook eerst aan een vacuumprobleem, maar volgens Martin Poort -die 'm heeft afgesteld- waren het versleten gaskleppen, waarlangs valse lucht werd aangezogen.

En nog een: weet iemand hoe je dat vermaledijde rubber tussen motorkap en kachel/ventilatie inlaat monteert? Ik krijg het maar moeilijk op z'n plaats en na een stukje rijden ligt 'ie gedeeltelijk in de inlaat.
Ik heb 'm nu over de inlaat hangen. Niet aan de motorkap, waar 'ie volgens mij hoort.
Gewoon vastlijmen maar? en met 't gleufje in het opstaande randje in de klep neem ik aan?
Huib Geurink

Carbs

Je zou even met Fourfooz moeten bellen om te vragen welke carbs bij elkaar horen. Zie www.viva-lancia.com/professionals. Als Solex dealer heeft hij alle boeken en kan dus altijd alles terug vinden.

Sleet op gaskleppen, asjes en het carb huis zelf is helaas een probleem van de Solexen. Ik ken verder niemand die zoveel ervaring heeft met carburateurs en er ook echt verstand van heeft. Normaal reviseert hij carburateurs ook prima voor relatief weinig geld. Echter, hij is Solex en Weber dealer en geen machine werkplaats. Hij is dus afhankelijk van wat hij in zijn magazijn op voorraad heeft of nog kan bestellen. Hij kan niet draaien, fresen en wat dies meer zij.

Een van de problemen is dat de gaskleppen op zijn.

Voor een complete revisie moet je dus naar iemand die wel al die verspanende bewerkingen kan doen en gaat het veel geld kosten.
Spiksplinternieuwe Dellorto's kan ik leveren voor ongeveer hetzelfde geld. Dellorto's hebben het voordeel dat de asjes heel precies op kogellagers lopen, dus geen of althans nauwelijks meer slijtage op kleppen etc. Bovendien heb jij bij de Dellorto's een betere acceleratie, minder benzine verbuik en kun je ze met de 4 koloms kwikkolommeter nauwkeuriger afstellen.
Bob Mesman

onderdelen

Unread post by Bob Mesman »

Als die incomplete 2e serie nog de chromen \"luchthapper\" heeft en chromen koplampsierringen, ben ik daarin wel geinteresseerd...

Bob Mesman
Marc de Jong

Re: onderdelen

Helaas, de laatste eigenaar vond het kennelijk stoer om die delen zwart te spuiten....
misschien wilde 'ie er een S3 van maken? Dus ik ben bang dat je er niet veel aan hebt...

Marc
Marc de Jong

Re: Carbs

Klinkt interessant, die Dellorto's, al durf ik het geloof ik niet aan ze zelf af te stellen (stationair aanpassen red ik nog net!) Wat reken je voor die Dellorto's en moet ik dingen aanpassen om ze erop te zetten?
Huib Geurink

Re: Carbs

Ik schat dat ze thans op ca 875 euro komen incl btw, verzendkosten, de juiste bezetting voor de S2 1.3S motor, kelken etc. Het heeft pas zin om de exacte prijs op te vragen en uit te rekenen als je dan ook binnen 1 of 2 dagen besteld.

Een 4 koloms manometer komt op ca 90 euro. Daarmee zet je ze in een paar seconden synchroon.

Ze passen er zo op. Een paar kleine wijzigingen zijn nodig:

1. het bedienhendeltje zit aan de achterste carb. Een koppelstukje op het gasstangetje moet dus 180 graden gedraaid.

2. de choke aansluiting zit anders. De daarvoor benodigde langere kabel zit er in de regel bij. Ik sluit overigens de choke zelden aan.

3. het bedienhendeltje komt soms tegen het rubber waarop de carbs zijn gemonteerd waardoor ze stationair niet goed terug komen. Het verdient aanbeveling om ter plekke een stukje van de stalen flens van het carb rubber weg te slijpen met de Dremel.

4. de benzine slangetjes moeten soms vervangen worden door langere
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”