gomme quattro stagioni

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

gomme quattro stagioni

Unread post by Huib Geurink »

Gisteren weer eens lekker door de sneeuw kunnen raggen. Ik rijd al maanden met M+S banden op Jet. Die hebben geld gekost, dus ik wilde wel eens waar voor m'n geld. Gisteren was het dan zo ver. Lekkere verse sneeuw. Op de weggetjes richting grensstreek gelukkig nog veel maagdelijk sneeuw. Lekker lekker.

Maar een auto in de sloot aangetroffen. Lag er net in. Zo'n Japanse Yuppen Jeep, een yapyupyiep zullen we maar zeggen. Die kreeg ik er met m'n koepeke ook niet uit. Wel even naar de banden gekeken. Van die lekker brede all weather banden met een profiel dat ongetwijfeld is ontworpen door een bekende Italiaanse mode ontwerper.

Mijn bandenhandelaar zei altijd al, dat die 4 seizoenen banden, le gomme 4 stagioni, niet goed zijn in de zomer en niet goed in de winter. Eigenlijk nooit goed dus.

Eenmaal weer thuis aangekomen vergat ik dat ik nog steeds m'n italiaanse zomerschoenen aan had, dus met een flinke schuiver ging ik alsnog op m'n snuit. Gelukkig heeft geen enkel van m'n buurvrouwen het gezien.

Ondertussen wel weer wat naar banden zitten snuffelen.

Op www.yokohamatire.com/csunderstand.asp staat technische informatie over banden.

Bij Toyo trof ik de meeste Fulvia maten aan in de serie 330 of 310. De 165/80R13 (330), 165/80R14 (330), 175R13 (310), 155R14 (310) en de 175/80R14 (330) staan er op. Helaas de 145R14 niet.

Op www.toyobanden.nl/index2.htm staan wel de 330 types maar niet de 310 types.

Op www.toyo.co.uk staan de 330 types en ook de 310 types (onder aan de lijst met 330 types). De 310 types staan aangegeven als 80 serie. Dat is volgens mij incorrect. In de catalogus van Toyo NL staan ze als 82 serie.
Op de Toyo UK site staat ook veel technische informatie zoals onder meer omreken tabellen voor de diverse series en aanbevolen velgbreedtes.

Heeft iemand ervaring met de Toyo straatbanden?

De Toyo circuit banden staan goed bekend.
Erwin

Re: gomme quattro stagioni

Unread post by Erwin »

Ik heb Toyo's 310 175x13 op mijn Cromodora's CD24. Ik vind het goede banden, de auto rijdt lekker en stuurt lekker neutraal. Het valt me wel op dat ze vrij snel piepen bij wat hogere bochtsnelheden, maar de grip is prima. Ik heb weinig ervaring met andere banden op mijn Fulvia. Mijn auto was oorspronkelijk (toen ik hem kocht) voorzien van Fulda's Y2000 205/60x13 en in vergelijking met deze walsen rijden de Toyo's een stuk beter. Hoe ze het doen ten opzichte van de Michelins XAS'en weet ik niet.

Toen ik nieuwe banden kocht was ik door de maat (175x13 is niet echt gangbaar) veroordeeld tot Firestones of Toyo's. Mijn garage adviseerde mij Toyo's te nemen omdat deze ongeveer dezelfde eigenschappen zouden hebben als Michelin MX'en.

In het verleden heb ik ook Toyo's op mijn normale dagelijkse auto gehad (destijds een Alfa 155). Ik was niet tevreden met de Michelin Pilot SX'en die er standaard onder lagen. Ik heb toen Toyo Proxes geprobeerd en die waren echt een klasse beter dan de Michelins. Maar goed, een Alfa 155 is geen Fulvia (bij lange na niet... :-) )
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”