Page 1 of 1
Dunlop remcilinders
Posted: 08 Nov 2003, 21:50
by Henk Broekhuijsen
Ik sta op het punt de achterremmen van mijn S1 weer eens los te maken, omdat ze enigszins aanlopen.
Nu weet ik dat als je na schoonmaken en weer gangbaar maken, voordat je de stofkapjes weer terug doet, je er eigenlijk wat vet achter de stofkapjes moet doen om roestvorming en vocht buiten te houden.
Vroeger vulde ik dit met b.v. wat Ate-vet, wat ik ook voor de cilinders gebruikte, maar mijn vraag is of er iets beters is om het vocht weg te houden van de zuiger.
Vanmiddag hoorde ik van een Citroen specialist dat hij kogellagervet gebruikte voor de cups van remclinders van trommelremmen???, hoe zit het met warmteoverdracht, heeft iemand ervaring !!
Re: Dunlop remcilinders
Posted: 08 Nov 2003, 22:24
by Huib Geurink
Hoewel die Dunlop remmen perfect remmen, blijven ze onderhoudsgevoelig. Komt eigenlijk omdat het een inherent slecht systeem is (maar dus niet wat de remwerking betreft). Als de blokken nieuw zijn zit de rubberafdichting onderin. In die spleet bevindt zich lucht. Door de temperatuurwisselingen krijg je condens. Waar condens is krijg je roest.
Ik gebruik een speciaal siliconenvet. Dat is enkel malen beter dan het Ate vet. Maar op op den duur helpt het ook niet echt. Als de remmen een keer goed warm worden loopt het vet er uit. Als je stofkappen niet goed afsluiten of kapot zijn, loopt dat weer tussen je remblokken. Dat wil je ook niet.
Wat wel wordt gedaan is ze uitboren en er een rvs bus in zetten. Ik houd daar niet van. Het kookpunt van DOT4 is 230 graden C. Van de betere merken zelfs 260 graden. Theoretisch kan de boel dus best warm worden voordat het koken van de remvloeistof verdere temperatuurstijging blokkeert. De hoogwaardige rvs soorten hebben een temperatuurcoefficient die flink verschilt van de temperatuurcoefficien van gietijzer. De automaten kwaliteit komt wel redelijk dicht bij gietijzer. Als je geen messing zuigertjes hebt, maar ijzer, dan is rvs, ook de automaten kwaliteit, sowieso uit den boze want gewoon staal en ijzer werken op elkaar.
Het handigste is nog om de cilinders te coaten met 10 micron chemisch nikkel. Eerste testresultaten tonen aan dat dat zelfs bij slecht onderhoud toch wel een jaar of 10 blijft zitten. Coatings versterken putjes en andere oneffenheden. Je moet ze dus eerst van binnen slijpen. Verder valt of staat de hechting met de zuiverheid. Dus beregoed stralen met glasparel. Voor het stralen maar liever wegbrengen naar iemand die dat in een cabine doet dan zelf aan de slag.
Als ze door het slijpen op een overmaat uit komen, zou je kunnen overwegen om ze na het vernikkelen te voorzien van een dikke laag hardchroom en ze daarna na slijpen. Echter, ik vertouw de hechting op een poreus materiaal als gietzijzer niet echt. Bovendien heb je risico op ingesloten luchtbellen die bij het slijpen open gaan. Je zit dan met messcherpe randjes.
Zelf ben ik nu bezig om een aantal van die potten uit te slijpen tot 0,5mm overmaat. Daarna 10 micron nikkel en nieuwe messing zuigertjes met 0,5mm overmaat.
Als je niet naar een overmaat hoeft te gaan en stalen zuigertjes hebt, zou ik die ook van nikkel voorzien.
Het kan ook zijn dat je blokken klem lopen in de tang. Enerzijds kan dat door roestvorming op de tang. Anderszijds door vochtopname van de remblokken. Frictiemateriaal is inherent van fibers. Die nemen vocht op. De blokken zetten dan wat uit. In dit geval volstaat het om de blokken flink warm te remmen. Eventueel met je rechtervoet op het gas en je linkervoet op de rem. Niet te lang anders verkolen ze.