Koppakking kaduuk...?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Koppakking kaduuk...?

Unread post by Peter Coolsma »

Ik ben met Huib al een klein weekje aan het heen-en-weer mailen over een verdacht fenomeen met mijn S1 coupe. Ik reed laatst met mooi weer met pakweg 110 op de snelweg, toen ik -heel kort- een wit rookwolkje meende te zien achter de auto. 100% zeker weet ik het niet eens, daarvoor ging het te snel. Ik dacht meteen aan de koppakking, maar wist ook dat je dan de rest van de rit met een blauwwitte walm achter je aan rijdt waar Chinese stoomlocomotieven uit de Ochtendgloren-klasse nog een puntje aan kunnen zuigen. Dat was dus niet het geval.

Ik bleef er mee rondlopen en checkte de volgende dag de koelvloeistof. Daar lag een onmiskenbare, vettige "waas" op het oppervlak. De eerstvolgende rit startte en liep Emeralda echter beter en gretiger dan ooit tevoren, en ook rookontwikkeling bleef eigenlijk volledig uit, behalve wat benzine-walm bij wegrijden van stoplichten. Mijn R5'je deed even later precies hetzelfde op weg naar huis, dus dat zal o.a. door de luchtvochtigheid extra zichtbaar zijn geweest.

Maar goed. Heb ik nou een lekke koppakking, of niet! De radiator is begin dit jaat chemisch gereinigd, dus losgeraakt vuil kan het haast niet zijn. Ik heb op Huib's advies een flesje radiator lek-bestrijder (Wynn's) erin gemikt en zal de komende tijd goed het vloeistofpeil in de gaten houden.

Hebben meer mensen wel eens een vettig laagje op het koelwater, zonder dat er verder iets ernstigs aan de hand lijkt te zijn...?
Jan vos

Re: Koppakking kaduuk...?

Unread post by Jan vos »

Peeter,

Op zich hoeft een vettig laagje op de koelvloeistof geen probleem te zijn.
Ik zie dat bij meer auto,s
Toch zou ik in zo'n geval ook graag de oorzaak weten.
De bekende symptomen van een lekke koppakking heb je waarschijlijk al bekeken.
Vettige smurrie (wit) in je carterontluchting/olievuldop.
Olie op je koelvloeistof.
Koelvloeistofverlies.
vermogensverlies en/of niet lopen op alle cylinders.

Als dat niet direct te herkennen is zou je aan andere oorzaken kunnen denken.

Ik ben vorige maand ongeveer vier weekenden bezig geweest met het golfje van mijn dochter die koelvloeistof verloor.
Na visuele inspectie zag ik geen lekkage dus dacht ik eerst ook aan een koppakking.
Maar er was totaal geen vermogensverlies te bespeuren het ding liep mooi regelmatig en op alle cilinders.
Conclusie: een koelvloeistoflekkage die ik niet direct kon vinden
Dus een lekstopper erop en rijden maar.
Een week later begon de koelvloeistof te lekken bij het inlaatspruitstuk/motorblok.
Nu is een en ander dermate moeilijk bereikbaar dat ik besloot de kop er maar even af te halen om gelijk ook de koppakking en de distributie te vervangen.
Waarschijnlijk heeft de lekstopper de pakking aangetast en en wat ik toen aan smurrie in de koelvloeistofkanalen tegenkwam, verschrikkelijk!!!!!!!
Na reiniging van alle delen de zaak weer zover gemonteerd dat ik zondags de laatste werkzaamheden kon afronden.
En wat zie ik zondagsmorgens?
Bijna de helft van de koelvloeifstof ligt onder de auto en uiteindelijk was dan de oorzaak van alle ellende gevonden.
Een lekke radiateur, maar met een dermate klein lek dat koelvloeistof zich verdeelde over de steunbalk en het voorste schutbord.

Kortom: mijn ervaring met lekstoppers is A: dat ze slecht werken
B: dat ze pakkingen aantasten
C: dat ze de boel intern enorm vervuilen
D: dat het uitstel van excecutie is

Als er iets mis is zul je daar (helaas) snel genoeg achterkomen.

Hopende dat er niets mis is met je auto,

MVG

Jan Vos
Almelo Twente
Peter Coolsma

He getver. Welk merk lekstopper was dat?

Ik heb zoluist - koude motor, en niet meer mee gereden sindsdien - de vloeistof volledig aangevuld en zal het peil scherp in de gaten gaan houden. Toen ik bij ging vullen viel overigens op dat het vettige laagje eerder iets dunner dan dikker leek te zijn geworden!

Sludge onder de olievuldop was niet aanwezig trouwens, brandschoon. Lopen doet de motor dus nog steeds prima, de 25% steile helling - met scherpe bocht - de parking uit ging met koude motor in 1 hijs, zonder neiging tot afslaan.

Olielekkage is inmiddels wel lichtjes zorgelijk aan het worden maar dat kan moeilijk te maken hebben met de koelvloeistof lijkt me.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Wacht even. Mijn advies was om Bar's Leaks in de radiator te gooien. Geen Wynns.
Peter Coolsma

Oeps.

Leeg laten lopen en hervullen met schone koelvloeistof...? Zou ik morgen kunnen doen in Delft.
Huib Geurink

Re: Oeps.

Voorlopig niks doen behalve er flink mee rijden dan.
Jan vos

Unread post by Jan vos »

Helaas Peeter, Huib,

Ik had mijn dochter ( die niet meer thuis woont) gevraagd dit te doen.
Welk merk ze bijgevuld heeft weet ik niet.
Ik heb alleen de ellende opgeruimd.
In de koppakking zaten de gaten voor de koelvloeistof al aardig dicht.
In week 3 ging dan nog de pakking voor demotor/kachelslang kapot en in week 4 de pakking motor/radiator

MVG

Jan Vos

Almelo Twente
Peter Coolsma

OK - spul gaat eruit.

Ik neem geen risico en vervang toch maar. Heb op het web gezocht naar reviews van anti-lekspul en dat was diverse malen hetzelfde soort verhaal.
Jan vos

Re: OK - spul gaat eruit.

Unread post by Jan vos »

Peeter,

Ik ken geen reviews van dit soort lekstoppers.
Nu had ik daar ook niet naar gezocht, omdat ik zelf geen voorstander ben van allerlei toevoegingen.
T´is alleen lastig als bijna elke avond ergens naar toe moet rijden met koelvloeistof omdat je gebeld wordt dat het zaakje aardig warm wordt en ze niet verder durft te rijden.
ik had gehoopt dat deze oplossing mijn avonden wat rustiger zou maken
Maar ik ben wel nieuwgierig naar de oordelen van deze reviews

MVG

Jan Vos
Almelo TwentePeter Coolsma schreef:
Huib Geurink

Ik ben het met je eens Jan, dat je niet zo maar allerlei toevoegingen overal in moet gooien. Hoewel ik zelf graag toevoegingen van Italiaans makkelij uit een fles nuttig.

E zijn echter wel een paar middelen die best wel werken. In de regel met beperkingen. Bij Bars Leaks staat het er ook op dat het maximaal een jaar werkt en de gaten niet groter mogen zijn dan 0,9mm. Ik heb er zelf goede ervaringen mee. Ik heb zelfs iemand tijdens een Tulpenrally geholpen die het zelf niet bij zich had en met een koelwaterlekkage stond.

Uiteindelijk moet je een keer het probleem bij de bron oplossen.

Sommigen gooien het ook uit voorzorg in de radiator om de waterpomp te smeren. Dat doe ik dan maar niet. Waterpompje reviseren lijkt me beter.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”