Doorsmeer tip

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

Doorsmeer tip

Unread post by Huib Geurink »

Net Elena, m'n 1967 Fulvia coupe rallye 1.3 en momenteel dagelijkse auto, weer een grote beurt gegeven. En er weer een paar bussen Owatrol en wax op in en tussen gespoten.

Als je fusee kogels hebt die moeten worden doorgesmeerd, doe je dat het meest effectief door de veerspanning van de fusees af te halen. Als de auto nog met de wielen op de grond staat rust het gewicht van de auto op de bovenste fusee. Je krijgt dan geen vet tussen de kogel en de bovenste kom en dat is wel precies waar je het vet wilt hebben. De onderste kogel kun je dan wel doorsmeren.

Als je de auto opkrikt gaan de wielen naar beneden totdat de schokbreker ze tegen houdt. Op de bovenste kogel drukt dan nog steeds een veerspanning van dik over de honderd kilo. De tegenkracht wordt geleverd door de onderste fusee kogel. In feite kun je ze dan geen van beiden effectief doorsmeren.

De procedure die ik volg is:
1. auto op krikken en op bokjes plaatsen
2. houten balk tussen de draagarmen en aandrijfas onder de veer en op de garagekrik plaatsen
3. veer omhoog krikken tot de auto een fractie los komt van het bokje
4. bovenste en onderste kogels doorsmeren

Niet teveel vet er bij anders spat het tegen de schijven als je de veer weer laat zakken.

Voorzichtig!!! Als het balkje wegschiet kan het lichaamsdelen kosten.
Hein Reedijk

Re: Doorsmeer tip

Unread post by Hein Reedijk »

Ik doe het ook altijd zo. Het is ook de enige manier om goed vast te kunnen stellen of het bovenste fusee'gewricht' versleten is of niet. (Ik heb met een vorige flavia geruime tijd rondgereden met een versleten fuseekogel. (De APK-keurders haalden het er ook niet uit.) De auto kon in een scherpe bocht op snelheid behoorlijk gevaarlijk worden. Het was pas over toen ik het gewricht had vervangen.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Is inderdaad heel curieus dat geen enkele APK keumeester op de juiste manier de fusees test. Zelfs bij de RDW snappen ze niet dat je het gewicht van de auto van de kogel af moet halen om speling op de fusee kogels te voelen, hoewel de kogels bij de RDW meestal wel door de mand vallen op de trilplaten.

Ik kom zeer frequent fusee kogels tegen met een speling van ruim een cm. Op zich zal de auto er niet af vallen maar bij flink remmen op hoge snelheid en zoals je zegt snelle scherpe bochten gebeuren er toch vreemde dingen.

De eigenlijke kogel die in dat huisje zit is best klein. Het is een godswonder dat zo'n @%* kogeltje een kwart van het gewicht van de auto kan dragen. En bij remmen komt er nog meer gewicht op.

Ook bij montage van een nieuwe moet je best zorgvuldig te werk gaan. Voordat je het rubberkapje monteert (en dus ook met nog steeds onbelaste kogel), eerst vet er in spuiten tot je het te voorschijn ziet komen. Dan de kogel flink alle kanten op bewegen en draaien tot je het gevoel hebt dat het vet goed verspreid is. Dan pas kapje er op en monteren.

De bovenste fusee kogels van de latere Fulvia's met bovenste draagarmen uit gestanste plaat zijn een stuk beter. Velen vinden die gestanste draagarmen maar niks, niet sjiek genoeg voor een Lancia. Zit wat in, maar ze waren wel nodig om een betere fusee kogel te kunnen monteren.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Weet niet of het bij de Fulvia ook zo kan, maar ik doe het bij de Flavia op een , dacht ik, iets veiligere manier
Ik gebruik een vrij lang hardhouten paaltje (4*4 cm) dat ik bij opgekrikte auto tussen de draagarmen doorzet onder de veer, het rust aan de andere kant gewoon op de grond
Dan laat ik de krik een klein stukje zakken en het paaltje drukt de veer omhoog,maar staat stevig op de grond en kan eigenlijk niet wegschieten
Ook nodig om je fuseekogels los te trekken, dat lukt ook niet met die veerspanning er nog op.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”