De Carbon schokbrekers voor Fulvia / S1 Flavia

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Huib Geurink

De Carbon schokbrekers voor Fulvia / S1 Flavia

Unread post by Huib Geurink »

Ik krijg weer een pallet binnen. Grootste deel is verkocht en gaat meteen weer door, maar er blijven er nog wel over voor de snelle liefhebbers.

De Carbon is een schokbrekerfabriek in Frankrijk. Ruim een halve eeuw geleden patenteerden zij de hoge druk gasschokbreker. Aan Bilstein (Duitsland) werd een licentie verleend. Jaren lang konden dus alleen Bilstein en De Carbon zelf de hoge druk gasschokbreker maken.

Het zijn enkel buis schokbrekers. Door de geringere massa werken de dempers sneller en beter. Bij vloeistofschokbrekers zoals de Koni's kun je kiezen tussen redelijk comfort of acceptabele wegligging. De De Carbons geven tegelijkertijd een optimaal comfort en sublieme wegligging.

In een Autovisie van vorig jaar las ik dat de Lotus Elise een sterk verbeterde handling had gekregen. Dat kwam enkel door de montage van Bielstein dempers volgens het De Carbon principe.

Gezien de De Carbons door Lancia standaard werden gemonteerd op de S1 Fulvia's, weten de "oude" Lancisti al lang dat De Carbons niet te overtreffen zijn in wegligging en comfort.
Pas toen Lancia door Fiat was overgenomen werden er volstrekt waardeloze vloeistofschokbrekers gemonteerd uit eigen concern.

Overigens maakt Koni tegenwoordig ook hoge druk gasschokbrekers. Ik denk dat je er niet aan kunt komen tenzij je voornaam Michael en je achternaam Schumacher is.

Zie http://www.viva-lancia.com/huib/coll/de-carbon.htm. Mensen die ze komen afhalen en contant betalen reken ik 50 euro per schokbreker.
Koos v.d.Linden

Re: De Carbon schokbrekers voor Fulvia / S1 Flavia

Unread post by Koos v.d.Linden »

Huib, je mag voor mij een set voor en achter reserveren,ik wil een keer langskomen om ze op te halen maar moet er even tijd voor hebben.
Koos uit Tuk
Huib Geurink

Ik schijf er met grote rode letters "Koos uit Tuk" op. Als je je overal meebrengt kun je ze er meteen onderzetten en rijd je blij weer terug.
Henri Finkers

Unread post by Henri Finkers »

Huib,

ook voor mij mag je een set voor en achter reserveren.
Ook ik kom ze ophalen en zal mijn overal meenemen!

Henri
Huib Geurink

Prima.

Niet te lang wachten mannen. Mijn voorraad administatie is knudde dwz wat er ligt ligt er en op is op en bovendien moest ik dat palletje betalen met geld wat ik had klaarliggen om de spuiter, die Tina aan het strakzetten en spuiten is, te betalen. Ik heb het geld nodig.
Henri Finkers

Unread post by Henri Finkers »

Huib,

We doen as. zaterdag mee met een Baronie rally. Dan kan ik even langs komen. Moet je me wel even mailen waar je woont. Je kunt me mailen op finkers@cistron.nl.

Groet,

Henri
Huib Geurink

Wij doen zaterdag ook mee aan de BGR. Ik zal wel een setje achterin leggen. Na de BGR gaan we meteen door naar Bobje in Delft op inspectie. Eens even controleren of ie alles wel goed doet met z'n Fulviaatje.
Bart

Unread post by Bart »

Hallo huib

Wat betreft die waardeloze FIAT schokdempers: wat staat daar voor code/merk op?

Op mijn S3 Fulvia zitten Lancia schokdempers rondom die best wel redelijk werken bij normaal gebruik. Alleen bij vol een scherpe bocht uit accelereren in 2 (circuit) neigt het binnenste voorwiel naar dribbelen.
Huib Geurink

In die tijd werkte ik niet zelf aan m'n autoos. Bracht ze gewoon naar de dealer. Ik kan je dus niet vertellen wat er op stond. De meeste Flavisti en Fulvisti lieten ze rap vervangen door schokbrekers volgens het De Carbon principe, hetzij van De Carbon zelf, hetzij van Bilstein.
Enkelen lieten Koni monteren maar dat werkte ook niet echt. Als je dagelijks over het Marconi plein in Rotterdam of de kinderkoppen in Belgie reed scheurden de bovenste bevestigingen achter er af.
Bovendien houden hoge druk gas schokbrekers de achteras beter op z'n plaats door de flinke druk die er op staat.
Bart

Unread post by Bart »

Inderdaad, de ogen van de achterste schokdempers breken af. Ik wist niet dat dat normaal was. Maar is op zich geen probleem: gewoon er weer aan lassen. Heb ik tenminste gedaan en nu zitten ze alweer 25000 km op. In Rotterdam kom ik niet vaak, scheuren over klinkers doe ik dagelijks.
Maar misschien zijn nieuwe geen overbodige luxe.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”