Pas in de jaren zeventig kwam de mechanische remlichtschakelaar bij het pedaal in zwang. Daarvoor waren het hydraulische schakelaars, die in de regel op de hoofdremclinder werden gemonteerd of op de bekrachtiger indien aanwezig.
Die schakelaars hebben als ze nieuw zijn 3 a 4 bar nodig om te schakelen. Dat is bij trommelremmen geen probleem. De remschoenen worden met een sterke veer naar elkaar toe getrokken. Over die veer moet je eerst heen trappen en daarvoor heb je meer dan die 4 bar nodig. De remlichten gaan dus op tijd aan.
Bij schijfremmen zoals op de S1 Fulvia heb je in principe een foute situatie. Aan de S1 Fulvia heb ik tot nu toe maar drie ontwerpfouten kunnen ontdekken en dit is er een van. Immers, als je remmen lekker soepeltjes werken zoals het hoort gaan je remlichten pas aan als je al aan het remmen bent. Dat is niet goed.
De schakelaar zit bovendien op het einde van de hoofdremcilinder. Dat is het circuit van de achterremmen. Het maakt de zaak iets erger.
Gerekend vanaf het pedaal krijg je eerst de kamer voor de voor-remmen met de plunjer daarvoor. Dan een veer. Dan de kamer met de plunjer voor de achtterremmen.
Ik hoor wel eens zeggen dat het fout is om de schakelaar op het einde te zetten omdat je eerst druk opbouwd in het circuit voor de voor-remmen and dan pas voor de achter-remmen. Of dat de schakelaar niet zou werken als er lucht in het circuit voor de achterremmen zit. In beide gevallen heeft men zitten pitten bij het college Hydraulica. In principe is de druk overal in het systeem gelijk. Ik zeg in principe, want de druk is toch net niet helemaal gelijk in het voor en achter circuit en dat komt omdat de veer die de plunjer voor achter terugdrukt sterker is dan de veer die de plunjer voor voor terugdrukt.
Als er een rembekrachiger is gemonteerd wordt het probleem nog groter. Dan is de druk die in de hoofdremclinder heerst nog kleiner. Eigenlijk zou de remlichtschakelaar dan op de uitgang van de bekrachtiger moeten zitten maar het blijft principieel fout.
Bij Elena heb ik de meest ongunstige situatie. Dwz schakelaar op het einde van de hoofdremcilinder en een bekrachtiger. Ik kreeg de laatste tijd van mensen die achter me hadden gereden steeds te horen dat ze m'n remlichten niet aan hadden zien gaan. Onlnags bij een stoplicht tikte zelfs een overspannen maar verder heel aardige chauffeur van een 40 tonner die een millimeter achter me tot stilstand was gekomen tegen m'n raam met de mededeling dat m'n remlichten het niet deden. Toen ik vervolgens een stamp op het pedaal gaf deden ze het uiteraard en nam hij weer geheel opgelucht plaats in zijn cabine.
Een en ander heeft mij er toe gebracht over te gaan tot de productie van mechanische remlichtschakelaars voor S1 Fulvia die bij het pedaal kunnen worden gemonteerd in de plaats van de stelbout die daar zit. De schakelaars werken dan meteen als stelbout. Zodra je het rempedaal aanraakt, gaan de remlichten aan.
Het advies is om even te controleren bij je S1 Fulvia hoe een en ander gaat in de praktijk. Laat iemand achter je rijden om te kijken of de lichten aangaan bij het rijden door de stad met een normale rijstijl.
Als iemand van die schakelaars wil, hoor ik het wel.
Hydraulische remlichtschakelaar
Klopt
Heb een eindje achter Huib gereden en heb Elena's remlichten niet 1 maal aan zien gaan. We hebben mijn -Emeralda's- remlichten getest in de schuur en die gingen pas aan bij echt stevig douwen op de pedaal. Maar goed, ik heb dan in ieder geval de enige (?) S1 Fulvia met alarmknipperlichten! Geplaatst achter de "loze" linker dashboard-tuimelschakelaar. Kan ik voorlopig toch enigszins met een gerust hart in de spits de snelweg op...
Re: Hydraulische remlichtschakelaar
Ha Huib
Heb ook vaak achter je gereden en ik maar denken dat je net zo rijdt als Fangio, die eigenlijk nog een slag beter is dan Schumacher en ooit in een interview vertelde dat hij altijd won door gewoon niet te remmen(!) Was destijds ook opvallend hoe weinig remstof deze Fangio op zijn raceoveral had na een race, terwijl de andere coureurs helemaal onder zaten van top tot teen.
Maar goed, doe mij zo'n schakelaar.
ciao
Bob
Heb ook vaak achter je gereden en ik maar denken dat je net zo rijdt als Fangio, die eigenlijk nog een slag beter is dan Schumacher en ooit in een interview vertelde dat hij altijd won door gewoon niet te remmen(!) Was destijds ook opvallend hoe weinig remstof deze Fangio op zijn raceoveral had na een race, terwijl de andere coureurs helemaal onder zaten van top tot teen.
Maar goed, doe mij zo'n schakelaar.
ciao
Bob
Re: Hydraulische remlichtschakelaar
Bob
Dank voor het compliment.
Heb je voorkeur voor de uitvoering met fietsspaak of met spijker?
Huib uit 't Ginneken
Dank voor het compliment.
Heb je voorkeur voor de uitvoering met fietsspaak of met spijker?
Huib uit 't Ginneken
Werkt prima
Vanavond samen met Huib mijn Emeralda van de spuiter gehaald in Belgie; terug achter hem aan gereden en deze keer werkten Elena's remlichten dus wel! Pedaal komt met flinke "klonk" terug in uitgangspositie maar daar wordt nog aan gewerkt, komt goed.
Re: Werkt prima
Werkt inderdaad stik goed.
De electrische aansluiting is best simpel. Onder de motorkap heb ik de originele bedrading en schakelaar laten zitten.
De 12Volt heb ik gepakt van de gele draad die o.a. aan het stopcontactje onder het dashbord en de knipperautomaat zit. In feit heb ik de steker van het stopcontactje losgetrokken (gebruik ik toch nooit) en met een kort verlengkabeltje aan het ene contact van de nieuwe remlichtschakelaar verbonden.
Links onder het dashboard zit ook een 4 polige connector voor de draadboom naar achter. Daar heb ik het contact met het gele draadje voor de remlichten achter uit getrokken en een nieuw contact gemaakt waar zowel het gele draadje naar achter en een ander geel draadje naar de schakelaar aan zitten.
De nieuwe, mechanische schakelaar zit dus nu parallel aan de oude hydraulische.
De electrische aansluiting is best simpel. Onder de motorkap heb ik de originele bedrading en schakelaar laten zitten.
De 12Volt heb ik gepakt van de gele draad die o.a. aan het stopcontactje onder het dashbord en de knipperautomaat zit. In feit heb ik de steker van het stopcontactje losgetrokken (gebruik ik toch nooit) en met een kort verlengkabeltje aan het ene contact van de nieuwe remlichtschakelaar verbonden.
Links onder het dashboard zit ook een 4 polige connector voor de draadboom naar achter. Daar heb ik het contact met het gele draadje voor de remlichten achter uit getrokken en een nieuw contact gemaakt waar zowel het gele draadje naar achter en een ander geel draadje naar de schakelaar aan zitten.
De nieuwe, mechanische schakelaar zit dus nu parallel aan de oude hydraulische.