Heeft iemand ervaring met defecte ruitenwisselaar-schakelaartjes? Ik heb het ding uit elkaar gehad, maar ik zie niet waarom het niet meer werkt. Voor hij het begaf, had ik het idee dat er een los contactje in zat, als ik met het hendeltje morrelde dan kreeg ik de wissers wel aan de praat, maar ik moest steeds meer morrelen om er beweging in te krijgen, tot hij het helemaal begaf. Nu denk ik zelf dat de metalen "contactjes" die in het kunststof blokje gegoten zijn, te ver zijn afgesleten, maar misschien dat iemand van jullie dit probleem herkent, en een oplossing heeft? Als jullie denken dat het dit kan zijn, weten jullie dan ook of en waar deze blokjes nog verkrijgbaar zijn?
Nu is het deze week nog erg mooi weer, maar dat houdt natuurlijk ook een keer op, we zijn niet in Italie.....
Bij voorbaat dank, Bob
ruitenwisser schakelaar
Re: ruitenwisser schakelaar
ik bedoelde dus: heeft iemand ervaring met ruitenwisser-schakelaartjes, maar dat was jullie denk ik wel duidelijk. Leuk woord voor scrabble, of galgje.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel een vergelijkbare vraag.
ipv op de meest rechter knop waar de ruitenwissers nu op zitten, wil ik graag de ruitenwissers op de meest linkerknop zetten. Dit omdat ik maar net bij de rechterknop kan komen als ik strak in de 4-puntsgordels zit. Bij miezerig weer (net geen echte regen) is dit vervelend.
Henri heeft verteld dat hij dit ook heeft gedaan, maar dat het nu niet altijd lukt om de ruitenwisseres uit te zetten (eerst de blazer aan zetten of extra gas geven....) Misschien hetzelfde probleem, of zit er verschil in de 3 schakelaars?
ipv op de meest rechter knop waar de ruitenwissers nu op zitten, wil ik graag de ruitenwissers op de meest linkerknop zetten. Dit omdat ik maar net bij de rechterknop kan komen als ik strak in de 4-puntsgordels zit. Bij miezerig weer (net geen echte regen) is dit vervelend.
Henri heeft verteld dat hij dit ook heeft gedaan, maar dat het nu niet altijd lukt om de ruitenwisseres uit te zetten (eerst de blazer aan zetten of extra gas geven....) Misschien hetzelfde probleem, of zit er verschil in de 3 schakelaars?
de schakelaar werkt door middel van een soort blokje met een contactje, dat door de hendel bewogen wordt, en dan op een stripje metaal schuift. dan heb je contact, en werkt de boel. ik vermoed dat dit aan de linkerkant hetzelfde is, aangezien engelse auto's eea omgedraaid hadden zitten. Als je hem uit elkaar wilt halen, moet je uitkijken, want er zitten veertjes en lagers in, maar als je voorzichtig bent en goed kijkt waar alles hoort, dan is het heel makkelijk. je moet gewoon de kap van de stuurkolom afhalen, en dan aan die ringen die om de hendels zitten draaien, dan komt de schakelaar vrij. de schakelaar bestaat uit drie delen: twee "plaatjes", waartussen dat blokje dus heen en weer kan schuiven. Klinkt moeilijk, maar als je hem in je handen hebt, zie je het vanzelf.
Bob heeft het over een S2/3. Lolke over een S1.
Bij de S1 is de schakelaar voor de ruitenwisser anders dan de andere twee schakelaars. De twee linkse zijn enkelpolige maakcontacten. De rechter voor de ruitenwisser is dubbelpolig met een maak en een breek contact.
De S1 ruitenwisser motor heeft 4 aansluitingen.
De blauwe draad gaat ter plekke van de motor naar massa.
Groen-zwart is de permanente stroomdraad voor de terugloop als de ruitenwisser wordt uitgeschakeld. Er zit in de motor een sleepcontactje voor de terugloop die de stroomtoevoer van de groen-zwarte draad even onderbeekt als de wissers in de ruststand staan.
Groen is de stroomtoevoer als de ruitenwissers aan staan. Die wordt aangeschakeld door de schakelaar in de "aan" stand te zetten.
Zwart is de "rem". Die wordt met de massa doorverbonden als de schakelaar in de "uit" stand staat. Loopt ook via een sleepcontactje in de motor en sluit het motortje even kort als ie in de ruststand staat om het af te remmen zodat de wissers niet voorbij de ruststand schieten als de toevoer via groen-zwart even wordt onderbroken want dan zouden ze door diezelfde groen-zwarte draad steeds door blijven wissen.
Als je de schakelaars wilt wisselen zul je dus ook echt de schakelaars zelf moeten verplaatsen of eventueel het contact voor de rem creeren middels een relais.
Bij de S2 is het principe hetzelfde maar dan met een draad extra ivm de 2e snelheid. In de regel zijn schakelaars uit die tijd nog wel te repareren. Kan je niet gewoon even met een ohmmeter de schakelaar door meten?
Bij de S1 is de schakelaar voor de ruitenwisser anders dan de andere twee schakelaars. De twee linkse zijn enkelpolige maakcontacten. De rechter voor de ruitenwisser is dubbelpolig met een maak en een breek contact.
De S1 ruitenwisser motor heeft 4 aansluitingen.
De blauwe draad gaat ter plekke van de motor naar massa.
Groen-zwart is de permanente stroomdraad voor de terugloop als de ruitenwisser wordt uitgeschakeld. Er zit in de motor een sleepcontactje voor de terugloop die de stroomtoevoer van de groen-zwarte draad even onderbeekt als de wissers in de ruststand staan.
Groen is de stroomtoevoer als de ruitenwissers aan staan. Die wordt aangeschakeld door de schakelaar in de "aan" stand te zetten.
Zwart is de "rem". Die wordt met de massa doorverbonden als de schakelaar in de "uit" stand staat. Loopt ook via een sleepcontactje in de motor en sluit het motortje even kort als ie in de ruststand staat om het af te remmen zodat de wissers niet voorbij de ruststand schieten als de toevoer via groen-zwart even wordt onderbroken want dan zouden ze door diezelfde groen-zwarte draad steeds door blijven wissen.
Als je de schakelaars wilt wisselen zul je dus ook echt de schakelaars zelf moeten verplaatsen of eventueel het contact voor de rem creeren middels een relais.
Bij de S2 is het principe hetzelfde maar dan met een draad extra ivm de 2e snelheid. In de regel zijn schakelaars uit die tijd nog wel te repareren. Kan je niet gewoon even met een ohmmeter de schakelaar door meten?
Huib,
dank voor je, zoals altijd weer, perfecte uitleg over hoe de fulvia werkt en hoe we die als amateur monteurtjes perfect rijdbaar kunnen houden.
Zoals Lolke al zei heb ik geen rekening gehouden met de verscheidenheid in schakelaars. Binnenkort maar weer even omzetten. Mijn vrouw (1,51 met korte armen) zal dan bij regen maar weer moeten opveren uit de stoelen...
Henri
dank voor je, zoals altijd weer, perfecte uitleg over hoe de fulvia werkt en hoe we die als amateur monteurtjes perfect rijdbaar kunnen houden.
Zoals Lolke al zei heb ik geen rekening gehouden met de verscheidenheid in schakelaars. Binnenkort maar weer even omzetten. Mijn vrouw (1,51 met korte armen) zal dan bij regen maar weer moeten opveren uit de stoelen...
Henri
Als je het zwarte plaatje er af haalt, kun je de schakelaars zelf wisselen.
Eventueel kun je het "kortsluit contact" voor de zwarte draad proberen te maken met een omschakelrelais. Zie schema.

Eventueel kun je het "kortsluit contact" voor de zwarte draad proberen te maken met een omschakelrelais. Zie schema.

dat verklaart waarom ik indertijd de ruitenwisser niet uit kon zetten. ik moest de contactsleutel uitzetten om de wissers te stoppen! leuke situaties op de snelweg als je van die miezerbuien had: motor ontkoppelen, contact uit, wissers stoppen, opnieuw starten en weer inkoppelen.