Rempedaal zit laag

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Victor Cals

Rempedaal zit laag

Unread post by Victor Cals »

Bij mijn Lancia 200 Coupe van 1975 zit het rempedaal erg laag.
De volgende zaken zijn al gedaan/gecontroleerd:
- de hoofdremcilinder gedemonteerd, gecontroleerd en schoon gemaakt. Ziet er allemaal goed uit.
- er zijn koperen leidingen gemonteerd
- nieuwe remblokken voor
- nieuwe remvloeistof
- ontlucht.
De remmen functionere op zich goed, doordat het pedaal echter pas laat aanpakt geeft dit geen zeker en veilig gevoel.

Wie weet raad?
Bij voorbaat dank.
Huib Geurink

Slingerende schijf?

Unread post by Huib Geurink »

Een mogelijke oorzaak is een slingerende schijf door bijv. speling op een wiellager. De blokken worden dan verder teruggeduwd dan strikt nodig.
Bert Ewalds

Re: Rempedaal zit laag

Unread post by Bert Ewalds »

Ik zou het toch in de hoofdremcilinder zoeken, daar zat het bij mijn Flavia Coupe (1ste serie)
een slingerende remschijf moet je voelen bij het remmen, rempedaal trilt
kans op interne corrosie in de wand van de cilinder, je perst dan een tijdje olie van de voorste naar achterste cilinder, voordat de zaak pakt

Bert
Victor Cals

Unread post by Victor Cals »

Vandaag de hoofdremcilender vervangen.
Geeft wel iets verbeterign maar niet zoals verwacht.
Het pedaal voelt in ieder geval minder sponsig aan maar de aanslag zit naar mijn gevoel toch te laag.
Wiellagers gecontroleerd: geen speling waar te nemen.

Voorlopig maar eens even de zaak bekijken!
Als iemand nog suggesties heeft: ik verneem ze graag!
Philip de Mos

Unread post by Philip de Mos »

Victor,

Helaas niet de winnende tip, wel een vraag. Begrijp ik dat je een 2000 Coupé hebt. Ik meen dat die maar tot 1973 gemaakt zijn. Als het toch een -van oorsprong- Flavia is, zou je je dan in willen schrijven bij het FFF-register? Nadere info op de Lancia clubsite ( http://www.lancia-club.nl ). Reageren naar Lancia.fff@planet.nl is ook prima.

Alvast bedankt,

Philip
Huib Geurink

Hoe oud zijn je remslangen?
Het kan zijn dat die zo oud zijn dat ze een ballon effect vertonen. Ik vervang remslangen na 5 jaar.

Belangrijk is dat je voldoende slag over hebt om nog te kunnen remmen op het goede circuit als een van de circuits lek is. Je zou de slang achter los kunnen maken of een leiding naar een van de achterklauwen. Als hij dan nog op de voorwielen remt gaat je pedaal in ieder geval niet te laag.

Ik neem aan dat je Girling remmen hebt. De remblokken zijn dan meestal wel goed. Voor de Dunlop remmen zijn er blokken in de omloop die dunner en breder worden bij het remmen. Dan moet je ook onnodig vloeistof weg trappen.

Zitten de cups in de hoofdremcilinder goed? De achterste cup op de voorste plunjer hoort achterstevoren te zitten. De andere cups wijzen naar voren.

Heb je de rubbers van de hoofdremcilinder en wielremcilinders goed gemasseerd met siliconenremmenvet? Ik heb hier potjes fenominaal goed remmenvet. Als je in de buurt bent kun je er eentje oppikken.
Huib Geurink

Een schijf die niet vlak is voel je.
Een schijf die slingert omdat er speling op het wiellager zit voel je niet. Als de schijf klem zit tussen de blokken slingert hij niet meer.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”