Mistachterlicht

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Koos v.d.Linden

Mistachterlicht

Unread post by Koos v.d.Linden »

Hallo Forum bezoekers
Mijn Lancia Fulvia uit `74 is voorzien van een misachterlicht gemonteerd in de bumper vanaf de fabriek
Ik heb hier en daar al eens gevraagd of men dit wel vaker tegen gekomen was maar het andwoord is steeds nee, dat heb ik nog nooit gezien ,ik kan ook nergens een afbeelding vinden.
Als je het op een foto wilt zien ,kan ik je die wel mailen.
Ben benieuwt .groejes van Koos uit Tuk
Miguel

Re: Mistachterlicht

Unread post by Miguel »

Volgens mij waren de modellen bestemd voor Duitsland (wetgeving)
Koos v.d.Linden

Unread post by Koos v.d.Linden »

Bedankt Miguel
Is een model voor duitsland ergens anders aan te herkennen?
De eerste die ik had was met een nederlands kenteken,en die ik nu heb komt uit Italie met volledige historie
Gr. Koos
Jan Vos

Unread post by Jan Vos »

Koos,

Ook ik heb een 74er fulvia uit Italie met historie en de mijne heeft geen mistachterlicht in de bumper.
Lijkt me heel apart en ik zou graag weten waar je schakelaar zit met controlelamp
Wel heeft de mijne witte knipperlichtglaasjes aan de voorzijde terwijl ik die ook wel in het oranje gezien heb.
Dit item schijnt wel land afhankelijk te zijn geweest evenals een waarschuwingsknipperlicht installatie.
Al met al een intressant iets en ik ben nieuwsgierig naar de oplossing.

Jan Vos

Almelo Twente
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Fiammetta, m'n S3 coupe heeft:
- electrische achterruit. De schakelaar daarvoor zit rechts naast de hendels van verwarming
- waarschuwingslichten. De schakelaar zit rechts naast het luchtroostertje ipv het schroefje
- schakelaar voor mistachterlicht. De schakelaar zit links naast het luchtroostertje

De eerste twee zijn origineel. Het mistachterlicht was er in Belgie opgezet (waar het verplicht is) waar de auto vandaan komt. Het mistachterlicht zelf heb ik eraf gehaald. De schakelaar gebruik ik nu voor iets anders.
Jan Vos

Unread post by Jan Vos »

Huib,

Bedankt voor je opmerkingen, maar ik bedoelde eigenlijk het volgende.
Als dit mistachterlicht ingebouwd in de bumber een standaarditem was voor diverse landen was dan ook de rest van de auto hierop voorbereid.
Nu ken ik van diverse merken uit de periode dat een mistachterlicht en achterruitverwarming wat meer gemeengoed werden op de duurdere uitvoeringen de situatie dat het controlelampje aanwezig was in het dashboard bijv in een klokje of in het controlelampen blok (niet aangesloten) en dat de kabelboom hierop voorbereid was en je geen extra draden hoefde aan te brengen.
In dat geval werden vaak geen verschillende kabelbomen gebruikt voor verschillende landen zodat ik een en ander ook mijn auto zou moeten aantreffen als dit voor het bouwjaar "74 gebruikelijk was.
Ook waren er dan sparingen aanwezig waar naderhand schakelaars in geplaatst konden worden.
Of was dit bij Lancia niet gebruikelijk?

Jan Vos
Almelo Twente
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Even zo uit m'n hoofd gezegd ben ik bij de Fulvia nooit draden in een draadboom tegengekomen die niet werden gebruikt. Zo is er begin 70er jaren een periode geweest met electromagnetische kleppen op de carburateurs. Die werden gestuurd door schakelaars bediend door pook mechanisme en koppelingspedaal. Misschien ook nog gaspedaal. De bedrading daarvoor zat gewoon in de kabelboom. Bij auto's waar dat niet op zat, zaten de draden er ook niet. Men had er dus geen moeite mee om de kabelbomen aan te passen al naar gelang de opties.

In de tijd van de radio buizen heb ik zelf nog al wat kabelbomen gemaakt voor versterkers en zenders etc. Dat deed ik middels een grote plank met spijkertjes waarop de draden getekend stonden. De draden werden om de betreffende spijkertjes gelegd en daarna met een koordje gebundeld. Met een dergelijk systeem is het redelijk makkelijk de draadboom aan te passen. De optionele bedrading teken je er in een andere kleur op. Afhankelijk van de behoefte leg je daar dan wel of geen draad.
Jan Vos

Unread post by Jan Vos »

Huib,

Hoe consequent was men bij Lancia ten aanzien van de modellenpolitiek.
Ik ken de type’s 1, 2 en 3 met hun verschillen maar had men ook zoiets als het invoeren van modificaties per modeljaar.

Jan Vos
Ramon Veelo

Unread post by Ramon Veelo »

Nou, Koos volgens mij heb je dan toch echt een collector's item te pakken. ..was je donor uit hetzelfde bouwjaar?

gr. Ramon
Koos

Unread post by Koos »

hallo Ramon

Mijn donor fulvia is ook uit 1974,helaas kan ik je op dit forum geen foto laten zien van het mistachterlicht,maar misschien kan dat via de site van Huib.
als je het leuk vind ,kom eens een keer langs,kun je het met eigen ogen zien.

nog even wat anders,ik heb vernomen dat je problemen hebt met je carburators ,ik heb pas nog een set
splinternieuwe op de kop getikt ,laat maar horen als je interesse hebt,maar misschien is er een ander forum bezoeker die geintresseerd in dit onderdeel! laat maar horen.

gr. Koos
Tuk
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”