Gordels...?

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Peter Coolsma

Gordels...?

Unread post by Peter Coolsma »

Het is hier zo stil, ik dacht ik gooi maar eens een balletje op. In mijn serie 1 Fulvia zitten geen gordels. OK, dat mag volgens het voertuigreglement: Hij is van voor 1-1-'71. Nou is het wel zo, dat ik in mijn Renaultje altijd de volgende volgorde hanteer: 1) Instappen, 2) Deur dicht, 3) Sleutel in contact, 4) Riem om, 5) Bak-in-vrij-check, 6) Starten, 7) Handrem los. Ik denk hier natuurlijk niet meer bij na, maar raak dan opeens wel ontregeld als optie 4) vervalt! Tevens MOET iedereen die naast mij in de Renault zit de riem om.

Nu twijfel ik enorm of ik m'n ongeschonden Fulvia-interieur moet verstoren met gordels: Het went op zich WEL om gordelloos te rijden, afstand houden op de snelweg doe ik ook zonder de VVN-spotjes wel, en het geeft ook wel ergens een prettig gevoel van vrijheid. Met je kop door de voorruit heen zitten is echter een iets minder prettig gevoel denk ik.

Vraag is: Hebben sommige, of misschien wel vele, pre-'71 rijders alsnog gordels laten monteren...? Zo ja/nee, waarom wel/niet? Ik heb al van een paar mensen gehoord dat ze niet in m'n auto gaan zitten zolang er geen gordels in zitten. Ach, des te meer heb ik 'm voor mezelf... :-)
Bob

rolgordels

Unread post by Bob »

Leuk! Eindelijk weer een thread waarop we kunnen reageren.

In mijn allereerste Fulvia had ik vaste driepuntsgordels, dat is wellicht veilig maar je zit zo vast dat je niet eens naar voren kunt bewegen om de sigaar aansteker in te duwen.

Niet handig dus.

In mijn 2de serie Fulvia zitten tweepuntsgordels die alleen mijn (bier) buik vast houden. Dat is natuurlijk wel prettig maar nog steeds niet optimaal.

In mijn 1ste serie Fulvia heb ik rolgordels gemonteerd vlak voordat ik naar Italie (where else) op vakantie ging, niet voor mijzelf, maar meer om mijn mooie vriendin niet door de voorruit te zien vliegen.

De manier van monteren heb ik van Huib afgekeken: de rollen van de gordels zitten, op zijn kant, bij de achterbank vlak onder het raam aan het daarvoor bestemde schroefgat. Ziet er stoer uit en werkt/rolt zeer prettig. Het enige wat ik moest aanpassen, en wat ik nog steeds niet begrijp, is dat de rolgordel die ik gebruik een mechaniek heeft welke voorkomt dat je de rol van de gordel 'op zijn kant' monteert. Heel vreemd. Het balmechaniek wat daarvoor zorgt heb ik er vakkundig uitgesloopt. Daar heb je overigens zo'n rare 3 kantige kruiskop voor nodig.

In ieder geval vind ik het een zeer veilig gevoel en ga ik dit ook in mijn 2de serie monteren.

ciao
Bob
Arno Elert

Re: rolgordels

Unread post by Arno Elert »

Kleine TIP

Om eerlijk te zijn heb ik de kunst ook al eens bij Bob afgekeken, Ik heb deze in zijn auto zien zitten en vond het er erg netjes uitzien en leek mij dan ook zeer praktisch. Na een klein testje en een beet je kannibalisme op mijn Fiat kwam ik erachter dat je de rol-gordels vanuit een Fiat UNO hier prima voor kan gebruiken, dit zijn de rol-gordels voor de achter passagiers wel te verstaan, omdat je ook de lengte moet hebben en opeens is zo’n Lancia Koepeke een lange auto!!. Ik heb ze weer teruggeplaatst daarna in mij Fiasco en deze daarna verkocht, maar ja er staan genoeg Uno’s op de sloop.

Groetjes Arno
Frans Weersing

Unread post by Frans Weersing »

Beste Bob

Ik heb vaste driepuntsgordels in mijn fulvia, maar rolgordels lijkt mij ook een goede optie.
Indien mogelijk, zou je dan een wat gedetaileerder verhaal van het zelf monteren en geschikt maken van de rolgordels kunnen weergeven. Wat voor type heb je gebruikt, etc, eventueel geïllustreerd met wat foto's of tekeningen.
Wellicht is het ook een idee dit artikel dan weer te plaatsen onder Fulvia FAQ.

Groet ,

Frans Weersing, Rotterdam
Bob

Unread post by Bob »

Hallo Frans,

Grappig, ik zie dat je de tip van Koos al hebt overgenomen, wat ik een prima idee vind. (Vermelden van je woonplaats, of beter: verblijfplaats van je Fulvia).

Ik maak met liefde een paar verhelderende fotoos van de rolgordels, geen enkel probleem. Ik zal Huib vragen ze op Q&A te zetten, of zal het zelf doen als de baas (Huib) het goed vindt.

Tis allemaal heel simpel, maar ziet er goed uit. Zeker en vast is het toch ook een bewezen veiligheid die driepuntsgordels.

Ik laat het je weten maar ga eerst kerst vieren,

prettige dagen dus!

Bob Rockland, Delft (vlakbij Rotterdam)
Henri Finkers

Unread post by Henri Finkers »

Druten (staat ook mijn Fulvia 1st serie, 1970),

Hallo Peter, Bob, Arno en Frans,

In mijn Fulvia zitten vaste driepunt gordels die niet goed functioneren. de metalen plaatjes schieten steeds los en het plastick afdekhoesje heeft ook zijn langste tijd gehad.
Ik heb al eens rolgordels geprobeerd, maar die waren te kort, met name voor mijn vrouw die maar 1,51 meter groot is. Het rijden van rallys is dan geen prettige bezigheid voor haar als navigator.
De oplossing met de Fiat Uno achterbank gordels ga ik ook binnenkort proberen.
Bedank voor de tip.

Groetjes
Henri Finkers
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

In mijn flavia berlina 1.8 heb ik ook driepuntsrolgordels gemonteerd. Je kunt ze nieuw en relatief goedkoop krijgen bij de Brezan. Ze zijn er in twee maten, dat hangt af van het 'koppelstuk', dat op de bodem in 't midden gemonteerd moet worden. Hier zit een staalkabel aan die dus in twee lengtes bestaat. In de flavia was de lange versie het prettigst.
Hein Reedijk, Amsterdam.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

Waar had je de rol gemonteerd?
Hein Reedijk

Unread post by Hein Reedijk »

Met een (bijgeleverde) hoekplaat, bevestigd onder de achterste bout van de geleiderail van de voorbank.
De bank kan hierbij normaal heen en weer geschoven worden.
Huib Geurink

Unread post by Huib Geurink »

De rol dan horizontaal neem ik aan.

Je had vroeger enkel werkende gordels. De rol kon je dan in alle standen monteren. Ze blokkeerden bij een harde ruk.

Tegenwoordig zijn de gordels dubbelwerkend. Ze blokkeren zowel bij een flinke ruk als bij een flinke klap. Die rollen moeten horizontaal worden gemonteerd. De gordel loop dan door een driehoekje op de B stijl. Dat lukt meestal wel bij een berlina. Bij een coupe lukt dat niet of je moet het zijpaneeltje helemaal verbouwen en zoiets maken als bij een Beta coupe.

Het makkelijkste voor een Fulvia, Flavia of Flaminia coupe is om de rol direct onder het zijraampje achter te monteren. De rol staat dan verticaal en de gordel rolt horizontaal af. Dat lukt niet bij de dubbelwerkende tenzij je zoals Bob deed het mechanisme wat op een klap triggert verwijderd.

Sluiter BV in Houten (of Nieuwegein) importeert volgens mij nog steeds de enkelwerkende gordels zoals vroeger op de S3 Fulvia coupe werden gemonteerd. Voor achter zijn namelijk nog steeds enkel werkende gordels toegestaan. Ik zal de bestelnummers eens opzoeken.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”