Welke banden?
Welke banden?
Wat zijn goede banden voor onder de Fulvia?
Ik heb een 1.3 Rallye uit 1968 en wil volgend jaar klassieke rallies gaan rijden. Nu ben ik aan het kijken welke banden ik het best kan gebruiken als vervanging voor de Michelins die er nu onder liggen. Comfort is niet belangrijk, grip des te meer!
Iemand tips?
Ik heb een 1.3 Rallye uit 1968 en wil volgend jaar klassieke rallies gaan rijden. Nu ben ik aan het kijken welke banden ik het best kan gebruiken als vervanging voor de Michelins die er nu onder liggen. Comfort is niet belangrijk, grip des te meer!
Iemand tips?
Re: Welke banden?
Ha Lokle
Voor een 1ste serie Fulvia zoals die van jou kan je volgens mij het beste de originele band eronder leggen. Ik heb zelf een 1ste serie en de band die er het best onder past is de Michelin MX 145 / 14
Ben bij de kwik-fit(!) geweest en zij kunnen deze band bestellen voor de lieve som van 120 Euro het stuk. Dan schroeven ze hem er wel voor je onder ...
succes
Bob
Voor een 1ste serie Fulvia zoals die van jou kan je volgens mij het beste de originele band eronder leggen. Ik heb zelf een 1ste serie en de band die er het best onder past is de Michelin MX 145 / 14
Ben bij de kwik-fit(!) geweest en zij kunnen deze band bestellen voor de lieve som van 120 Euro het stuk. Dan schroeven ze hem er wel voor je onder ...
succes
Bob
Re: Welke banden?
Beste banden voor de S1 coupe blijven toch de Michelins. 145x14 MX is nog te koop via het old timer kanaal.
Ik ben juist terug van een 6 daagse trip naar Zuid Franrkijk (Aix en Provence en Grasse) met een 1967 coupe rallye 1.3 met die Michelins. Alles bij elkaar 3000 km en geen meter snelweg gezien. Absoluut perfect weggedrag en dat is meer dan enkel grip.
Je kan beter een lekker driftende auto hebben dan een die het ene moment op rails rijdt en het volgende moment in de bomen hangt.
Ik ben juist terug van een 6 daagse trip naar Zuid Franrkijk (Aix en Provence en Grasse) met een 1967 coupe rallye 1.3 met die Michelins. Alles bij elkaar 3000 km en geen meter snelweg gezien. Absoluut perfect weggedrag en dat is meer dan enkel grip.
Je kan beter een lekker driftende auto hebben dan een die het ene moment op rails rijdt en het volgende moment in de bomen hangt.
Re: Welke banden?
Huib,
Ik ben het met je eens dat enig driftwerk niet erg is (integendeel...), maar vanwege het onderstuur karakter van de Fulvia ben ik toch op zoek naar wat grip.. Ik wil niet zodra de weg een beetje nat is, elke bocht zwaar onderstuurd door komen.
Met de Michelins ben ik tevreden, maar ik krijg overal te horen dat deze niet meer te krijgen zijn (ik ben alleen bij de bandenboeren geweest).
Overigens wil ik velgen voor een 2e serie gaan gebruiken met 165/14 banden. Iets bredere banden om ook weer het ondersturen tegen te gaan.
Ik ben het met je eens dat enig driftwerk niet erg is (integendeel...), maar vanwege het onderstuur karakter van de Fulvia ben ik toch op zoek naar wat grip.. Ik wil niet zodra de weg een beetje nat is, elke bocht zwaar onderstuurd door komen.
Met de Michelins ben ik tevreden, maar ik krijg overal te horen dat deze niet meer te krijgen zijn (ik ben alleen bij de bandenboeren geweest).
Overigens wil ik velgen voor een 2e serie gaan gebruiken met 165/14 banden. Iets bredere banden om ook weer het ondersturen tegen te gaan.
Re: Welke banden?
Inderdaad, bij de bandenboer krijg je te horen dat de michelin's niet meer leverbaar. Ik ben recent bezitter geworden van een compleet gerestaureerde Fulvia Coupé 1.3 Rally S uit 1969. Mijn twee voorbanden zijn aan vervanging toe, maar het enige merk met de maat 155/14 is Firestone.
Iemand enige ervaring met deze banden?
Iemand enige ervaring met deze banden?
Welke banden?
Ik heb zowel twee 1ste series coupe's als een derde serie. De auto's heten Elena, Tina en Jet.
Zie www.viva-lancia.com/huib.
Elena - originele stalen velgen met Michelin 145x14 MX (nieuw en gewoon te koop)
Tina - magnesium velgen met 165x13 Michelin MXT. Zelfde omtrek als 145x14.
Jet - originele alu wielen met 165x14 Fulda M+S banden. Helaas geen Michelins meer
Elena rijdt gewoon het scherpste met de beste wegligging. Tina komt er heel dicht bij. Door de zeer lichte magnesium velgen is het gewicht van de wielen niet hoger.
Op sneeuw, ijs en nat wegdek heeft Elena een betere grip dan Jet met de M+S banden. Smallere banden zijn dan bijna altijd beter.
Tina heb ik juist geheel gestript. Een lichte aanrijdschade heb ik maar aangegrepen om er voor te zorgen dat ze weer 35 jaar mee kan. Anders zou ik zeggen kom met alle drie rijden.
Je wilt graag rubber op de weg, dat snap ik, maar vroeger waren de "voetafdruken" lang en smal (relatief grote velgen met smalle banden). Tegenwoordig kort en breed. De hele auto is daar op ontworpen. Niet van afwijken is mijn advies, maar je de bijbehorende rijtechniek meester maken en dan rijd je echt sneller, fijner en veiliger en met de minste slijtage op lagers, fusees, stuurhuis en stuurkogels. Je kunt ze heerlijk met het gas de hoek om sturen. Als je echt hard wilt rem je met je linker voet terwijl je met je rechtervoet volgas geeft. Achter blokkeert ie dan en breekt uit. Als de neus in de goede richting staat haal je je voet weer van de rem.
Een eerste serie coupe is een lichtvoetige ballerina. Daar moet je geen reus op lemen voeten van willen maken. Dus niet op balonnen gaan rijden, gewoon strak houden die hap. Bovendien, de omtrek van 155x14 en 165x14 is groter. De trekkracht neemt behoorlijk af. In z'n vier is ie dan niet meer vooruit te branden.
Het over/onderstuur wordt hoofdzakelijk bepaald door de gewichtsverdeling en fijn getuned met de stabilisatorstangen. De Fulvia heeft nu eenmaal de motor voor de vooras hangen. Dat lijkt beroerd voor de gewichtsverdeling. Toch wonnen ze alle rallies in die tijd juist onder slechte weersomstandigheden. Bij goed weer wonnen de Porches puur vanwege het vermogen.
Als je aan het stuurkarakter gaat veranderen met oneigenlijke middelen zoals banden, dan maak je de auto zeer gevaarlijk. Immers, als ie een keer slipt doen de banden er niet meer toe. Is het puur de gewichtsverdeling. Het karakter verandert dus zeer abrupt en de auto is niet meer te corrigeren. Er ligt hier in Breda een Fulvia op de sloop. Hardstikke plat. Een wonder dat de bestuurder er levend is uitgekomen. Geslipt en tegen een obstakel geknald. Ding staat op veel te dikke velgen en banden.
Als er echt een zodanig probleem is met het stuurkarakter dat ie ook met de juiste rijtechniek niet fijn rijdt, dan zou ik het volgende eens nakijken:
- de veren. Na zoveel jaren staan de meeste op platte, dooie stukke ijzer. Ome Leen, elders vermeld, maat er voor ca 100 euro weer nieuwe veren van.
- de schokbrekers. Meestal ook versleten. Hoge druk schokbrekers (zoals De Carbon) werken het beste.
- speling op de rubbers van de stabilisatorstangen
- speling op de bovenste fusees. Ik neem aan dat de speling op onderste fusees en stuurkogels er bij de APK al uitgehaald is. De bovenste fusee kogels worden nooit getest bij de APK omdat de veerspanning er altijd op drukt en men niet weet dat je dan anders moet testen.
- de hoogte van de auto (is eigenlijk in combinatie met de veren). De onderste draagarmen voor dienen ong horizontaal te staan of een pietsie positief. Zeker niet negatief.
Zie www.viva-lancia.com/huib.
Elena - originele stalen velgen met Michelin 145x14 MX (nieuw en gewoon te koop)
Tina - magnesium velgen met 165x13 Michelin MXT. Zelfde omtrek als 145x14.
Jet - originele alu wielen met 165x14 Fulda M+S banden. Helaas geen Michelins meer
Elena rijdt gewoon het scherpste met de beste wegligging. Tina komt er heel dicht bij. Door de zeer lichte magnesium velgen is het gewicht van de wielen niet hoger.
Op sneeuw, ijs en nat wegdek heeft Elena een betere grip dan Jet met de M+S banden. Smallere banden zijn dan bijna altijd beter.
Tina heb ik juist geheel gestript. Een lichte aanrijdschade heb ik maar aangegrepen om er voor te zorgen dat ze weer 35 jaar mee kan. Anders zou ik zeggen kom met alle drie rijden.
Je wilt graag rubber op de weg, dat snap ik, maar vroeger waren de "voetafdruken" lang en smal (relatief grote velgen met smalle banden). Tegenwoordig kort en breed. De hele auto is daar op ontworpen. Niet van afwijken is mijn advies, maar je de bijbehorende rijtechniek meester maken en dan rijd je echt sneller, fijner en veiliger en met de minste slijtage op lagers, fusees, stuurhuis en stuurkogels. Je kunt ze heerlijk met het gas de hoek om sturen. Als je echt hard wilt rem je met je linker voet terwijl je met je rechtervoet volgas geeft. Achter blokkeert ie dan en breekt uit. Als de neus in de goede richting staat haal je je voet weer van de rem.
Een eerste serie coupe is een lichtvoetige ballerina. Daar moet je geen reus op lemen voeten van willen maken. Dus niet op balonnen gaan rijden, gewoon strak houden die hap. Bovendien, de omtrek van 155x14 en 165x14 is groter. De trekkracht neemt behoorlijk af. In z'n vier is ie dan niet meer vooruit te branden.
Het over/onderstuur wordt hoofdzakelijk bepaald door de gewichtsverdeling en fijn getuned met de stabilisatorstangen. De Fulvia heeft nu eenmaal de motor voor de vooras hangen. Dat lijkt beroerd voor de gewichtsverdeling. Toch wonnen ze alle rallies in die tijd juist onder slechte weersomstandigheden. Bij goed weer wonnen de Porches puur vanwege het vermogen.
Als je aan het stuurkarakter gaat veranderen met oneigenlijke middelen zoals banden, dan maak je de auto zeer gevaarlijk. Immers, als ie een keer slipt doen de banden er niet meer toe. Is het puur de gewichtsverdeling. Het karakter verandert dus zeer abrupt en de auto is niet meer te corrigeren. Er ligt hier in Breda een Fulvia op de sloop. Hardstikke plat. Een wonder dat de bestuurder er levend is uitgekomen. Geslipt en tegen een obstakel geknald. Ding staat op veel te dikke velgen en banden.
Als er echt een zodanig probleem is met het stuurkarakter dat ie ook met de juiste rijtechniek niet fijn rijdt, dan zou ik het volgende eens nakijken:
- de veren. Na zoveel jaren staan de meeste op platte, dooie stukke ijzer. Ome Leen, elders vermeld, maat er voor ca 100 euro weer nieuwe veren van.
- de schokbrekers. Meestal ook versleten. Hoge druk schokbrekers (zoals De Carbon) werken het beste.
- speling op de rubbers van de stabilisatorstangen
- speling op de bovenste fusees. Ik neem aan dat de speling op onderste fusees en stuurkogels er bij de APK al uitgehaald is. De bovenste fusee kogels worden nooit getest bij de APK omdat de veerspanning er altijd op drukt en men niet weet dat je dan anders moet testen.
- de hoogte van de auto (is eigenlijk in combinatie met de veren). De onderste draagarmen voor dienen ong horizontaal te staan of een pietsie positief. Zeker niet negatief.
Re: Welke banden?
Ok, je hebt me overtuigd, hoewel ik ook van verschillende kanten heb gehoord dat breder beter is. En ik moet toegeven dat ik iets breder er ook mooier uit vind zien. Maar ik weet idd ook dat men bv. op sneeuw op smalle banden rijdt. Dan toch maar origineel houden en de juiste rijstijl aanleren.
Ik ga maar voorzichtig oefenen met links remmen. Mijn linker voet is alleen gewend om de koppeling in een keer in te trappen. Het zal de eerste paar keer wel veel te abrupt gaan...
Overigens is er niks mis met het rijgedrag van mijn Fulvia, maar ik ben op zoek naar de beste onderdelen.
Ook de schokbrekers wil ik preventief vervangen (en dan meteen de auto laten uitlijnen). Op een of andere manier heb ik hiervoor wederom een tegenstrijdig advies voor gekregen. De Koni-classics zouden de beste optie zijn voor het snellere straatgebruik. Jij noemt nu De Carbon. Wat is beter en waarom?
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je advies, Huib!
Ik ga maar voorzichtig oefenen met links remmen. Mijn linker voet is alleen gewend om de koppeling in een keer in te trappen. Het zal de eerste paar keer wel veel te abrupt gaan...
Overigens is er niks mis met het rijgedrag van mijn Fulvia, maar ik ben op zoek naar de beste onderdelen.
Ook de schokbrekers wil ik preventief vervangen (en dan meteen de auto laten uitlijnen). Op een of andere manier heb ik hiervoor wederom een tegenstrijdig advies voor gekregen. De Koni-classics zouden de beste optie zijn voor het snellere straatgebruik. Jij noemt nu De Carbon. Wat is beter en waarom?
Ik wil je in ieder geval bedanken voor je advies, Huib!
Klassieke rallies
Ik zou dat met de linker voet remmen maar laten zitten en aan Sandro Munari en ander fabrieksrijders over laten. Die hadden en heel service team achter zich met vrachtwagens vol banden en andere onderdelen. Da's bij de klassieke rallies voor zover ik ze ken niet de bedoeling.
Wel natuurlijk het gaspedaal (voorzichtig) gebuiken en ideale lijn rijden om optimaal de bocht door te komen.
Degene die wint bij de klassieke rallies is niet degene die het hardst rijdt maar degene die de minste navigatie fouten maakt. Hard rijden staat daar haaks op. Enkele jaren geleden werd de SLS gewonnen door een originele en standaard 1200 Fulvia coupe. De Fulvia, zowel berlina als coupe, in standaard uitvoering zijn best heel goede auto's om die rallies mee te rijden. Ruimte, comfort, wegligging, motorvermogen, allemaal prima. Enige wat je te kort kunt komen is capaciteit van de benzine tank. Die is maar 38 liter. Bij de door Jan Berkhof en Rene Smeets georganiseerde evenementen is het tanken zeer goed ingecalculeerd. Zo'n beetje om de max 200 km wordt je langs een groot tankstation geleid met voldoende tijd om de tanken zonder door racen de tijd weer in te moeten halen. Bij de Tulp kun je in Frankrijk wel eens bij een dorspomp met maar een pomp terecht komen. Als er daar per minuut een auto binnenkomt, gaat het niet goed. En als je een hoog startnummer hebt is de pomp ook nog eens leeg. Er zijn er die een 90 liter tank achterin leggen. Die kan ik niet betalen. Ik heb m'n auto's (en m'n chauffeur) zo gekregen dat ze bij normaal gebruik 1 op 13,5 lopen en bij rallies 1 op 11. Met de toegestane 10 liter extra benzine haal ik het ook.
Racen verhoogt het aantal navigatie fouten en ik zou als navigator in 20 minuten absoluut voor dood langs de weg liggen wegens wagenziekte.
Ik kan me voorstellen dat je in het begin met een rode waas voor de ogen rijdt. Dat heeft iedereen. Had ik ook. Maar probeer zo snel mogelijk de adrenaline onder controle te krijgen en koel calculerend te rijden. Toen ik begon was ik stik jaloers op die mensen die gewoon 80 a 90 reden en die ik iedere 10 minuten voorbij scheurde. Nu rijden we zelf 80 a 90 en worden we op onze beurt steeds voorbij gescheurd door mensen die navigatie fouten maken.
Auto en chauffeur dienen voor een stabiel platform voor de navigator te zorgen. Laat de wagen origineel en standaard. Dan rijdt hij het soepelst en met de minste kans op pech. Het is hardstikke heftig om 's nachts op de parking een motor te wisselen, maar een keer was voor mij voldoende. Ik doe dat geen tweede keer.
Het gebeurt ook meer en meer dat plaatselijke autoriteiten geen vergunning meer geven wegens abnormaal scheuren in de voorgaande jaren. Ik zie het er van komen dat het een keer over en uit zal zijn als er niet strict de hand wordt gehouden aan de doelstelling en dat is met standaard originele auto's met z'n allen een regelmatigheids rally rijden met een gemiddelde snelheid van minder dan 50km/u op de openbare weg zonder verkeersovertredingen en zeker zonder in de dorpen de stokbroden aan tweeen te rijden.
Wel natuurlijk het gaspedaal (voorzichtig) gebuiken en ideale lijn rijden om optimaal de bocht door te komen.
Degene die wint bij de klassieke rallies is niet degene die het hardst rijdt maar degene die de minste navigatie fouten maakt. Hard rijden staat daar haaks op. Enkele jaren geleden werd de SLS gewonnen door een originele en standaard 1200 Fulvia coupe. De Fulvia, zowel berlina als coupe, in standaard uitvoering zijn best heel goede auto's om die rallies mee te rijden. Ruimte, comfort, wegligging, motorvermogen, allemaal prima. Enige wat je te kort kunt komen is capaciteit van de benzine tank. Die is maar 38 liter. Bij de door Jan Berkhof en Rene Smeets georganiseerde evenementen is het tanken zeer goed ingecalculeerd. Zo'n beetje om de max 200 km wordt je langs een groot tankstation geleid met voldoende tijd om de tanken zonder door racen de tijd weer in te moeten halen. Bij de Tulp kun je in Frankrijk wel eens bij een dorspomp met maar een pomp terecht komen. Als er daar per minuut een auto binnenkomt, gaat het niet goed. En als je een hoog startnummer hebt is de pomp ook nog eens leeg. Er zijn er die een 90 liter tank achterin leggen. Die kan ik niet betalen. Ik heb m'n auto's (en m'n chauffeur) zo gekregen dat ze bij normaal gebruik 1 op 13,5 lopen en bij rallies 1 op 11. Met de toegestane 10 liter extra benzine haal ik het ook.
Racen verhoogt het aantal navigatie fouten en ik zou als navigator in 20 minuten absoluut voor dood langs de weg liggen wegens wagenziekte.
Ik kan me voorstellen dat je in het begin met een rode waas voor de ogen rijdt. Dat heeft iedereen. Had ik ook. Maar probeer zo snel mogelijk de adrenaline onder controle te krijgen en koel calculerend te rijden. Toen ik begon was ik stik jaloers op die mensen die gewoon 80 a 90 reden en die ik iedere 10 minuten voorbij scheurde. Nu rijden we zelf 80 a 90 en worden we op onze beurt steeds voorbij gescheurd door mensen die navigatie fouten maken.
Auto en chauffeur dienen voor een stabiel platform voor de navigator te zorgen. Laat de wagen origineel en standaard. Dan rijdt hij het soepelst en met de minste kans op pech. Het is hardstikke heftig om 's nachts op de parking een motor te wisselen, maar een keer was voor mij voldoende. Ik doe dat geen tweede keer.
Het gebeurt ook meer en meer dat plaatselijke autoriteiten geen vergunning meer geven wegens abnormaal scheuren in de voorgaande jaren. Ik zie het er van komen dat het een keer over en uit zal zijn als er niet strict de hand wordt gehouden aan de doelstelling en dat is met standaard originele auto's met z'n allen een regelmatigheids rally rijden met een gemiddelde snelheid van minder dan 50km/u op de openbare weg zonder verkeersovertredingen en zeker zonder in de dorpen de stokbroden aan tweeen te rijden.
Schokbrekers
De Koni's zijn geen slecht schokbrekers. Het zijn vloeistof schokbrekers met een dubbele buis.
De Fulvia's werden origineel uitgerust met enkel buis hoge druk gas schokbrekers volgens het principe van De Carbon. Ze werden gemaakt door De Carbon zelf en door Bilstein, die het patent van De Carbon had gekocht. Tegenwoordig maakt Koni ook hoge druk gas schokbrekers (ik denk dat het originele patent ondertussen 50 jaar oud is), maar daar kun je moeilijk aan komen als je voornaam geen Michael is en je achternaam niet Schumacher.
De hoge druk gas schokbrekers hebben minder massa, reageren sneller en werken progressief. Het voelt alsof ze eerst de schok opvangen en dan breken. Het verhoogt het comfort aanzienlijk en omdat ze sneller reageren heb je ook een betere wegligging. Bij hydraulische schokbrekers moet je kiezen tussen hoog comfort of goede wegligging. Bij hoge druk gas schokbrekers heb je dus beide tegelijk. Dan is er nog een verhaal over de verschillen in dempingskarakteristiek bij de compressie en bij de expansie slag, maar dat zou ik moeten op zoeken.
Ik laat regelmatig een palletje schokbrekers weer maken voor Fulvia bij De Carbon en verkoop die voor 50 euro. De koni's zijn een stuk duurder. Daar tegenover staat dat de Koni's veel langer mee gaan. De De Carbons slijten wat sneller en heel soms gaat er een spontaan kapot. Dat was vroeger al en is nog steeds. Die van Bilstein zijn een heel stuk beter wat betreft levensduur, maar het lukt mij niet om daar aan te komen tegen acceptabele prijs.
De Fulvia's werden origineel uitgerust met enkel buis hoge druk gas schokbrekers volgens het principe van De Carbon. Ze werden gemaakt door De Carbon zelf en door Bilstein, die het patent van De Carbon had gekocht. Tegenwoordig maakt Koni ook hoge druk gas schokbrekers (ik denk dat het originele patent ondertussen 50 jaar oud is), maar daar kun je moeilijk aan komen als je voornaam geen Michael is en je achternaam niet Schumacher.
De hoge druk gas schokbrekers hebben minder massa, reageren sneller en werken progressief. Het voelt alsof ze eerst de schok opvangen en dan breken. Het verhoogt het comfort aanzienlijk en omdat ze sneller reageren heb je ook een betere wegligging. Bij hydraulische schokbrekers moet je kiezen tussen hoog comfort of goede wegligging. Bij hoge druk gas schokbrekers heb je dus beide tegelijk. Dan is er nog een verhaal over de verschillen in dempingskarakteristiek bij de compressie en bij de expansie slag, maar dat zou ik moeten op zoeken.
Ik laat regelmatig een palletje schokbrekers weer maken voor Fulvia bij De Carbon en verkoop die voor 50 euro. De koni's zijn een stuk duurder. Daar tegenover staat dat de Koni's veel langer mee gaan. De De Carbons slijten wat sneller en heel soms gaat er een spontaan kapot. Dat was vroeger al en is nog steeds. Die van Bilstein zijn een heel stuk beter wat betreft levensduur, maar het lukt mij niet om daar aan te komen tegen acceptabele prijs.
Re: Welke banden?
Ik heb rondom Firestone op mijn S1 Fulvia Zagato; niks bijzonders aan te merken, maar ik ga ook niet echt woest ermee om. Als ze op zijn vervang ik ze voor Michelin, maar dat is meer tussen de oren dan omdat er iets aan mijn banden valt aan te merken. Ze ontploffen in ieder geval niet spontaan als recentelijk in de VS gebeurt met dit merk. Vorige klassieker had originele XAS, vervangen voor MX (de XAS was er niet meer, uiteraard); wereld van verschil. Ik denk dan ook dat ouderdom van de band belangrijker is dan type/merk zoalng het maar een A-merk is. MX waren in elk geval uitstekend.
Op mijn moderne auto heb ik Michelin Energy; doe ik nooit meer. Nu wil je uberhaupt geen " Energy" op de flanken van de banden op je klassieker hebben staan, maar dat soort banden is naar mijn gevoel gewoon wat harder (ditzelfde gebeurt met oude banden: worden hard), waardoor hij minder slijt en minder vervormt dus minder verbruik oplevert, maar wel een aanzienlijk langere remweg; is me al 2 keer overkomen dat op vochtige ondergrond de hele zaak blokkeert en vrolijk over het kruispunt zoeft. En met een Renault Clio met 60 pk kan het niet aan sportief rijden liggen.
Op mijn moderne auto heb ik Michelin Energy; doe ik nooit meer. Nu wil je uberhaupt geen " Energy" op de flanken van de banden op je klassieker hebben staan, maar dat soort banden is naar mijn gevoel gewoon wat harder (ditzelfde gebeurt met oude banden: worden hard), waardoor hij minder slijt en minder vervormt dus minder verbruik oplevert, maar wel een aanzienlijk langere remweg; is me al 2 keer overkomen dat op vochtige ondergrond de hele zaak blokkeert en vrolijk over het kruispunt zoeft. En met een Renault Clio met 60 pk kan het niet aan sportief rijden liggen.