Koelproblemen Flamina GTL 3C

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
Emile Koole

Koelproblemen Flamina GTL 3C

Unread post by Emile Koole »

Als mijn Flaminia GTL 3 uit 67 een poosje stationair (10-15 min) draait loop de temperatuur op tot 100 graden en meer. Is dit een bekend probleem, wat is er aan te doen of kan er het beste een electrische fan gemonteerd worden

Groeten Emile Koole
Huib Geurink

Re: Koelproblemen Flamina GTL 3C

Unread post by Huib Geurink »

Als de temp zo hoog oploopt heb je een probleem. Op z'n gunstigst maskeert een electrische fan het probleem, maar waarschijnlijk helpt het niet.
Om een paar mogelijke oorzaken op te noemen:
kapotte waterpomp
kapotte thermostaat
verstopte radiator
lekke koppakking

Als je de radiator van een nieuw element laat voorzien (heb ik intussen bij al m'n auto's gedaan. Was dringend nodig. Behalve bij de Appia. Die radiator was na ruim 40 jaar van binnen en van buiten nog als nieuw.) doe dan meteen de kachelunits ook en vernieuw de slangen. Dan heb je een een keer zoveel mogelijk drap uit het systeem anders begint ie meteen al weer met dichtslibben.

Een Flaminia die in orde is loopt niet warm. In Italie niet en in Nederland zeker niet.
Bert Ewalds

Unread post by Bert Ewalds »

Let op:
er zitten twee koelwaterthermostaten op de flaminia (zoals bij de meeste lancia's uit de 50 er en 60 er jaren)

Eentje zit in de uitgaande zijd van je waterpomp, de eigenlijk koelwaterthermostaat

De ander zit in de radiateur en bedient de jaloezien die er voor zitten
Als die jalouzien niet opengaan als je motor warmer wordt dan heb je gegarandeerd koelproblemen.

Qua capaciteit is een goed koelsysteem zonder meer toereikend zonder toeters of bellen
Momenteel heb ik eerder het omgekeerde probleem, mijn nieuwe van de winter gemonteerde thermostaat opent kennelijk bij 65 graden en ik krijg het kreng tijdens het rijden bij de huidige temperaturen, nauwelijks uit het onderste rode gebied
Ook vorig jaar bij 30 graden in Italie geen enkel problem met koeling.

Bert
Emile Koole

De jaloezien zijn bij mijn auto niet aanwezig, deze zijn niet noodzakelijk toch, alleen duurt het wat langer voor hij warm is.
De koppakking is ook goed (de motor is net gereviseerd door Vincenzo).
Misschien moet ik het systeem eens spoelen, ik heb er heel goede ervaringen mee met mijn Triumph Vitesse (6 in lijn).
Waar zit de normale termostaat? en is het misschien met koude motor (zonder thermostaat?) te zien met de dop van de radiator of de pomp nog goed werk levert?

Met vr. gr.

Emile Koole
Emile Koole

Sorry, de plaats van de thermostaat was al bekend.
Huib Geurink

De functie van de jaloezieen heb ik ook nooit begrepen. Immers, zolang de water thermostaat nog dicht is stroomt er geen water door de radiator. Hooguit dempen ze de fluctuatie in temperatuur tgv het open en dicht gaan van de thermostaat.

Spoelen heeft geen zin als er teveel verstopt kanaaltjes zijn. Reinigingsmiddelen komen dan niet op de plek waar ze hun werk moeten doen. In de jaren 60 gebruikte men nog kraanwater met antivries. In de loop van de tijd is er dus heel wat kalk ingegaan. Gezien een nieuw koelblok ca 100 euro kost bij radiateuren fabriek de Oranjeboom in Breda sukkel ik daar nooit lang mee. Trouwens, als ze hem open gemaakt hebben en de radiateur blijkt met doorprikken en hun reinigingsmethoden nog te redden, zetten ze er geen nieuw blok in en kost het iets van 30 euro.

Het kan ook zijn dat de zender van de temperatuurmeter kapot is.

Als je motor pas gereviseerd is kun je een vastloper hebben gehad.

De Wahler thermostaten zoals op de Fulvia's zitten passen ook in de Flaminia. Als die kapot gaan blijven ze meestal open en heb je eerder een te koude motor (pas op voor vastlopers). Ik kom nog wel eens originele thermostaten tegen van een ander type, die dichtblijven als ze kaduuk gaan.

Bij mijn Fulvia's gebruik ik ook de Wahler 3029.83 thermostaat. Deze thermostaat past daar precies in de slang en kost iets van 12 euro. Ik heb op het moment geen Flaminia en kan niet nagaan of die ook op de Flaminia past. Ik zet die thermostaat vast met een tie wrap rond de slang en als de slang warm is doe ik er nog een tweede tie wrap om om lek stromen te voorkomen.

Bij de ca 15 Fulvia's, Flavia's, Flaminia en Appia die ik de laatste jaren heb gekocht was er behalve de Appia geen een bij waar de thermostaat en de radiator goed waren.
Huib Geurink

Vastloper

Een vastloper wil zeggen dat de zuiger even klem komt in de cilinder. Daarbij worden zowel de cilinderwand als de zuiger beschadigd. Afhankelijk van de schade kun je een tijdje extra wrijving krijgen wat de temperatuur van het koelwater verhoogt.
Door het gebruik van materialen met verschillende uitzettingscoefficienten (aluminium / staal / gietijzer) is het belangrijk om de motor op de juiste temperatuur te hebben voordat je 'm flink gaat belasten.
Het koelsysteem dient in z'n geheel goed in orde te zijn. Een goede thermostaat dient er voor te zorgen dat de bedrijfstemperatuur snel bereikt wordt. Een goede waterpomp, schone slangen en schone kanalen dienen ervoor te zorgen dat met goede doorstroming ook snel een thermisch equilibrium wordt bereikt.
Ook is een goed mengsel van belang. Zelfs al is de watertemperatuur goed dan kan toch de verbrandingsruimte te koud zijn door een te rijk mengsel door bijv kapotte carburateurs / injectie of een choke die blijft hangen. De overtolige benzine bij een te rijk mengsel koelt de verbrandingskamers sterk af.

Bij oude motoren wordt de kans op vastlopers wat minder omdat er meer speling ontstaat tussen zuiger en cilinderwand.
Voor zuigers en lagers e.d. wordt er een tolerantiegebied opgegeven. Soms hoor ik wel eens dat men bij motorrevisie het allemaal extra goed wil doen en probeert op de minimum tolerantie terecht te komen. Dat is prima voor de lagers, maar voor de cilinders zou ik dat juist niet doen om reden van vastlopers. Liever iets aan de ruime kant.

In de jaren zestig hadden Flavia's, Flaminia's en Fulvia's best wel last van vastlopers bij onjuist gebruik.

Het advies is:
Zorgen dat alles altijd perfect in orde is.
Na het starten even laten draaien (zomers 1 minuut, s winters 3 minuten).
Voorzichtig opwarmen.
Zelfs al is de watertemp op de juiste waarde dan nog 2 minuten doorgaan met voorzichtig opwarmen. De olie temp. ijlt na op de watertemp.
Als ie op temp is niet te langzaam (te weinig toeren).

Bij een te warme motor wordt ook de olie warmer, dus dunner. De oliedruk neemt sterk af.

Het is best wel de moeite waard om te zorgen dat het koelsysteem perfect in orde is. Het kost niet veel en bespaart een hoop troubles.

Lancia motoren leveren in het algemeen meer pk's per liter motorinhoud dan andere motoren. Extra reden om ervoor te zorgen dat alles gewoon goed is.
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”