1 jaar Beta-rijden

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
bob zwaenepoel

1 jaar Beta-rijden

Unread post by bob zwaenepoel »

Ca 1 jaar geleden werd de Beta Coupé 1400 goedgekeurd door de Autokeuring en mocht de baan op.
Nu, 1 jaar later maak ik even de balans op van een jaar Beta-rijden.
De Beta werd ondertussen verfraaid met een leuk kofferdeksel. Ze is voorzien van een stalen, openschuivend dakje, dat semi-cabrio rijden mogelijk maakt.
2 Ferme koplampen geven het geheel een sportieve look.
De Beta werd dagelijks gereden, droog of bij regenweer. 's Nachts slaapt ze in de garage.
Bij regenweer wordt ze afgezeemd zodat zij droog gestald wordt.
Op 1 jaar tijd werden ongeveer 15.OOO km. afgelegd. Uitstappen naar de Ardennen en de Belgische kust verliepen probleemloos.
Starten doet zij van de eerste tik.
Als gemiddelde snelheid op de autoweg hou ik het bij 110 km/h.
Uitzonderlijk jaag ik ze tot 130 km/h. Dit doet ze zonder problemen. Ik voel dat ik nog heel wat reserves heb. Bij ruw optrekken wordt de acceleratie-klep geopend en gaat ze er als een speer van door.
Dit doe ik niet veel, maar soms kan ik het niet laten. Het gebrom klinkt zalig.
Benzine-verbruik is aanvaardbaar.
Het raammechanisme van de bestuurderzijde heeft het begeven. Een vervangstuk ligt klaar en wordt weldra ingebouwd.
Regelmatig dien ik wat extra olie bij te vullen. Ongeveer om de 1000 km.
Het rijden met de Beta bevalt me zeer. Parkeren zonder bekrachtiging is een heuse karwei - parkeerplaatsjes dienen uitgezocht te worden.
De kofferruimte is meer dan voldoende. Door het gewicht van het bagage-rekje blijft ze nu niet meer open staan.
De enige ergernis die ik heb is het trouwe olie-druppeltje dat ik elke morgen op de vloer dien op te kuisen. Staat de wagen op de oprit, moet ik er een stuk karton onder leggen.
Wat zeer leuk is zijn de commentaren van collega-automobilisten bvb. aan het tankstation.
Een opgestoken duim en mijn dag kan niet meer stuk.
Hoe lang ik nog blijf rijden met de Beta weet ik niet. Binnenkort is de Prisma klaar en wordt de Beta grondig nagekeken. Hopelijk terug klaar voor weer een leuke periode.
Beta rijden: het is eens iets anders ......
Bart Verbeek

Re: 1 jaar Beta-rijden

Unread post by Bart Verbeek »

Hey Bob

De beta coupé was ook mijn eerste lancia-liefje. Een 1300cc. Ik wist trouwens niet dat er 1400cc-s gemaakt werden?

Succes met de Prisma, maar hopelijk mag de Beta nog dikwijls van stal!

gr

Bart
bob zwaenepoel

Re: 1 jaar Beta-rijden

Unread post by bob zwaenepoel »

Bart,

De "1300" van de 2. Serie FL 2 beschikte over een 1366 cc. motor tegenover 1301 cc van de eerste serie's.
Aantal stuks: 3140
Gebouwd van '81 tot '84 : dan was het schluss.
De meeste bronnen houden het bij een 1300 benaming; anderen spreken van een 1400.
Ik hou het bij het laatste: ... maakt meer indruk.
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”