Gevraagd Volumex

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
Dedra

Gevraagd Volumex

Unread post by Dedra »

Wie kan mij helpen aan de Volumex of informatie. Is voor een Scorpion uit 1977.
Is dit aan te raden of bijn onmogelijk.
pascal

Re: Gevraagd Volumex

Unread post by pascal »

En ben je hier al verder mee? Ik ben met het zelfde bezig. Er lijken er meerdere te zijn (op wereld schaal), De franse importeur uit de MC tijd, heeft blijkbaar in eigen beheer nieuwe MC's van VX blokken voorzien! Echter nog nooit data van gevonden (mijn frans is dan ook niet zo best...).

Is het goed mogelijk? Ja! Het meest opvallende probleem is echter de carburateur van de VX. Deze past niet in de motor ruimte (zou zo ergens midden in de achter ruit eindigen. Opzich geen probleem, want deze carb is zo ongeveer het meest ongewenste onderdeel aan de VX (veel te klein).

Je moet dus het inlaat spruitsuk en carburateur veranderen. Een goede carburateur is een Weber DCOE 40/32 (of 45/36). Het inlaat spuitstuk? Tja, bij mij is dat zelf bouw geworden! Mijn inlaatspruitstuk buigt vanaf de VX pomp iets naar beneden en gaat dat haaks links de bocht om. De carburateur ligt dus links naast de VX pomp. Dan heb je ruimte zat... Wel even werk!

Verder is mijn VX blok een fusie van een origineel MC blok + HPE VX blok.

De bak is van de MC, maar de eindoverbrenging van de VX. Het onderblok, oliepomp, water pomp en carten pan: MC. Krukas, vliegwiel en koppeling, zuigers en lagers, kop en kleppen: VX. Inlaat nokkenas: MC. Uitlaat nokken as en ontsteking: VX. Uitlaat (ook al weer zo een beperking voor de VX): Omicron RVS twin pipe.

VX pomp voorzien van overdrive pulley (18% hogere overbrengingsverhouding).

Omdat een origineel VX blok struurbekrachting heeft, waar de aandrijf riem van de VX ook overheen loopt (en deze vervalt natuurlijk bij een MC), moet ook de VX riem spanner veranderd worden!

Als laatste is de motor voorzien van water injectie (jawel!!!). Reden: het verminderd / voorkomt het eventuele kloppen van de motor (is in deze configuratie behoorlijk opgevoerd...). Bovendien werk het als een intercooler. Iets waarover een VX niet zomaar kan beschikken. Het terugkoelen van het gecomprimeerde mengsel verhoogt het rendement van de VX behoorlijk. In dit (zeldzame) geval levert het dus ook nog fors extra vermogen op!

Nadeel: je kunt ongeveer 15 minuten planken, en dan is het weer (...) naar de pomp. Voor een paar litertjes water dan wel te verstaan.

En voor dat je het je afvraagd: remmen (tarox schijven + blokken, verder heb ik daar niks aan gedaan. Ik heb tenslotte een MC 2e serie Cpe), onderstel (lagere veren, vernieuwde schokbrekers, alle rubber ophangings blokken vervangen voor PU en camber verstelling), koeling (nieuw blok geplaatst met 30% dichtere filamenten pakking) en banden (195/60/14VR) wat aangepast op het 'hogere vermogen'.

Uiterlijk is geheel origineel. Het moet tenslotte toch wel een MC blijven?

Mens moet een hobby hebben niet waar?
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”