Ombouw van automaat naar handschakeling

Discussie en vraagbaak over Beta berlina, Beta coupe, Beta HPE, Beta Trevi, Beta spider, Beta Monte Carlo en de Gamma
Gamma WW Registry
Marco

Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by Marco »

Hallo Betisti,

Als Fulvia-piloot heb ik mezelf voor het komende jaar een Beta Coupe 2.0 1981 aangeschaft om tijdens de opbouw van mijn replica Fanalone toch nog wat Lanciaplezier tijdens het autorijden te beleven.
Heb daartoe een automaat op de kop getikt, waar ik eigenlijk een handbak in wil hangen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee en zoja, wat kom ik allemaal tegen?

Graag jullie ervaringen, opmerkingen en goede tips. Alvast bedankt!

Marco van Engen
Marco

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by Marco »

Leven jullie nog?
Mathias

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by Mathias »

Ik denk niet dat er al zoveel mensen dit gedaan hebben, wat je nodig hebt is je versnellingsbak, schakelstangen (of kabels ik weet het niet juist) en je 'console' Probeer foto's te trekken van de vitale onderdelen van beide wagens zodat je eerst kan zien wat eventueel moet aangepast worden.
ramon lammersen

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by ramon lammersen »

Heb 2 exemplaren om samen te bouwen, 1.3 handbak en 2.0 automaat. Heb de 2.0 automaat ingebouw in de 1.3. Ook de kabelboom maar omgezet, wat denodige problemen geeft op dit moment. Ben te lang met dit project bezig en heb niet meer het zicht op de originele bekabeling. Voor de ombouw is het schakelgedeelte nog het makkelijkst. Console, gaffels e.d is makkeijk te vervangen. Denk wel ook aan de pedalen, daar je ook koppeling e.d. moet aansluiten. Vooral voor de badrading wordt het een stuk eenvoudiger als je ombouw. De extra zekeringkast links voor is bij een handbak niet aanwezig. Ook de startblokkering bij het niet in vrij of park staan vervalt. Kortom, als je meer wilt weten, kun je ook altijd even bellen. Ik ben wel benieuwd naar hoe de bedrading bij je automaat loopt, kan ik wellicht nog wat van opsteken. De mijne is uit '79, hopenlijk niet te veel anders dan de '81er. bel me anders even voor meer info. Ramon Lammersen tel: 06 28187464 | Doetinchem
ramon lammersen

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by ramon lammersen »

ben je al wat opgeschoten met je ombouwen? Vergis je niet in de bedrading, die ook het stationair toerental regeld. Mechanisch is het allemaal niet zo ingewikkeld, hiervoor zijn ook onderdelen genoeg te vinden. Als je wilt kun je dan even berichten over de automaat,? Ik zit nog steeds met enkele bedradingsvragen die ook niet in het haynes handboek zijn op te lossen. o.a. de bedrading van 16 ipv 11 zekeringen, incl. de bedrading van de automaat. Voordat je dit eruti trekt zou ik graag wat foto's komen maken.

Ramon lammersen | 06 28187464
Rudy thema turbo LX

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by Rudy thema turbo LX »

tjonge, Ik heb het pas net andersom gedaan met een lancia thema ! Het is op zich niet zoon werk.
Marco

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by Marco »

Ramon,

Sorry voor de late reactie. Het probleem is momenteel "TIJD". Daarnaast is het zo dat de vorige eigenaar zo'n beetje alles wat bedrading heet heeft omgebouwd, losgegooid, dubbel gemonteerd en ga zo maar door.
Een zooitje dus. Foto's maken is geen probleen, ben alleen bang dat je van de regen in de drup raakt. Toch ben je van harte welkom in Amersfoort, 06 2256 2528.
Heb een HPE handgeschakeld zonder kenteken. Binnenkort gaat die bak eruit en gaan wij proberen deze in de coupe te plaatsen............

Wish me luck!!!!!
Groeten,
Marco
Andresbeta
Posts: 3
Joined: 14 Jul 2013, 11:06

Re: Ombouw van automaat naar handschakeling

Unread post by Andresbeta »

Waar zit die startblokkering voor het niet starten in de D etc?
Post Reply

Return to “NL80 Beta, Gamma, Monte Carlo”