Help! Kapotte lagers?

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Sjoerd

Help! Kapotte lagers?

Unread post by Sjoerd »

Schijnbaar heeft m'n Delta kapotte lagers! Ik weet het niet zeker omdat het me niet bekend is.

Het volgende is het geval: bij het wegrijden in z'n 1, of bij lage toeren in z'n 2/3 hoor ik een vreemde 'rammel' die vanuit de kofferruimte lijkt te komen.

Een collega had het ook al gehoord en vermoedt dus dat het kapotte lagers kunnen zijn.

Maar hoe hier nu mee om te gaan (als het dit defect al is!)?
Kan ik ermee doorrijden totdat ik van de week ermee naar de garage kan? Want zo rijdt het niet fijn en heb dit jaar nog twee weken werk.
Wat gaat zo'n geintje kosten?
Is het aan/af te raden om gebruikte onderdelen te her-/gebruiken?

Graag hoor ik van jullie.

Bedankt,
Sjoerd
delta turbo

Re: Help! Kapotte lagers?

Unread post by delta turbo »

die lagers kosten tussen de 20 en 30 euro achter voor zijn ze heel wat duurder ja als je er mee door rijd het wordt steeds erger dus laat het maar gauw maken en even kijken als er speeling op het wiel zit dan weet je zeker dat het de wiel lager is laat het voor de zekerheid maar even na kijken groetjes
rob hubert

Re: Help! Kapotte lagers?

Unread post by rob hubert »

Ik denk dat hier iets anders bedoeld word. Namelijk een motorische ratel en dus de lagers van de krukas.
Ik heb zelf een Delta Integrale 8V waar zich dit probleem ook voordeed bij 107.000km. Blijkt een bekend euvel te zijn bij de 2liter turbo blokken. Doorrijden levert grote schade op, als het al niet te laat is. Het zijn namelijk de big-end lagers die als eerste kapot gaan en daardoor lopen krukas en drijfstang schade op. Ik heb destijds voor een gehele rivisie gekozen omdat ik toch alles uit elkaar had. Kostte mij toen (5,5 jaar geleden) zo'n 9000 gulden. Ik weet dat het repareren van de krukas alleen al 500 gulden kostte. De lagers zijn het geld niet, meen zo'n 200 gulden destijds.
Ik hoop dat je zelf een beetje handig bent. Alles laten maken is natuurlijk nog meer werk en dus geld. Ik heb toen alles zelf gedemonteerd en daarna weer gemonteerd. Scheelt een hoop.

Succes,

Rob
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”