Aanschaf Lancia Delta HPE

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Peter Kuijpers

Aanschaf Lancia Delta HPE

Unread post by Peter Kuijpers »

Beste lezers,

Ik ben van plan binnenkort een Lancia Delta HPE te kopen.

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met ervargin met deze auto's.
Zijn ze bijvoorbeeld erg storingsgevoeling? Zijn er grote verschillen tussen de modellen ?

IK ben zelf opzoek naar een 1.8 van ongeveer 1998. Hoeveel Euro mag een auto met
ongeveer 100.000 km ongeveer kosten ?

Ik ben intussen wezen kijken bij Milano in Dordrecht. Heeft iemand ervaring met deze zaak ?

Ik hoop graag meer info te weten te komen.

Bedankt alvast!!

Peter Kuijpers
Arjan

Re: Aanschaf Lancia Delta HPE

Unread post by Arjan »

Hoi Peter,

Een Delta 1.8 is een erg leuke auto waarvan je veel plezier zult hebben. Mits goed onderhouden zijn deze auto's niet storingsgevoeliger dan vergelijkbare middenklassers. Hoogstens is het onderhoud wat duurder, vooral bij de 1.8, waaraan jij zit te denken.

Ervaringen en meningen over Milano en de Delta zijn te vinden op dit forum.
In het algemeen kan gezegd worden dat Milano zeker te overwegen is. De auto's die er staan zijn bijna allemaal ex-leasebakken voor zover ik weet en dat betekent dat ze altijd voldoende onderhouden zijn, maar vaak hun laatste grote beurt niet gehad hebben. Je moet dan ook zeker 1000 euro achter de hand houden als je bij Milano een auto koopt en dus meteen je auto een grote beurt laten geven en 'alles' laten vervangen.
Bij Milano staan goede en slechte auto's. Je moet gewoon de goede er tussen uit pikken. Slechte auto's zijn door de vorige berijder verwaarloosd en vaak niet goed warm gereden voordat er mee gescheurd is.
Er zijn diverse manieren hoe je dit kunt ontdekken: de staat van het interieur, zitten er krasjes/deuken op de lak, zijn er rammels etc. Maak dus i.i.g. een proefrit en laat de auto, zoals je op milano.nl kunt lezen, een ANWB-keuring doorstaan. Tip: neem ook iemand mee die verstand van autotechniek heeft en controleer de niveau's van de vloeistoffen.
Een goede Delta 1.8 uit 98 zal bij de dealer rond de 9000 euro kosten schat ik.
Er staan ook altijd wel een paar Delta's op marktplaats.nl, autotrack.nl, autotelegraaf.nl of op lancia.nl.
Bovendien hebben veel Lancia-dealers tegenwoordig een eigen internetsite.
Veel succes met de keuze,
Groet,
Arjan
Forzamies

Unread post by Forzamies »

Check ff de GTItuning&design daar staat nu een stuk over de Nuova Lancia Delta (nummer 9 sept)

Greetz Michel HPE
Peter Kuijpers

Heej mensen!!

Tnx voor jullie reactie heej!!

Poehhhh heeej 9000 euro... ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat ze nog zo duur waren!!
(maarjaah je hebt ook wel een car uit '98!!)

Ik heb het stukje in de GTI tuning en design inderdaad gelezen... ik heb het stukje echt verslonden!! ;-)
Toch wilde ik het hier ook vragen omdat ik graag ook reacties van mensen hoor die bijv. zelf een Nuova Delta hebben.

Over Milano : inderdaad...er stonden er 9...prijzen allemaal tussen de 5 en de 7 duizend. De staat van die bakken was niet al te best hoor....Er stond wel een 1.8 waarvan hij van binnen (want daar ga je dan in eerste instantie maar op af) er wel goed uitzag. Het viel mij op dat vooral die alcantara bekleding vaak van nogal versleten was. Die 1.8 had de standaard bekleding....zag er strak uit. Verderz ook geen lelijke plekken binnen.

Aan de buitenkant was het een ander verhaal... ik denk dat hij in een parkeergarage ofzow de zijkant nogal had geraakt. Bij een spuitertje heb je dat denk ik wel voor een 500 guldens weer helemaal strak.

Het is wel zo dat de website van milano geen goed beeld geeft van de !echte! staat van de Delta's daar hoor!

Maar de technische staat van die auto's blijft enigzins een gok. Een ANWB of DEKRA keuring zal ik dan ook zeker niet over slaan. Ik ga gewoon nog ff rustig 'n beetje sparen.

In mijn kennissenkring zit ook een fiat dealer. Mogelijk kunnen zij mij ook helpen zoeken naar de juiste Delta. (ik houd natuurlijk ook dagelijks autototaal.nl bij ;-) )

Nogmaals bedankt voor jullie reactie...

Enuhhh als 1 van de forum bezoekers nog een mooie delta hebben (ook 1.6 is het overwegen waard) dan houd ik mij opzich wel aanbevolen. Aankoop zal alleen niet binnen 2 maanden geschieden.

Groet,

Peter Kuijpers
andre (1.6 hpe)

Unread post by andre (1.6 hpe) »

verkijk je niet op de spuitkosten dat zou best nog wel even duurder kunnen uitvallen
mijn auto is ook wat beschadigd maar ja de prijs is dan vaak ook even lager
hij bevalt me tot nu toe trouwens prima
Mike

Unread post by Mike »

in maart 2000 kocht ik een delta 1.8 van juni 98 met 16.830 km. op de teller incl. nat. autopas. echt als nieuw en helemaal turbo uitgevoerd! staat nu 73.000 km op de de teller en heb intussen de nokkenassteller, distr. riem, var. inlaatspruitstuk moeten vervangen. bij 63.000 liep de distr. riem eraf terwijl deze bij 45.000 km. vervangen was. totaal extra kosten excl. dure beurtjes tussendoor bij de off. dealer: euro 3.400. door een fabr. fout in de spanrol was de distr. riem eraf gelopen en mijn rechtsbijstandverz. is er nog mee bezig........... het is een prachtauto en het rijdt echt werelds (recaro's icm vvt motor). maar als ik dit van te voren allemaal geweten had was ik er nooit aan begonnen. o ja, binnen de 3 jr. lakgarantie was de hele turbo spoilerset wit uitgeslagen (binnen gar. termijn) en dit is na een heleboel gezeik door de dealer vergoed (DUS NIET DOOR FIAT NL !!!) bij gar. kwesties moet je bij fiat nl op de 48e verdieping zijn (lift defect). ben je daar eenmaal toch aangekomen dan merk je dat de hele afd. sabatical heeft.... hierna nooit geen italiaan meer voor ondergetekende terwijl dit de mooiste auto is die ik ooit gereden heb.
hopelijk heb jij meer geluk of een vette spaarrekening achter de hand!
groetjes,
Mike
Peter Kuijpers

Dit zijn de minder goede verhalen.....

Kans op dergelijke rommel is dan denk ik ook wel een stukje groter in vergelijking met bijv. jappen.
(of misschien wel elke andere niet-italiaan ??)

Toch lijkt het mij te radicaal om te zeggen dat je geen italiaan meer zou kunnen nemen, de moderne modellen (punto's, lybra's, 156's) zijn toch zeer de moeite waard en stukken minder onderhoudsgevoelig
dan de auto waar we het in dit forum over hebben.

Ik kan het mij natuurlijk wel goed voorstellen dat je na zoveel gezeur een dergelijke keuze zou maken.

Bedankt voor je reactie!
Bas(Delta HPE)

Unread post by Bas(Delta HPE) »

Ja, ik kan alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben!
Ik heb een 1.6 16V van eind '98 en enkel het relais van de airco heef het begeven. Dit viel gewoon onder de garantie die ik van mijn dealer kreeg bij aanschaf. Moet ik wel zeggen dat ik uit een Volvo 480 turbo ben gestapt en het jammer vind dat deze auto toch wat tekort aan motorvermogen heeft.

110 PK met 1105 KG is nou niet echt ontzettend snel... Als je wilt inhalen bij 110 km/h naar z'n 3 zetten in plaats van 4 en gas erop, dan gaat het prima!

Ik heb nog geen echte problemen gehad en hoop dat dat zo blijft!

Succes in ieder geval!
Mike

Unread post by Mike »

dat ik wat probleempjes zou krijgen had ik al ingecalculeerd. maar niet op deze schaal. als ik s' ochtends naar m' n auto loop om naar mijn werk te gaan en ik zie die agressieve voorkant dan moet ik na 2,5 jaar met enige trots toch bekennen dat het uiterlijk echt perfect is. alles klopt gewoon behalve de uitlaat maar dat is eenvoudig te verhelpen. in de gti-tuning&design nr.9 staat precies dezelfde gele hpe hf als die van mij alleen heeft deze 16 inch integrale velgen en die van mijn 15 inch (ivm 1.8 vvt motor). klein detail: in mijn hf embleem zit nog een klein rood olifantje verwerkt. nu we toch bezig zijn:
* uitlaatsierstuk (ovaal)
* bose soundsystem (6 boxen af fabriek)
* klasse 3 alarm
* vdo dayton ms4200 radio met geïntegreerd navigatiesysteem
* compleet turbo pakket (interieur: recaro's, leer met grijs alcantara, voltmeter, olietemp. meter, ecc enz. rondom: alle turbospoilers die op de hf zitten incl. luchtinlaten onder de koplampen)
ik ben bang dat ik ondanks alle onkosten er toch geen afstand van kan doen....
groetjes,
mike

p.s. weet jij misschien wanneer die italia happening in houten (bij utrecht) weer plaatsvindt?
Peter Kuijpers

Dat begrijp ik zeg met zo'n auto!!!! damn!!! Ik wil dolgraag wat foto's zien..
Je maakt mij zeeer enthousiast!
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”