Waterspray op intercooler

Discussie en vraagbaak over Delta, Delta Integrale en Prisma
Squadracorse

Waterspray op intercooler

Unread post by Squadracorse »

Hallo,

Vaak lees ik dat er op de intercooler een waterspray wordt gespoten om de inlaatlucht koeler te houden. Nu heb ik eigenlijk twee vragen. De eerste: Wat voor een sproeikopje gebruik je eigenlijk? Want je moet er toch voor zorgen dat de intercooler op het gehele oppervlakte voorzien wordt van water.

Tweede: Wat voor een waterpompje gebruiken jullie en op welke manier? Ik heb zelf inmiddels al een drietal ruitesproeier reservoirs met pompje naar z'n grootje geholpen omdat de pompmotortjes het na 5 minuten begeven. (Ook belangrijk ivm de gebruikte sproeikop, ivm hoeveelheid water in je reservoir maar ook belangrijk ivm de druk die het pompje kan leveren??)

Ik hoop dat jullie mij met deze problemen kunnen helpen. Het type auto maakt volgens mij niet uit, ik heb deze dingen er niet op zitten dus zoek ik naar een goede oplossing.

Groeten,

Jan-Cor
Tel: 06-54 235 106
Sjoerd

Re: Waterspray op intercooler

Unread post by Sjoerd »

Hier staat ook een discussie over op http://forums.delphiforums.com/LanciaSport/start.

Lancis gebruikt hier zelf twee in serie geschakelde pompjes van de koplampspoeiers van een thema. Als nozzle worden er gewoon ruitensproeier kopjes gebruikt.

Een goed artikel hierover vind je ook op http:// www.autospeed.com en dan even zoeken naar intelligent waterspray 4 of 5 delen.

Ik heb zelf zo'n nozzltje en stukje electronica besteld. Heb het daarna uit elkaar gehaald en we zijn nu bezig om hem compacter te maken.

Tot nu toe is de enige pomp die echt goed is de koplampsproeir van een sierra of scorpio. Dit zijn gote stevige pompen die vloestofgekoeld zijn en dus niet zomaar doorbranden. Een ander mogelijkheid is om eens bij een caravan/boten bouwer te gaan kijken Hier zijn vaak groter degellijke pompen te vinden.

Het nozzltje van autospeed wordt normaal in een planten kas gebruikt. Hoe fijner de mist hoe sneller de verdamping. Een goed alternatief heb ik onlangs gehoord zijn de nozzltjes zoals gebruikt in terrariums voor de verneveling. AL raken deze door gebruik van niet gedemineraliseerd water weer snel verstopt.

Duur en super mooi zijn de pompjes van www.aguamist.com. Deze zijn echter bedoelt voor water injectie en dat is allleen aan te raden in speciale gevallen. De alu kop kan hier niet zo goed tegen !

Sjoerd
Daantje

Re: Waterspray op intercooler

Unread post by Daantje »

Waarom niet een paar 12 Volts ventilatoren voor de intercooler zetten die je van binnenuit aan en uit kunt zetten?

Bij sommige intercoolers gebruiken ze dit al standaard.
Minder storingsgevoelig lijkt me en veel minder componenten. (Misschien niet de koeling die je graag met warmer weer zou willen, dat klopt)
Ben nu zelf bezig iets te bouwen met 4 verntilatoren uit computervoedingen.

Maar als jullie een goeie oplossing vinden met die sproeiers, da's ook niet verkeerd natuurlijk!

Grtz,

Daantje
HPE HF Turbo
Post Reply

Return to “NL70 Delta, Integrale, Prisma”