thema td voor dagelijks gebruik?

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Frank

thema td voor dagelijks gebruik?

Unread post by Frank »

Momenteel rijd ik een mooie 156 SW 1.9 jtd uit 2001 waar ik dagelijks zo'n 200km mee rijd. Echter, nu zie ik opeens een all time favourite van mij te koop staan: een Thema SW en dan nog in dieselversie ook. En nu begint het toch te kriebelen. Echter, ik ben op zoek gegaan naar wat specs (verbruik, prestaties, wegenbelasting, verzekering etc.) maar kan eigenlijk niets vinden. Is deze auto officieel niet in NL geleverd geweest?
In hoeverre kan deze auto zich nog meten met de 156 wat betreft comfort, rij-eigenschappen, betrouwbaarheid et cetera? Eerste twee kan ik natuurlijk zelf uitzoeken met een proefrit, laatstgenoemde eigenschap echter niet. Zou de auto een dagelijkse 200km aan kunnen?
M.J. Evers

Re: thema td voor dagelijks gebruik?

Unread post by M.J. Evers »

Een Thema moet gewoon goed onderhouden zijn anders loop je erop leeg. Het blijft een oudere auto, dus je moet rekenen op hogere onderhoudskosten dan bij een nieuwe auto. Gemiddeld geef ik zo'n 1000 euro per jaar uit aan onderhoud etc.
De auto kan prima 200 km per dag aan. Het is wel verstandig je te realiseren dat er wel eens iets kapot kan gaan. Persoonlijk vind ik de Thema zeer betrouwbaar en heb ik eigenlijk nooit met pech gestaan die niet verholpen kon worden.
Giancarlo

Unread post by Giancarlo »

Thema turbo diesel: onverwoestbaar!
Ronald

Unread post by Ronald »

Ik heb zelf een SW benzine turbo en hoewel hij nu met kromme kleppen staat (na 2 jaar en 30dkm met een riem...) is het een heerlijke auto. Natuurlijk is het een oude auto en dus gaat er wel eens wat kapot. Zo is een slang van de olie koeler eens gesprongen en ook een koelwaterslang... Maar goed, dat kan bij iedere auto gebeuren. Ik zou eens gaan kijken naar die SW en hem eens goed onder de loep nemen. 200km per dag moet normaal geen probleem zijn maar dat is afhankelijk van de staat van onderhoud. Zo te zien is het een mooi ding en zeker in die aparte kleur!

Hou ons op de hoogte!
DonPedro

Unread post by DonPedro »

De Thema TD moet nog wel wat opbrengen als het die van MP is.
Wel vrij weinig klm voor een diesel. Moet je dus op gaan rijden, want zoiets schrijf je dus in 1 dag af-:)
Frank

Unread post by Frank »

Nou, in ieder geval is mijn interesse weer gewekt door die op MP. Maar zo veel worden er ook niet aangeboden dus als ik er een wil, zou ik hier op moeten reageren. Maar hoe kan het dat ik niets over dit model kan vinden? Heel weinig geproduceerd of uberhaubt niet in NL uitgebracht?
Ronald

Unread post by Ronald »

Nee type 3 SW is hier niet geleverd, het moet dus een import zijn. Type 3 TD sedan wél, dus dat zou dezelfde motor zijn, een IVECO motor.
M.J. Evers

Unread post by M.J. Evers »

Vooral de type 3 is een auto die je moet hebben.

En deze, deze is ok. Is net van alles aan vernieuwd (trekstangen, schijven, motorsteunen). Goede auto. En veel geld? Ja, dat zou je kunnen zeggen. Persoonlijk heb ik voor een goede SW wel iets over. Anders moet je in Duitsland gaan kijken, daar kun je ook TD's aantreffen met lage km standen voor aantrekkelijke prijzen.
Frank

Unread post by Frank »

je kent de desbetreffende auto?
DonPedro

Unread post by DonPedro »

Voor een goede kun je best wat neerleggen, maar als return to value(en daar praat je met diesels toch over)schrijf je zoiets in 1 keer af. Dan is 3000 euro best een hoop geld voor een Thema Diesel.
Zo een SW is best een zware bak, is niet het toonbeeld van een huidige zuinige JTD diesels. Dus je moet redelijk wat klm maken wil je dat zakelijk gaan terugverdienen. Onderhoud zal altijd een issue blijven maar als jezelf e.e.a. kan is dat handig, want de officiele kanalen worden schrikbarend duur. Vaste kosten zijn ook nog niet terug te dringen dmv goedkopere verzekeringsvorm oid.
Uit buitenland halen is niet rendabel ivm de BPM die vrij pittig is bij de serie III modellen.
Blijft wel een mooie wagen uiteraard.
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”