Thema 2.0 16v turbo serie3 turbodruk opschroeven

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
appie

Thema 2.0 16v turbo serie3 turbodruk opschroeven

Unread post by appie »

Hallo lancia vrienden,

Ik heb een lancia thema 2.0 16v turbo van 1994.
Hij rijd nog perfect en trekt op als een gek.
Hij is echt vol opties en ziet er super uit.
Ik heb vandaag een turbodrukmeter aangeschaft die na een klein uurtje ingebouwd en weggewerkt is.
Na een testrit kwam ik op een onderdruk van -0,6 bar en de turbodruk op max kwam die op 0.9-1bar
Deze wil ik eventueel opschroeven naar 1.3bar.
Weet iemand hier hoe het moet en wat er eventuele gevolgen hiervan zijn?
De motor wat ik heb is indentief aan die van een delta integrale 16v volgens mij.

Groetjes,

Appie
(Aoagokce@hotmail.com)
rick

Re: Thema 2.0 16v turbo serie3 turbodruk opschroeven

Unread post by rick »

Hoi Appie,

Wil je hem heel houden? Hou hem dan lekker standaard!
Zo niet, koop een bleed-valve/ powerboost valve/ boost controller etc. en vervang het "magneet klepje" (pierburg klepje) wat tegen je intercooler aanzit! En have fun!

Rick
Ruben

Unread post by Ruben »

Hoi, volgens mij kan je wel een beetje de druk verhogen, ik weet alleen niet tot hoever. De fabricant heeft namenlijk toch ook wel een zekere veilige marge aangehouden.
De motor is volgens mij niet helemaal hetzelfde als van een integrale. De kop van een type 3 is wat anders en het motormanagement is anders.
appie

Unread post by appie »

Ik heb op internet gezocht naar het opschroeven van de turbo. Standaard zit hij op 0.9 bar. Je kan hem wel opschroeven tot maximaal 1.5 bar maar dan moet je wachten totdat de olie temeratuur minimaal 85-90 graden is. De motor zou wel iets anders kunnen zijn, op het blote oog lijkt het er wel erg veel op.
Ik heb ook van iemand gehoord dat je een schroef kan aandraaien(wasegate volgens mij) en dan maakt hij ook meer druk.
rick

Unread post by rick »

Fout, fout, fout. :)

Je hebt als het goed is een type 3, type 3 thema's hebben ten opzichte van een type 2 een echt motormanagment systeem genaamd motronic, type 2's hebben een elektronische ontsteking, niet meer en niet minder. Bij de type 3 wordt de turbo druk geregeld door een magneet klep (pierburg klep), type 2's hebben microswitches op het gasklephuis zitten en die regelen aan de stand van het gaspedaal de druk. De type 3 draait standaard maximaal 1.1 bar druk ipv de 0.9 standaard op de type 2's.
De motor van een delta integrale 16v turbo is gelijk aan die van thema type 2 turbo en niet omgekeerd :).
De type 3 heeft kleinere kleppen dan een type 2, want daardoor heb je meer koppel. Alleen is opvoeren van de turbodruk dan een mindere optie! Zal daardoor een te arm mengsel krijgen met als gevolg zuigers die wegsmelten etc. Ellende dus!
En met een schroef aandraaien werkt niet hoor, je waste gate is afgesteld met een stangetje, dat stangetje kun je niet korter maken. Dus heb je toch weer een regel klepje nodig.
rick

Unread post by rick »

Conclusie: Zonde als hij kapot gaat! Dus hou hem standaard. Is toch al snel genoeg?
appie

Unread post by appie »

ja, rick. Ik dacht dat het wel makkelijk was en sneller ging. Snel is die zeer zeker! maar het is zo'n verleiding. maarja gezondheid van de lancia komt toch voor.

bedankt voor de info.
Frank

Unread post by Frank »

Lang geleden dat ik hier geweest ben. Ik denk ik reageer ook nog maar 'ns een keer.

Bij de type 2 kun je simpelweg de slang van de wastegate afhalen. Als dàt de druk niet verhoogt, dan weet ik 't ook niet. Auto loopt prima, alleen bij volgas boven de 150km/u gaat de boel trillen.

Erg leuk, maar ontzettend 'onzeker' rijden zullen we maar zeggen. Mijn thema heeft 't 6000km ermee volgehouden, maar toen heb ik 't slangetje toch maar teruggeduwd. Je weet maar nooit.....Maar inderdaad, altijd netjes warm rijden en ook goed af laten koelen alvorens stil te zetten.

En Rick, wat je zegt over de kleppen en 't koppel, klopt dat wel? De type 2 heeft immers een hoger koppel. Of is dat puur door de overboost?

En snel zijn de Thema's toch wel. Gisteren nog gespeeld met een Elise die schijnbaar in de economy stand stond.....haha. Heerlijk die Thema's.......
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”