Heren,
Een vraag voor de techneuten onder ons: is het verstandig om een 8V cyl.kop te reviseren, of is een ruil/2e hands handiger. Vooral qua prijs dan. Volgens mij is er een nokkenaslager behoorlijk ver heen, (misschien wel meer) en zullen de klepgeleiders ook maar vervangen moeten worden. Ook de kop vlakken en natuurlijk een nieuwe koppakking.
Wat is wijsheid, want ik wil nu wel eens van die olievlekken en rammel af.
gr Hans
Cylinderkop reviseren?
Re: Cylinderkop reviseren?
Hans,
Ik heb destijds een cylinderkop laten reviseren. Alleen hoefde ik niet de geleiders en de nokkenaslagers te vervangen. Toch was ik al bijna 300 euro kwijt. Daarna overigens heb je nog de kosten van alle pakkingen etc. Een vervangende uit een sloper is dus veel voordeliger, je zou het risico kunnen nemen. Werkt de kop niet goed, dan schroef je alsnog jouw eigen, inmiddels gereviseerde, kop erop.
Maarten-Jan
Ik heb destijds een cylinderkop laten reviseren. Alleen hoefde ik niet de geleiders en de nokkenaslagers te vervangen. Toch was ik al bijna 300 euro kwijt. Daarna overigens heb je nog de kosten van alle pakkingen etc. Een vervangende uit een sloper is dus veel voordeliger, je zou het risico kunnen nemen. Werkt de kop niet goed, dan schroef je alsnog jouw eigen, inmiddels gereviseerde, kop erop.
Maarten-Jan
Hoi, dank voor de info.
Voor 300 euro + ga ik zaterdag in Wezep de kop van die blauwe (124k km) afhalen. Zal allicht veel goedkoper moeten zijn. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? En vooral niet moet doen?
gr Hans.
Voor 300 euro + ga ik zaterdag in Wezep de kop van die blauwe (124k km) afhalen. Zal allicht veel goedkoper moeten zijn. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? En vooral niet moet doen?
gr Hans.
Let op:
- Aangetaste koelwaterkanalen (geen koelmiddel gebruikt)
- Controleer op puntigheid nokkenas (klepdeksel lichten)
- Lekkage sporen langs koppakking? Invretingen?
- Controleer of de bougies netjes eruit zien, dus of er met een juist mengsel verbrand is
- Olie sludge in de hoeken wanneer de klepdeksel gelicht is (te weinig olieverwisselingen)
Etc
- Aangetaste koelwaterkanalen (geen koelmiddel gebruikt)
- Controleer op puntigheid nokkenas (klepdeksel lichten)
- Lekkage sporen langs koppakking? Invretingen?
- Controleer of de bougies netjes eruit zien, dus of er met een juist mengsel verbrand is
- Olie sludge in de hoeken wanneer de klepdeksel gelicht is (te weinig olieverwisselingen)
Etc
Dank je, ga ik op letten. Moet er dus vooral schoon uitzien.
gr Hans
gr Hans
nog een vraag: zijn er bij 8 kleppers nog verschillende motorblok- versies waardoor de cilinderkoppen niet uit te wisselen zijn?
gr Hans V
gr Hans V