airco dedra

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Gertjan Kappetein

airco dedra

Unread post by Gertjan Kappetein »

Ik heb een Lancia Dedra 1.8 i.e. uit 1993. Ben er ontzettend tevreden mee, zou alleen willen weten of er een airco ingebouwd kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Technische problemen, maar ook het kostenplaatje. Alle hints cq opmerkingen zijn meer dan welkom. Alvast bedankt voor het meedenken. Groetjes, Gertjan.
Henri Finkers

Re: airco dedra

Unread post by Henri Finkers »

Beste Gertjan,

Mijn 1e dedra (TD) uit '94 had een achteraf inbouw airco. Voor in Nederland werkte deze prima, maar zodra er bergen aan te pas kwamen of de buiten temperatuur boven 30 graden kwam kon ik de airco niet gebruiken omdat de watertemperatuur te heet werd. Dat was toch lastig in Turkey waar het in de zomer ruim boven 30 graden was.
Men zei dat dit kwam doordat de radiateur te klein was waardoor het water niet tijdig gekoeld kon worden. Mijn kennis rijkt niet ver genoeg om te kunnen bepalen of dit ook daadwerkelijk de oorzaak was.
Van andere dedra rijders toendertijd met achteraf airco hoorde ik het zelfde euvel.
Het kostenplaatje weet ik niet, hij zat er in toen ik de dedra kocht. Als je kijkt op internet kost een goede airco snel € 800,=.

Mijn 2e, 3e en huidige dedra hebben cc. waarbij ik geen last heb van oververhitting van het koelwater, ook niet bij warm weer en de bergen in Italia. (tijdens de laatste MM weer getest).

Overigens heb ik van alle dredra's veel plezier gehad. Gemiddeld zo'n 275.000 km zonder noemens waardige problemen mee gereden.

Groet,

Henri Finkers
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”