Dedra aankoopadvies?

Discussie en vraagbaak over Thema en Dedra
Guido

Dedra aankoopadvies?

Unread post by Guido »

Hoi,

vanwege een italiaanse vriendinnetje, mogelijke stage daarginder en mijn liefde voor Lancia (eindelijk een goed excuus :-) ) denk ik al een tijdje aan de aanschaf van een Dedra.

Kunnen jullie me advies aan de hand doen? Waar moet ik op letten, zwakke punten, welk type is toch wel beter?

Mocht iemand een site met dergelijke informatie weten, dan is dat natuurlijk ook meer dan welkom !

Alvast bedankt, Guido
Johny V

Re: Dedra aankoopadvies?

Unread post by Johny V »

er bestaat géén enkele site over de Dedra. zèlf zocht ik maanden...
waar je op moet letten? dat je niet teveel betaalt :-)
greetz
Michel

Unread post by Michel »

Ik heb zelf 2 Dedra's gereden gedurende 8 jaar en nu een Lybra. Mijn advies:
preventief onderhoud! Beknibbel niet op onderhoud, de auto is bij (tweedehands) aanschaf dermate goedkoop dat dit geen belemmering hoeft te zijn:
zwakke punten:
- aandrijfassen
- distributieriem
- remmen (slijten snel + ietwat ongelijke verdeling remkracht)
- benzineverbruik
Bij aanschaf de distributieriem + spanrollen e.d. vervangen (een ketting is zo zwak als de zwakste schakel...)
Koop een LX, dan heb je alle luxe en geniet je pas echt!!
Johny V

Unread post by Johny V »

Michel, graag een woordje uitleg over die aandrijfassen aub.
hoe stel je vast dat deze versleten zijn?
dank bij voorbaat.
Johny
Michel

Unread post by Michel »

Voor zover ik me kan herinneren kondigt het zich aan met een metaalachtige klank bij het met ingedraaide wielen op- en afrijden van hobbels (b.v. een oprit). Het is een langzaam slijtage-proces, waarvan mijns inziens de garage-houder tijdig kan beoordelen of er noodzaak tot vervanging is. Met de hand kun je voelen of er speling op de aandrijfas zit.
Groeten en suc6 met de beslissing
Michel
Johny V

Unread post by Johny V »

Michel,
dit symptoon stel ik dus vast, niet alleen bij ingedraaide wielen maar ook rechtdoor op bvb. oneffen straat.
eerst verving ik een versleten schakelstang, doch het metaalachtig geluid bleef zich manifesteren.
hartelijk dank voor de tip!

Johny
Johny V

Unread post by Johny V »

in het duitse forum wordt de mogelijke oorzaak van dit geluid ook behandeld.

nogmaals: viva lancia!
Maarten

Unread post by Maarten »

Hallo Guido,

De site met de informatie waar jij naar vraagt bestaat niet. De modellen die Lancia in de pakweg laatste 15 jaar ontwikkelde, hebben geen zwakke punten. Natuurlijk, ook bij een Lancia kan een elektronisch component "de pijp aan Maarten geven". Maar dit doet zich niet vaker voor dan voor bij de andere merken. De Italianen (Ferrari) hebben de betrouwbaarheid beter in de hand dan de Duitsers (Mercedes) en de Fransen(Peugeot en Renault). "Formule 1" toont dit aan.
In forums zie je vragen om advies, dus ook van Lanciarijders. De rijders die een mechanische storing of mankement melden blijken steeds een ocassion te hebben aangekocht die door de vorige berijder is mishandeld: "loden voet" op gaspedaal en/of "gassen" bij koude motor en/of onderhoud verwaarloosd.
Het is dus toch niet onverstandig om een occassion te kopen die door een "oud mannetje of oud vrouwtje" is gereden.
Mijn eerste Lancia was een Thema i.e. turbo van 1986. Ik kocht haar in 1992. Km-stand: 82.000.
Mankementen/ storingen: geen.
Verlies (total loss) t.g.v. achteroprijdende slapende bestuurder in januari 2000.
Mijn tweede (huidige) Lancia: een Dedra 1.8. Storingen/mankementen: geen.

Viva Lancia
Johny V

Unread post by Johny V »

géén zwakke punten?
grapje zeker?
lees je het forum wel eens? tevens de anderstalige forums.

ciao
Johny V

Unread post by Johny V »

hollanders zijn net duivenmelkers, die weten ook alles beter..
Post Reply

Return to “NL60 Thema, Dedra”