Kofferklep wil niet open

Discussie en vraagbaak over Lybra
Gerard

Kofferklep wil niet open

Unread post by Gerard »

Wie kan mij uitleg geven over het open krijgen van mijn kofferklep van mijn Lancia Lybra stationwagon.
Deze klep krijg ik niet meer open, wel hoor ik een zachte tik als ik op het knopje van de afstandsbediening druk, of het knopje omhoog beweeg dat tussen de voorstoelen zit maar openen ho maar.
De zekering is goed dus daar kan het niet aan liggen volgens mij. Anders zou je toch ook niet een zacht klikje horen.
Als je de kofferklep vasthoud dan voel je ook een licht schokje, trillinkje maar hij opent hem niet.
Ook met de sleutel lukt het niet. De sleutel draait ook niet meer tot het einde, zeg maar een kwart wil deze wel draaien maar dan voel je weerstand, ben bang dat als ik door draai de sleutel afbreekt. ook heb ik het sleutelgat al geolied maar ook dit hielp niet. Wie oh wie weet raad aangezien het lastig is dat ik niet via de normale weg de kofferklep kan openen.
Graag wil ik iedereen die met tips komen alvast bedanken voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groet,

Gerard Bosma
Pascal Durr

Re: Kofferklep wil niet open

Unread post by Pascal Durr »

Ik heb dit zelf ook gehad nadat iemand de kofferbakklep enorm hard heeft dicht gesmeten. Ik heb het toen opgelost door toch met de sleutel door te draaien, er was wel wat weerstand maar niet heel veel, daarna werkte het weer prima.

Pascal
rvj

Unread post by rvj »

misschien is de unit van het slot in je achterklep iets los gaan zitten waar door het een beetje verschuift. Dat kan ook met de slotvanger op je kofferbak dorpel. daardoor blijft het slot wellicht hangen. Dat heb ik een keer gehad.
Allereerst moet je idd je kofferklep open zien te krijgen, en daarna de boutjes vastzetten van het slot en de vanger.
het openkrijgen zal misschien lukken door de bouten van je slotvanger losser te zetten. Bij de S.W. kun je uiteraard wel in de achterbak komen via de achterbank, maar of dat bij de sedan kan.....? van binnenuit kun je wel bij de boutjes van je slotvanger komen.
anders misschien eerst hard duwen op je klep en dan met afstandbediening openen. of trekken...
moeilijk te zeggen.

succes
Matthijs Algra

Unread post by Matthijs Algra »

Heb hetzelfde gehad met mijn berline.
Alle klikjes werkten nog gewoon, ik kon duidelijk horen dat er elektrisch/mechanisch niets aan de hand was. De slotvanger was naar beneden geschoven (waarschijnlijk te hard dichtgeklapt). Via de neerklapbare achterbank ondersteboven de slotvanger losgedraaid en naarboven gewrikt met een schroevendraaier.
Kan me voorstellen dat het in een SW wat makkelijker moet gaan;-)

Daarna nooit meer problemen gehad. Succes!
Gerard

Unread post by Gerard »

Gelukkig de kofferklep kan weer open.
Iedereen bedankt voor de reacties en tips.

Ben idd via de achterbank naar achteren gegaan
en heb het klepje dat op de achterklep bevestigd is
en het slot en de slotvanger beschermd los gewrikt
en kon zo bij het slot komen. Toen heb ik met een
schroevendraaier een palletje naar links gedrukt, wat
wel veel weerstand bood los gekregen en toen was
de kofferklep open. Volgens mij, maar ik kan het mis
hebben zat er rommel tussen het slot en slotvanger.
Hierdoor kon het pennetje dat electronisch werkt niet
meer heen en weer. Dus schoongemaakt en weer
gangbaar gemaaakt en klaar was kees.(gerard)
Nu maar hopen dat het niet weer gebeurt.
Nogmaals dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Gerard Bosma
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”