Raammechanisme linksvoor

Discussie en vraagbaak over Lybra
Janus

Raammechanisme linksvoor

Unread post by Janus »

Van het weekend hoorde ik plotseling bij de McDrive een keiharde klap bij het naar boven "draaien" van het linkervoorraam van onze Lybra 1.9JTD LX uit dec. 2000.
Het raam wilde niet meer sluiten. De elektromotor hoorde je wel maar er kwam geen beweging meer in het raam. Dus hebben we het afgetapet, zodat het ieg vast zat.
De maandag daarna meteen naar Auto-Halan (Amsterdam) geweest om het te laten checken en eigenijk ook om te repareren. Vrij snel kon men zeggen dat het raammechanisme kapot was en vervangen moest worden.
Kosten EUR 150. Binnen een uur stond de auto klaar om opgehaald te worden.
Ik heb meteen akkoord voor vervanging gegeven.
Toch heb ik een naar buikgevoel hieraan over gehouden, want er werd ook gezegd door Auto Halan "ik kan me voorstellen dat u niet zo in uw Lybra wilt blijven doorrijden" en tevens omdat als ik mijn deur niet al te hard sluit, maar wel goed genoeg dan hoor ik niet meer dat mooie zware geluid maar alsof er nog iets los zit, een soort van na-tikje.

Op dit forum heb ik gelezen dat niet het gehele raammechanisme vervangen hoeft te worden, maar een plastic blokje van enkele euro's. Dit zou echter niet gelden voor Lybra's van voor 2001.
Weet iemand wat hiervan waar is ? Iemand nog tips, voor de volgende keer.

Is het deurpaneel overigens makkelijk te verwijderen ? Gaarne advies hierin.
Dank Lancisti.
henk

Re: Raammechanisme linksvoor

Unread post by henk »

Beste Janus,

Heb ik ook gehad (welke Lybra rijder niet?). De oplossing van het vervangen van het plastic blokje werkt volgens mij ook voor oudere Lybra's , maar dan moet de rest nog wel in tact zijn. Omdat ik in een eerste reaktie nog een paar keer had geprobeerd het raam omhoog/omlaag te krijgen was inmiddels de staalkabel totaal verstrikt geraakt en niet meer bruikbaar. En dus was ik toen ook EUR 150 kwijt. De belangrijkste tip is dus: als je een knal hoort en het raam beweegt niet meer: overal afblijven, dan hoef je waarschijnlijk alleen dat blokje te vervangen en ben je voor een paar euro klaar.

Henk
Jan

Unread post by Jan »

Het raammechanisme van alle lybra, kan in de meeste gevallen gerepareerd worden door het plasticblokje te vervangen. Het probleem zit in de hoogte van het lift mechanisme vooral als de raamrubbers wat dunner worden is de kans dat het plastic blokje over de geleiderail glipt en als het raam weer naar beneden bediend wordt het even blijft "hangen" je hoort dan een lichte "tik" dit gaat een paar keer goed maar na een onbekend aantal keren is het "bingo". Men kan dit voorkomen door bij het vernieuwen van het mechanisme of het blokje het gehele mechanisme iets omhoog te brengen door nieuwe gaaten te boren in het bevestigings gedeelte, het raam gaat dan niet helemaal open en blijft een beetje boven de rubbers uitsteken, maar de blokjes breken nooit weer. Heb zelf een keer het blokje vernieuwd maar dit kan een tijdrovende bezigheids"therapie" zijn dit @ Euro 60-80 per uur kan het weleens tweemaal zo duur worden als een nieuw mechanisme.
Jan
Ikke

Unread post by Ikke »

Hoi,

ik heb het ook volledig laten vervangen bij de dealer want de nieuwe mechanismes zouden beter zijn. En inderdaad de werkuren zijn duurder als je alleen het blokje vervangt.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”