verbruik 1.9 jtd

Discussie en vraagbaak over Lybra
Mark

verbruik 1.9 jtd

Unread post by Mark »

Ik ben sinds een maand eigenaar van een Lybra 1.9tjd SW, maar vind het verbruikt wat tegenvallen.
Zo'n 600km met een volle tank. Is dit normaal?

Tevens heb ik het gevoel dat de motor wat inhoudt rond de 2500 toeren en dan pas weer echt wil na de 3000 toeren.

Bedankt voor jullie reactie.
henk

Re: verbruik 1.9 jtd

Unread post by henk »

Mark,

Lijkt me niet normaal. Ik rijd een Lybra SW 1.9jtd LX uit febr. 2000 (als occasion gekocht vorig jaar augustus bij Milano), nu met 106.000 km op de teller.
Gemiddeld verbuik ( ik houd dat secuur bij) tot nu toe 1 liter op 17,13 km of anders gezegd 5,84 l/100km. Tussen de twee laatste tankbeurten heb ik 949 km gereden.

Wat betreft inhouden: dat gevoel heb ik ook dat dit in lichte mate speelt bij fors optrekken rond 2800 toeren, alsof de turbo even inhoudt.

Groet,
Henk
Carel

Unread post by Carel »

Hallo Mark,

Ik heb ook sinds kort een Lybra SW 1.9 jtd het verbruik ligt tusen de 1:17 1:18 ook het inhouden rond de 3000 toeren heb ik bemerkt. Volgens mij is het verbruik van jouw lybra wat aan de hoge kant.
Manfred

Unread post by Manfred »

Ik ben sinds 3 weken eigenaar van een Lybra 1.9 jtd van augustus 2000 en zit op een verbruik van 1 op 16. Valt mij ook een beetje tegen aangezien ik een passat had die met moeite meer als 1 op 18 verbruikt maar is niet zo dramatisch als jij schetst. Ook de trekkracht bij halflast vind ik wat instabiel. Soms vlot. Dan weer traag. De remedie zou zij een nieuwe luchtmassa meter ( was volgens lancia niet goed) echter dat heeft ook niet helemaal dat gebracht wat ik er van verwacht had. Ik ben nog aan het malen wat het kan zijn. Misschien vervuild brandstoffilter of gewoon kleppen stellen?

Groeten,

Manfred
Leonard Flendrig

Unread post by Leonard Flendrig »

Mark

Ik trek nooit verder door dan 3000 toeren. Dan moet je wel sneller schakelen, maar je gaat nog altijd zeer snel met een verbruik van 1 op 18 en actieradius van meer dan 1000km. Ik geloof zeker dat een verbruik van 1 op 15 en een stuk lager goed mogelijk is bij veelvuldig 'planken' en doortrekken tot 4500 toeren. Als het laatst genoemde niet voor jou opgaat, dan is er waarschijnlijk toch iets niet in orde.

Groeten,

Leonard
Jo

Unread post by Jo »

Verbruik is vrij hoog, maar ik ken je rijstijl niet. Verder weet ik ook niet wanneer je tankt. Check de boardcomputer voor het verbruik, of reken het zelf uit. Ik heb 4 jaar in een Lybra 1.9JTD gereden en verbruik met nagenoeg alleen snelwegkilometers was gemiddeld 1 op 16.

De dip rond 2500 toeren is een bekend verschijnsel. Waardoor het komt weet ik niet, maar wil je meer weten over de werking van JTD-motoren, kijk op http://www.squadra-tuning.com.
Post Reply

Return to “NL45 Lybra”