Lancia in Frankrijk

En ook over boeken, films, foto's en wat dies meer zij inzake lancia
Pieter

Lancia in Frankrijk

Unread post by Pieter »

Frankrijk voorbeeld voor Lancia

PARIJS - Het kwakkelende merk Lancia heeft in Frankrijk goede verkoopresultaten weten te behalen door het merk los te weken van de Fiat-organisatie. Er zijn plannen om het in een aantal andere Europese landen ook zo te gaan aanpakken.

Brand director Baravelle van Lancia zegt dat in Frankrijk is bewezen dat Lancia ook buiten Italië een toekomst heeft. Er is daar gekozen voor een eigen ‘country manager’ die in het Fiat Auto kantoor in Parijs werkt, zo schrijft Automotive News Europe. Bovendien zijn er drie veldmanagers die met de dealers samenwerken. In Frankrijk heeft men voor de langere termijn gepland achttienduizend eenheden per jaar af te zetten, dat zijn er nu nog vierenhalf duizend. Volgens Baravelle is Frankrijk tot dusver het enige land dat deze verkoopplannen heeft ingevoerd.

Lancia is van plan in Duitsland, Spanje, België en Griekenland op dezelfde manier aan het werk te gaan om zo minder afhankelijk te worden van de thuismarkt. Van de te verwachten afzet van zo’n 120 duizend auto’s blijft bijna tachtig procent in Italië. Dat moet tegen 2010 worden gereduceerd tot 65 procent. Tegen die tijd denkt het merk tweehonderdduizend eenheden per jaar te produceren. Daarvoor komen er drie modellen bij: een opvolger van de Delta, een medium-mpv en een coupé op basis van de conceptauto Fulvia. In Nederland heeft Lancia momenteel een marktaandeel van 0,15 procent met een afzet van zo’n vijfhonderd auto in de eerste acht maanden.
Mattia LYBRA2.0BERLINA

Re: Lancia in Frankrijk

Unread post by Mattia LYBRA2.0BERLINA »

Klinkt goed, de plannen rondom Lancia zijn dus serieus en ik hoop dat die Francois ook deze lijn doorzet. Een goede marketing is al de helft van de Lancia malaise die opgelost kan worden. Goed om te horen dat Lancia de grens over moet en zal blijven gaan om zo Europa iets aan te bieden wat uniek is op autogebied. Lancia moet het voorbeeld van Lexus volgen (blijf terug komen en eis de vrijheid die noodzakelijk is van je moederonderneming) en zo een club klanten trekken die iets moois op de oprit willen. De beperkte volumes die er eerst zullen zijn zal slechts een opstap vormen tot steeds meer succesjes die het exclusieve merk krachtiger zullen maken. Vooral de nuova Delta en de Fulvia zullen op die manier een wederopstanding van het merk inluiden, omdat Lancia langzaam dankzij een schoonschip mentaliteit volgens de huidige normen een rentree kan maken.

Forza Lancia!!
Jos

Unread post by Jos »

Allereerst hartelijk dank voor jouw informatie Pieter.
Mijn beroepsleven van 46 jaar en een jarenlang aanzien van de verkoopcijfers in Nederland hebben me geleerd dat kleine organisaties binnen een grote organisatie meestal mager tot hun recht kunnen komen.
Met Lancia Nederland ging het binnen het FIAT Nederland dus ook al jarenlang niet al te best.
Het feit dat in Frankrijk goede verkoopresultaten worden bereikt leidt er hopelijk toe dat óók in ons land Lancia spoedig van Fiat wordt losgeweekt.
Huib

Unread post by Huib »

Let op dat in de diverse landen wel de autoos geregistreerd worden die op kenteken worden gezet maar de autoos die vervolgens weer geexporteerd worden (bijv terug naar Italie) er niet vanaf getrokken worden.

Er wordt zo wat afgesjoemeld met verkoopaantallen. Ik wil niet zeggen dat het deze keer weer het geval is maar vertrouwen doe ik zulke cijfers al een tijdje niet meer.
Bart Verbeek

Unread post by Bart Verbeek »

Idd

Renault was zo een merk dat behoorlijk wat wagens sleet in de 'korte verhuurtermijn-markt' (bv. als aanloopwagen voor leasewagens) die wagens waren dan maximum enkele maanden oud eer ze vervangen werden door nieuwe.

Op die manier werden verkoopscijfers behoorlijk opgeleukt!

Wel betwijfel ik of Lancia zulke 'aanloopwagens' heeft lopen...
Michel Neyt

Unread post by Michel Neyt »

Zolang men als organisatie niet het dealernet kan motiveren wordt het niets. De goede dealers hebben jaren zonder wapens moeten strijden en zijn nu allemaal moegestreden of dood. Met als gevolg dat anderen het merk er maar bijgenomen hebben zonder ook maar enige affiniteit met Lancia te hebben.

Het zal volgens mij meer vergen dan een nieuwe Countrymanager om uit het slop te geraken.

Toch hoop ik van harte dat ze erin slagen.
Mattia LYBRA2.0BERLINA

LANCIA HELDENROL

Fiat gaat nu deze maand beginnen aan een comeback om definitief afscheid te nemen van een periode van crisis. De laatste maand is weer afgesloten met dalende verkoopcijfers door een gebrek aan nieuwe modellen. In de come back vanaf deze maand zijn natuurlijk belangrijke hoofdrollen weggelegd voor eye-catchers als de nieuwe Alfa 159 en de Fiat Punto en Croma. Inwoners van het schiereiland zelf beginnen nu in ieder geval weer massaal vierwielige producten af te nemen met made in Italy als kenmerk.

Opvallend is echter dat in dit alles Lancia dwars door alle magere maanden heen een heldenrol op zich nam en nog steeds in toenemende mate verkoopt met slechts een beperkt aantal modellen in productie. Reden voor Fiat om te concluderen dat Lancia als merknaam met alle (bijzondere) kenmerken een merk met potentie is. Er is voor het concept Lancia een markt dankzij de toenemende behoefte aan `luxe´ auto´s in welke maat dan ook. Lancia heeft alvorens definitief van het toneel te verdwijnen gespeeld voor orgaandonor en daarmee meteen een herstart van het merk, dus haar eigen redding, in werking weten te stellen. Kortom Fiat kan nooit meer om Lancia heen! Op naar meer bloei wat betreft productontwikkeling en commercie.

VIVA LANCIA
Rudy thema turbo LX

Re: LANCIA HELDENROL

Unread post by Rudy thema turbo LX »

Maar lancia heeft haar goede naam toch te danken aan de sport prestaties ? en niet specefiek aan de luxe, ja in de zin dan van apart of heb ik het nu helemaal mis ??
Mattia LYBRA2.0BERLINA

De oorsprong ligt officieel bij comfort en luxe met goede techniek en prestaties...Dus eigenlijk luxe met pit omdat iedere Italiaan reeds rond 1910 dat belangrijk vond (hard rijden). Maar de Lambda zette de toon voor Lancia op europees niveau en dat was een Limousine! Sport werd steeds belangrijker omdat de concurrenten allemaal sport bedreven. Een kenmerk die in de decennia daarna de boventoon voerde. Toch is Lancia uiteindelijk hét symbool van luxe en comfort geworden. En coureur voor Fiat onze held Vincenzo dacht daarin juist zijn oude werkgever te kunnen overtreffen. Hij moet geïnspireerd zijn geweest door amerikaanse weelde omdat hij in die tijd regelmatig in de VS kwam.

De Thema (jouw auto) en zeker de turbo en de 8.32 is eigenlijk het meest recente symbool van wat Lancia´s oorsprong is. Comfort en luxe met toch een pittige Italiaanse sportieve imborst.
Koen Kooi

Unread post by Koen Kooi »

Het klinkt allemaal goed, dat optimisme. Maar is het niet tegen beter weten in? In 2006 kocht ik een nieuwe Lancia Lybra SW 1.9 jtd in LX uitvoering. Het was mijn eerste Lancia. Ik heb er met plezier in gereden, maar ik kan bij Lancia niet terecht voor een opvolger. Als die er was geweest, was ik waarschijnlijk bij Lancia gebleven. Nu wordt het BMW of Mercedes.
Post Reply

Return to “NL02 Algemene discussie over Lancia”