Thermostaat demonteren

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
paulz

Thermostaat demonteren

Unread post by paulz »

Mijn Lancia fulvia coupe serie 2 komt niet goed op temperatuur. De temperatuur komt, zelfs bij mooi weer, niet boven de 75 graden uit. Aangezien de bovenste slang van de radiator warm is, verdenk ik de thermostaat, deze blijft klaarblijkelijk open staan bij een lage temperatuur . Nu zag ik dat een vervangende thermostaat nog te verkrijgen is en dat de vervanging relatief makkelijk is.

Ik heb de koelvloeistof uit het systeem laten lopen en de bovenste radiatorslang los gemaakt. Er zat veel kalkaanslag tussen de slang en de behuizing van de thermostaat.

Het zou nu mogelijk moeten zijn de thermostaat los te schroeven, maar deze zit muurvast. Ik durf niet meer kracht te zetten uit angst de behuizing te beschadigen. Heb al geprobeerd te ontkalken en wondermiddel WD40, maar nog geen resultaat.

Iemand een gouden tip? Ik lees over het uitboren van de thermostaat. Heeft iemand dat daadwerkelijk wel eens gedaan?

Of de behuizing verwarmen met een fohn om zo het aluminium wat te laten uitzetten?

Hoor graag of iemand ervaring heeft met dit probleem.

Groet, Paul
Huib
Site Admin

Re: Thermostaat demonteren

Unread post by Huib »

Thermostaat maak je los met pijp of dop 41.
Ik gebruik een dop 41 op een slagmoersleutel onder het motto los of barsten. Meestal gaat ie los. Dan zit er nog genoeg aluminium om een nieuwe te monteren.

Soms breekt het thermostaathuis. Dan zat er niet genoeg aluminium om een nieuwe te monteren. Dan weet je dat ook meteen. Je kunt dan het thermostaathuis recht afzagen en een Renault slangthermostaat monteren. Die is flink goedkoper en verkrijgbaar in 83 , 86 en 89 graden uitvoering.

https://viva-lancia.com/fulvia/qanda/en ... mostat.php
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”