Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Electronische ontsteking
CD's met documentatie voor: Fulvia Flavia Flaminia
aFulviaInLuxembourg
Posts: 4
Joined: 16 Oct 2023, 16:43

Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by aFulviaInLuxembourg »

Hoi Allemaal,

Mijn naam is Frederick. Na enorm veel lezen, bekijken, voelen en proberen ben ik overgegaan tot aankoop van een Lancia Fulvia Rallye van 1968.

Het wagentje rijdt heerlijk en gedraagt zich zoals het hoort. Heel de familie is er dol op.

Nu ik de eerste 200km heb gereden, kan ik alvast een eerste balans opmaken en zoals steeds zijn er enkele zaken die hersteld dienen te worden en euvels die verholpen dienen te worden.

- Water temperatuur meter: deze werkte de eerste 100km perfect, maar geeft sindsdien de temperatuur niet meer aan (de naald lijkt iets te bewegen, maar niet boven de 40°). Ik merk hierbij op dat toen deze werkte, deze eveneens geen 70° aangaf ondanks dat de motor duidelijk warm stond. Het lijkt mij hier niet de meter maar eerder de sensor te zijn die mss best eens vervangen wordt. Echter, ik hoor graag een andere mening.

- piepend geluid tussen 3000 en 4000rpm: Ik ervaar een hoog piepend/slepend geluid als ik accelereer tussen 3000 en 4000rpm. Dit geluid is enkel te horen als de motor warm staat trouwens... Het klinkt op zichzelf niet erg schadelijk, maar het is wel enigszins vervelend. Ik verkies immers het geluid van inlaat en uitlaat over een "rubberachtig gepiep". Hebben jullie misschien een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

PS: De koppelingsplaat is 200 km geleden vernieuwd. Ik moet de pedaal nog enigszins afstellen want ze ontkoppelt mijn inziens onvoldoende.

Groeten

Frederick
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by Huib »

Hoi. Welkom. En gefeliciteerd met een mooie auto!

Is het Luxemburg België of Luxemburg Luxemburg?

Als je het draadje van de temperatuur zender tegen de massa houdt, moet de meter vol uitslaan. Als je de zender vervangt door een andere, opletten dat het merk hetzelfde is als het klokkenspel.

Tsjilpende geluiden duiden op valse lucht langs het carburateur rubber. Onder het luchtfilter zit een steun naar de motor. Meestal is het rubber aan de onderkant kapot. Ik heb nieuwe rubbers laten maken van rubber wat tegen olie kan. Ook de speciale ringen en het busje heb ik nieuw van inox.

Let op met de koppeling!!! De eerste serie heeft een ouderwetse lepelkoppeling. Enkel het koppelingsplaatje vervangen volstaat niet. De lepels moeten zorgvuldig worden afgesteld.

Ik moet het nog op onze website zetten. Iedereen met een Fulvia of Flavia kan bij ons gratis een snapshot laten maken. Een keuring van maximaal een uur. En instructie / uitleg over de auto als het je eerste is. Ook gratis. Zeker laten doen!!!
aFulviaInLuxembourg
Posts: 4
Joined: 16 Oct 2023, 16:43

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by aFulviaInLuxembourg »

Hoi Huib,

Bedankt voor de snelle reactie.

Het is wel degelijk Groot-Hertogdom Luxemburg. Veel leuk baantjes hier om met een oldtimer rond te snorren!

OK, ik ga vanavond alvast de functionaliteit van de meter testen!

Verdorie, ik had niet meteen gedacht aan valse lucht bij dat tsjilpende geluid. Ik dacht meer aan de alternator. Maar dan zou het geluid waarschijnlijk ook hoorbaar zijn bij ralenti of een laag toerental en niet enkel vanaf 3000rpm? Dit verklaart mogelijk ook het vrij onregelmatig toerental bij ralenti?! Nu schippert het vaak tussen 800 en 1200 toeren per minuut...

Ik ben zeker geinteresseerd in een "snapshot" van de wagen door jezelf. Hiervoor maakt ik binnenkort graag de trip van Luxemburg naar Nederland!

Frederick
aFulviaInLuxembourg
Posts: 4
Joined: 16 Oct 2023, 16:43

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by aFulviaInLuxembourg »

Hoi iedereen,

Kleine update.

Het hoge piepende/slepende geluid bleek wel degelijk de riem van de dynamo te komen. Uiteindelijk bleek deze eenvoudig terug af te stellen door de relatieve positie van de dynamo ietwat aan te passen (de riem zelf was nog perfect).

De water temperatuur meter is ook opgelost. Het bleek wel degelijk een versleten sensor te zijn en niet de meter.

Echter, bij acceleren (vooral vanuit stilstand) is er een serieuze "dip" vooraleer de motor "aanslaagt" en zich op toeren trekt. Ik ga vooraleerst eens naar de ontsteking kijken...

ik houd jullie op de hoogte!
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by Huib »

Vaak is de poelie van de dynamo versleten. Als de V snaar op de bodem van de groef loopt, gaat hij slippen. Als je hem dan strakker stelt belast je de lagers in de dynamo te veel.

De V snaar moet zichzelf klem trekken in de groef. De buitenkant van de V snaar moet nagenoeg gelijk liggen met de top van de V groef.

Het slechte oppakken kan veroorzaakt worden door verstopte acceleratie sproeiers. Haal het deksel van het luchtfilter. Pak de vlammendover er uit. Kijk de carbs in de keel en flip het gas. Als het goed is zie je achter in een straaltje benzine naar beneden spuiten. Zo niet dan plug losdraaien, met haar van staalborstel sproeier doorprikken.
aFulviaInLuxembourg
Posts: 4
Joined: 16 Oct 2023, 16:43

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by aFulviaInLuxembourg »

Hoi Huib,

Bedankt voor de tips!! Ik heb ff de riemen gechecked en dat lijkt me wel in lijn met wat je vertelde.

Ook heb ik inderdaad de carburators eens in de keel gekeken en je hebt verdorie gelijk! De carburator die cilinders 3 en 4 voorziet van mengsel, spuit niet de minste benzine uit de acceleratie sproeiers... Het wordt dus dringend tijd om deze na te kijken.

Echter, ik heb (duidelijk) nog maar weinig kaas gegeten van carburators. Kan jij me in de juiste richting wijzen? Waar kan ik manuals/diagrammen/afstelgegevens voor deze carburators vinden/kopen?

Alvast bedankt!

Frederick
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by Huib »

I have a number of newly made dynamo pulleys in stock. Hard anodised CNC machined aluminium.

See https://viva-lancia.com/fulvia/qanda/carbs/carbs.php

Did you the check the manuals available here: https://viva-lancia.com/specials/cd/fulvia-cd.php ?

Or start a new subject about carb tuning.

Sorry voor het engels. Per ongeluk.
Huib
Site Admin
Posts: 1786
Joined: 17 Dec 2008, 10:12

Re: Nieuw lid: Lancia Fulvia Rallye 1968

Unread post by Huib »

viewtopic.php?t=1414483

Hier is al de nieuwe thread 8nzake de carbs
Post Reply

Return to “NL85 Fulvia, Flavia, Flaminia, Stratos”