pook automaat

Discussie en vraagbaak over Delta 3
Rikkus
Posts: 15
Joined: 13 Jul 2020, 23:11

pook automaat

Unread post by Rikkus »

iemand dit wel eens gehad? plastic rommel is het.. en zal ik het lijmen of niet?
Attachments
Pook delta.jpg
User avatar
Koen
Posts: 849
Joined: 21 Dec 2008, 19:58

Re: pook automaat

Unread post by Koen »

Bij mijn Y uit 2001 heb ik hetzelfde voorgehad.
Ook getwijfeld om te lijmen, maar niet gedaan.
Lijmen is "definitief" : als de knop er ooit eens af moet, zal het niet lukken zonder verdere beschadigingen.

Mijn oplossing : een smal, dun, klein kartonnetje in de pookknop aanbrengen (zonder lijm) of rond de schroefdraad bovenaan.
En dan de knop er op plaatsen. Na meer dan 1 jaar zit de knop nog altijd goed vast.
Vergelijk het met een schroefgat dat te groot is voor de bijhorende schroef. Je plaatst (in dat geval) een houtje in het gat en de schroef klemt opnieuw.

Gebruikt materiaal : deel van het karton van Rizla-blaadjes (vloeitjes) :P
Koen

Lancia Y 1.2 LS 8v '01
Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91
Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14
Lancia Y 1.2 LS 8v '97 (RIP in 2013, na 16 jaar en 334.500 km )
Rikkus
Posts: 15
Joined: 13 Jul 2020, 23:11

Re: pook automaat

Unread post by Rikkus »

goed idee Koen, ik ga s prutsen vanavond.
Thx, Rik
AR 146 1.6 boxer
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.5 v6
Lancia Delta (844) 1.8 Dti
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: pook automaat

Unread post by frans »

Is een veel voorkomend probleem en die (alfa) knoop kost veel euries....Heb inmiddels eenmaal vernieuwd, maar de nieuwe is alweer gescheurd maar zit nog goed.
Heb op A...ss voor 8 euros een knop besteld, is voor o.a. vauxhall/opel insigna. Die heeft hetzelfde systeem, aansluitbus is zelfde diameter, maar zal mogelijk wat aangepast moeten worden.
Heb het nog niet geprobeerd omdat mijn knop nog goed zit; even afhalen betekend dat hij vermoedelijk zal afbreken. Ik wacht dus tot het mis gaat en zal dan berichten hoe het afgelopen is met die vauxhall/insigna knop.
Last edited by frans on 20 Apr 2024, 17:42, edited 1 time in total.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Rikkus
Posts: 15
Joined: 13 Jul 2020, 23:11

Re: pook automaat

Unread post by Rikkus »

lijmen en papier waren niet de beste oplossing, heb dan maar een nieuwe gekocht die idd belachelijk duur is. 180 Eur
AR 146 1.6 boxer
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.5 v6
Lancia Delta (844) 1.8 Dti
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: pook automaat

Unread post by frans »

Als je met beleid de auto uitzet kan die knop best lang
mee. (handrem erop, voet van rempedaal, pook naar parkeerstand en dan pas motor uit) Bij starten schakelt ie dan vederlicht.
Knop bij schakelen met hand omvatten, niet bovenop.
Maar knop van ali is ook kunststof, maar duidelijk veel degelijker; die gaat niet gauw kapot.
Ik ga het binnenkort toch proberen. We reizen regelmatig naar het zuiden, heb geen zin om daar met een gebroken knop Geconfronteerd te worden....
Last edited by frans on 20 Apr 2024, 17:40, edited 1 time in total.
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
frans
Posts: 103
Joined: 06 Jan 2009, 20:52

Re: pook automaat

Unread post by frans »

Goed nieuws: heb onlangs een originele en echte Delta executive 1.8 gekocht en jawel, met kapotte schakelknop.
En met succes de eerder genoemde 8 euro knop erop gezet, past perfect, zit veel steviger, zal zeker niet afbreken.
Wel paar kleine aanpassingen: eerst in de nieuwe knopvoorzichtig met 9mm boor de doorvoer voor de drukstift iets vergroot.
Verder, op binnenkant zitten 2 kunststof nokjes die verwijderd moeten worden. Moeten in sleuven pook vallen, om verdraaien knop te voorkomen.
Maar delta sleuven zitten aan zijkanten (die van vauxhall voor/achter)
Heb vervolgens 2 mini M4 schroefjes gemaakt met aan een zijde beetje taps uiteinde en aan andere kant een sleufje voor schroevendraaier. Twee gaatjes aan weerszijden 3mm op M4 getapt voor de schroefjes en die niet te ver erin gedraaid, moeten in sleuven vallen (zie foto 1)
Verder onder knop een busje dat het witte schakeldeel op z'n plaats gedrukt houdt.
Lijkt allemaal nogal ingewikkeld maar dat is het niet, (mits je wel een beetje handige harrie bent) heb een tweede knop ook maar meteen aangepast, en dat was in 15 min klaar! Dus voor 17 Euries twee knoppen voor de automaat!!
IMG_2737.jpgpookknop2.jpg
IMG_2736.jpgpookknop1.jpg
Lancia 2000 pininfarina coupe HF, Beta Montecarlo ie, HPE ie, Sedan Restyled ie, Delta 1.8 Di, NSU 1200.
Post Reply

Return to “NL25 Delta 3 (vanaf 2008)”