aircopomp vastgelopen

Discussie en vraagbaak over de Ypsilon, Y10 en A112
badhuis

aircopomp vastgelopen

Unread post by badhuis »

De aircopomp van mijn 2000 Y is vastgelopen. De aircounit was al lek, ontbreken van R134 en dus geen smering is waarschijnlijk de oorzaak van het vastlopen.
Maar goed, wat nu?
Andere aircopomp die na verloop van tijd ook weer gaat vastlopen? Ik hoef / wil de airco niet repareren (lek in de verdamper in het dashboard).
Maar ik kan de aircompomp er niet zomaar afhalen, deze drijft de dynamo aan. Hoe zit dat met aircoloze Ypsies? Is er een spanrol of iets dergelijks wat in de plaats van de aircopomp zit? Of hebben die motoren een langere multiriem die naast de stuurpomp ook de dynamo aandrijft? Dat kan niet met de dynamo op deze plek, steekt te ver naar voren uit. Hebben die een andere steun voor de dynamo?
koentje

Re: aircopomp vastgelopen

Unread post by koentje »

Het is vrij lastig om de airco pomp achter wegen te laten.
2000 is net het overgangs jaar met de facelift.
Is het een versie voor de facelift zijn het met de airco 3 riemen
-van de krukas naar de stuurbekrachtiging
-van de krukas naar de airco
-van de airco naar de dynamo
Bij de versie zonder airco zijn het 2 riemen
-van de krukas naar de stuurbekrachting
-van de krukas naar de dynamo
echter is hierbij de poelie om de krukas anders

Na de facelift is het 1 riem als er airco aanwezig is.
anders zijn het 2 losse riemen.

(er vanuit gaande dat het een 1.2 is)
misschien een niet orginele riem kan uitkomst bieden.

succes Koen
badhuis

Unread post by badhuis »

Hoi Koen,
Bedankt voor je reactie. Geen idee of het model voor of na de facelift is, wat zijn de kenmerken van de facelift?
Een multiriem drijft vanaf de krukas de aircopomp aan die een dubbele poelie heeft. Van de aircopomp gaat er een multiriem naar de dynamo. Verder is er nog een multiriem van de krukas naar de stuurbekrachtigingspomp.

Ik heb de aircopomp losgehaald - een lastig werkje! Ik hoopte dat ik het voor elkaar kon krijgen om de poelie los te laten draaien, maar dat lager is helemaal aan gort. Ik krijg de boel ook niet uit elkaar dus alleen een lager vervangen kan ik ook vergeten. De opties zijn nu mijns inziens:
1. een andere aircopomp DIE HET NIET HOEFT TE DOEN, als ie maar los kan draaien (om de dynamo aan te drijven). Probleem dat alleen maar gereviseerde pompen aangeboden ijken te worden voor veel geld, wat ik dus niet hoef.
2. een andere steun voor de dynamo, zoals van een Ypsilon zonder airco denk ik (hoop ik). De huidige steun kan niet omdat de de dynamo te ver naar voren zit om rechtstreeks door de krukas te worden aangedreven. Ik neem aan, denk, dat aircoloze Ypsilons andere steunen hebben? Weet iemand dat?

Alvast dank, Dion
badhuis

Unread post by badhuis »

Twee foto's van de dynamo / aircopompsteun. Zit aan de motor tussen de motorsteun en motorblok (drie draadeinden). Ik neem aan dat aircoloze Ypsjes een minder grote / zware steun hebben omdat die niet de aircosompressor hoven te dragen. Weet iemand dat?
Attachments
wp_20171023_002.jpg
wp_20171023_002.jpg (139.91 KiB) Viewed 600 times
wp_20171023_001.jpg
wp_20171023_001.jpg (129.78 KiB) Viewed 600 times
koentje

Unread post by koentje »

Hoi Dion,

Het is als ik de opstelling zo begrijp een model van voor de facelift.
Het is vaak te zien aan de hoofdsteunen daar zit bij de facelift een gat in het midden.
tevens is de stootstrip over de zijkant bij de facelift meegespoten en niet langer zwart.

Om de boel om te leggen lijkt mij in dit geval lastig.
Ik zag een gebruikte airco pomp voor 75 euro op onderdelenlijn.nl

mocht liever toch de aircopomp achter wegen gelaten worden, dan word het puzzelen om de riemen op de zelfde afstand te zetten om het zoemen te voorkomen.

Groeten Koen
Post Reply

Return to “NL65 Ypsilon, Y10, A112”